Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Ze was een van de 82 vrouwen die in mei op de rode loper in Cannes protesteerden tegen de ongelijke positie van vrouwen in de filmwereld: de Indiase filmmaker Rohena Gera (45). Ook in haar speelfilmdebuut Sir laat ze haar stem duidelijk horen. Het drama, over een man die een relatie aangaat met zijn huishoudelijke hulp, doorbreekt heel wat taboes in India.“Klassensegregatie is een enorm taboe”, vertelt Gera. “Verliefd worden op je bediende die ook nog weduwe is, kan volgens de meeste Indiërs gewoonweg niet. Het gaat zelfs verder dan een taboe. Het is ondenkbaar.”

“Sir weerspiegelt mijn eigen worsteling met de klassenmaatschappij, waar ik zelf ook onderdeel van ben. Ik ben net zo schuldig als ieder ander en heb daar jarenlang over ingezeten. Ik wil kijken naar mensen om wie ze zijn, niet om wat ze vertegenwoordigen.”

De andere helft van het verhaal

Monsieur-Portrait-Rohena-Gera-1
“We hebben meer vrouwelijke producenten, distributeurs en beleidsmakers nodig”, volgens Rohena Gera.

Hoe is het voor een vrouwelijke filmmaker om te werken in een ongelijke maatschappij en filmindustrie als de Indiase? Gera: “Het kostte me jaren om in te zien dat mijn loopbaan langzamer verliep omdat ik een vrouw ben. Ik ben bevoorrecht opgegroeid, mijn ouders voed-den me op net als mijn broers en ik kreeg gelijke kansen. Maar werken in de media was vervolgens niet makkelijk. We hebben meer vrouwelijke producenten, distributeurs en beleidsmakers nodig die het standpunt van vrouwen begrijpen. Anders horen we slechts de helft van het verhaal.”

Toch denkt Gera dat er verandering in de lucht hangt. “Wonderbaarlijk genoeg blijken films van vrouwen in India op dit moment zelfs geld op te leveren. In India is geen subsidiestelsel, we zijn allemaal onderworpen aan de logica van de markt. Dus als films over of door vrouwen populair blijken te zijn, zullen meer vrouwen zich gaan uiten. De laatste tijd worden die stemmen luid en duidelijk gehoord en dat is heel spannend.” Ze legt uit dat je als vrouwelijke filmmaker de tijd moet nemen om eerst de regels van het spel te begrijpen en daarna de dingen vooral op je eigen manier moet doen. “Je moet niet wachten tot iemand je toegang geeft. We moeten de vooroordelen die er bestaan in de wereld niet internaliseren. Soms doen zelfs de meest vooruitstrevende vrouwen zichzelf tekort door ouderwetse, verinnerlijkte sekserollen aan te nemen.”

Gera zag dat mensen tijdens vertoningen van haar film ontroerd raakten, maar ook verward. “Je kunt je ongemakkelijk voelen bij het onderwerp, omdat heel weinig mensen in India het klassensysteem en de sekseongelijkheid actief bestrijden. Dus ik hoop dat mijn film tot enige reflectie en discussie leidt en hopelijk tot verandering.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
670

Mariska Graveland

Freelance filmjournalist

Mariska Graveland is freelance filmjournalist en schrijft onder meer voor De Filmkrant
Profielpagina

Advertentie

NRC-Live-Circulair-OneWolrd-600×500-002-11-dec