Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Wie aan muziekfestivals denkt, zal niet direct aan een vluchtelingenkamp denken. Toch brengt Open-House deze twee dingen samen in een nieuw humanitair programma, wat ze tijdens ADE Green op 19 oktober lanceren. Het idee: hoe kun je een festival gebruiken als testlab om vluchtelingenkampen veiliger en beter te maken?

Tijdens Amsterdam Dance Event wordt de stad vijf dagen lang overspoeld met feestjes en events in het teken van elektronische muziek. Maar ook duurzaamheid is sinds een aantal jaar niet meer weg te denken uit het evenement. Op 19 oktober komen tijdens de conferentie ADE Green, festivalorganisaties, bedrijven, en andere liefhebbers samen om te praten over duurzaamheid in de festival- en muziekwereld. Onderdeel van het programma is Open-House. Eva Salomon sprak met programmamanager Barabara Vos.

Open-House

Open-House is een innovatieplatform uit Amsterdam. Ze werken samen met festivalorganisaties om bijvoorbeeld de omgang met afval en energie duurzamer te maken. Daarnaast coachen ze startups en bestaande bedrijven met goede ideeën om hieraan bij te dragen. “We gebruiken festivals als proeftuin voor innovaties, die ook buiten een festivalsetting gebruikt kunnen worden."

 

Een vluchtelingenkamp op een festival, leg uit.
“Samen met het Nederlands Rode Kruis hebben we het humanitair programma opgezet. Hiervoor werken we samen met festivals om innovaties te testen, die ook in vluchtelingenkampen kunnen worden gebruikt.

De combinatie klinkt misschien raar: een festival vol feestgangers en een vluchtelingenkamp waar mensen in nood worden opgevangen. Toch is er veel overlap. Een festival is een soort tijdelijke miniatuurstad met een eigen infrastructuur. Net als een vluchtelingenkamp moet een festival in een paar weken worden opgebouwd. Daarnaast moet je in beide gevallen omgaan met grote groepen mensen die allemaal moeten eten en naar de wc’s moeten.

Een festival is een soort tijdelijke miniatuurstad met een eigen infrastructuur

We gaan tests uitvoeren op drie verschillende vlakken: energie, verlichting en sanitaire voorzieningen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat iedereen in een kamp naar de wc kan? En hoe kunnen we met verlichting veiligheid bieden? De sanitaire voorzieningen moeten goed verlicht zijn, en vrouwen en kinderen moeten veilig naar de wc toe kunnen lopen. Op het gebied van energie kunnen we onderzoeken hoe kan iedereen in een kamp zijn telefoon kan opladen, of hoe we ziekenboegen 24 uur per dag van stroom kunnen voorzien.

Een andere reden om festivals als testlocatie te gebruiken, is dat er hier nog ruimte is om te groeien, in vluchtelingenkampen mogen geen fouten worden gemaakt. We werken nu met twintig festivals samen. Het testen speelt zich voornamelijk af achter de schermen. Het publiek wordt er nu nog niet echt bij betrokken."

Het publiek wordt er nu nog niet bij betrokken

Wat van festivals kun je ook toepassen in vluchtelingenkampen?
“Je kan bijvoorbeeld aan apps denken. Zo bestaat er de app Find My Friends, waarmee je je vrienden terug kan vinden op een festival als je even geen internet hebt. Op een festival zouden wij dan kunnen testen of het ook gebruikt kan worden door vluchtelingen om in een grote mensenmassa hun familie terug te vinden.

Maar op dit moment richten we ons op het vinden van bedrijven die op een van de vlakken (energie, licht of sanitaire voorzieningen), of alle drie, een idee hebben of kunnen bijdragen. De zoektocht begint op bij de ADE Green conferentie, waar we onderdeel van het programma zijn. Door een specifieke challenge voor bedrijven te houden, krijg je een grote variëteit aan oplossingen. Van battery-packs tot festivals aansluiten op netstroom of zonnepanelen.

Zo werd op Mysteryland vorig jaar de Renovagen geïntroduceerd. Dit is een transporteerbaar kleed met zonnepanelen, die energie kan opwekken voor wel 120 ziekenhuisbedden. Dit is ontwikkeld voor rampgebieden, en getest op een festival. Dat is een heel goed voorbeeld van wat voor initiatieven wij zoeken voor het humanitaire programma.

Waarom is het belangrijk om dit te doen?
"ADE Green is ook het moment voor onze showcase. Het juiste publiek komt hier samen: festivals en organisaties van over de hele wereld zoals BOOM uit Portugal, experts als het als het gaat om energie of duurzaamheid op een festival. Het is voor ons een belangrijk moment om kennis te delen en te vertellen waarom we dit doen.

Het meeste gebeurt achter de schermen

In Nederland zijn er zo’n zeshonderd festivals per jaar. Een festival is om te beginnen niet duurzaam, maar we kunnen als land echt een voortrekkersrol aannemen in hoe het beter kan. De laatste jaren groeit dit bewustzijn bij festivals. Een fantastisch voorbeeld vind ik DGTL, zij besloten van de ene op de andere dag: we verkopen geen vlees meer, en houden dat ook vol. Het meeste gebeurt achter de schermen. Zo werd vorig jaar tijdens ADE Green een Green Deal getekend door acht grote festivals en de staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu. Dat betekent dat ze samenwerken om zwerfafval op festivals te verminderen en meer afval te scheiden en recyclen.”

Drie tips voor ADE Green van Barbara

 

  • Music as Medicine

"Een belangrijk en mooi onderwerp wat voor mij de verbindende kracht van muziek illustreert." Marianne van der Heijden vertelt over haar onderzoek aan het Erasmus ziekenhuis en hoe muziek kan bijdragen aan het herstel van patiënten.

  • Happy belly, Happy Planet, the Truth Behind Food Choices

"De impact van wat we eten merken we wereldwijd." Festivals vertellen over hun keuzes voor een bewuster voedselaanbod of zelfs een compleet vegetarisch festival.

 

  • De Workshops

"Luisteren is één ding, maar als het ergens om gaat tijdens ADE Green is ook zelf actie ondernemen. Tijdens de conferentie kun je deelnemen aan een hoop gave workshops." 


OneWorld mag 2 kaarten weggeven voor ADE Green op 19 oktober 2016. Stuur vóór 17 oktober 12:00 uur een mail met je naam en adres naar redactie@oneworld om kans te maken.

 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Eva Salomon is student Journalistiek aan de HU en redactiestagiair bij OneWorld en is gespecialiseerd in kunst(geschiedenis) en …
Profielpagina

Advertentie

Webp.net-compress-image

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)