BLOG – Pats. Ik vang een rol tape. “Drie partners bereikt en tien ambassadeurs geworven”. Er wordt gejuicht.
Ik sta met negen anderen rond de tafel. De meesten kende ik een week geleden nog niet. Ik kijk ze een voor een aan. Scherpe koppen. Er wordt veel gelachen. De energie hangt in de lucht.
We staan in de 'Thunderdome': de centrale kamer van de Moyee ThunderClap campagne. Er hangen grote vellen papier, er zijn pijlen en post-its, ik zie “Moyee Triple C strategy: collect, connect, conquer”, “Deliverables”, “How to create a movement”. Het is half vier, en we spelen een spelletje met een rol tape. Mij werd de rol toegegooid, dus heb ik mijn successen van de dag uitgelegd. Campagne voeren is stappen maken en vieren dat het goed gaat.

[[{“fid”:”27839″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Ik kijk naar de rol tape in mijn hand. Hoe kom ik hier eigenlijk terecht? Het is begonnen toen Guido, Jasper en ik op een willekeurige dinsdag de plannen voor de komende maanden doorspraken. “Hoe kan het nou dat we in alle kranten staan, maar dat we nog maar 1.000 klanten hebben? Hoe in godsnaam de FairChain-revolutie te ontketenen als mensen alleen maar over ons praten, en niet actief willen bijdragen?”, vroeg Guido zich af. Guido is de oprichter van Moyee Coffee, ’s werelds eerste “fair-chain”-koffiemerk. FairChain wil volgens ons zeggen: een eerlijke verdeling van de verdiensten tussen de koffieboeren, -branders en degene die het uiteindelijke product verkoopt. 50 procent van de gecreëerde waarde blijft dan achter in het land van herkomst. Ter vergelijking: nu is dat 15 procent.
Samen met Jasper van Bohemian Birds, een avontuurlijk marketingbureau, zijn we plannen gaan maken. We zochten een soort instap-campagne. Een campagne waarbij het makkelijk en leuk moet zijn om bij te dragen. We moeten enthousiastelingen meenemen op de engagementladder. Op deze manier bouwen we een basis van supporters die zich willen inzetten voor de FairChain-revolutie.

[[{“fid”:”27832″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

De instap-campagne werd de ThunderClap die we nu aan het organiseren zijn. Een ThunderClap is een soort digitale flashmob. Al onze vrienden, partners en ambassadeurs stellen een moment hun Facebook en Twitter-wall ter beschikking voor ons bericht. 7 juli zal om 11:00 uur ’s ochtends de aankondiging dat we bijna 1 miljoen kopjes koffie verkocht hebben door het land rollen. Doordat dit bericht op precies het zelfde moment verschijnt op al die walls krijg je een social media sneeuwbal. Je komt hoog in de lijstjes, wordt trending topic op Twitter, dit trekt weer aandacht, mensen gaan het delen, enzovoort. Maximale exposure voor je boodschap.
Maar dit gaat niet vanzelf. Campagne voeren is spannend. Zeker in het begin. Weinig mensen staan te trappelen om mee te doen met een beweging die nog geen momentum heeft. Een heel primaire groepsdynamiek wordt duidelijk. Terug naar het schoolplein. Alleen vooruit lopen is eng. Pas als zich een clubje vormt, kun je er makkelijk bij aan sluiten.
Nu zijn we los. We zijn een clubje en iedereen wil erbij horen. De eerste schil is geactiveerd en nu zijn we klaar voor de stap naar buiten. Steeds meer media bellen en willen hier over schrijven. BN'ers stappen in en verbinden hun naam er aan. Het zelfvertrouwen groeit en groeit. Godver wat mooi.

Ik kijk weer om mij heen en gooi de rol tape naar Guido. Zijn beurt.

Doe voor maandag 7 juli mee met de Moyee Thunderclap en maak kans op een reis naar Ethiopië. Klik hier

Lees verder: Zo wordt Ethiopie ook eens rijk van zijn koffie

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief