Van een opzienbarende suikerlobby op Europees niveau, tot minimalistisch wonen in tiny houses; 2016 bracht ons meer dan alleen Trump, Brexit en terreur. 

1. Polen gaat kappen in het laatste Europese oerwoud
Bialowieza is een bijzonder natuurgebied met een compleet bos-ecosysteem dat de diversiteit van de natuur laat zien. Het erfgoed uit de steentijd wordt ondanks alle beschermende regels gekapt. Hoe kan dit? ErnstJan Stroes hield alle acties en gebeurtenissen rond het oerbos het afgelopen jaar nauwlettend in de gaten en ging zelf op pad. 'Een prachtig stuk bos, waar de bomen nog op een natuurlijke wijze kriskras door elkaar staan, en waar duizendjarige eiken hun takken trots de hemel in steken.' 

2. Misleiden maaltijdboxen de consument?
Paul van Calseijde legt maaltijdboxbedrijf HelloFresh onder de loep. De ‘groene’ overtuigingskracht van de marketing van HelloFresh is ontzettend groot, constateert hij. Maar zijn alle producten wel zo biologisch en verantwoord zoals het bedrijf claimt? En hoe staat het met de Allerhandebox?


Foto: Pixabay

3. Duurzaam alternatief voor de tampon: de menstruatiecup
Tijdens haar leven gebruikt elke vrouw gemiddeld zo’n 11.000 tampons of maandverbanden. Dat moet toch een stuk duurzamer kunnen? OneWorld Love dook in de wereld van het mensturatiecupje. 

4.Waarom zijn kindermenu’s zo ongezond?
Hoofdredacteur Lonneke van Genugten ergert zich aan het eenzijdige aanbod op het kindermenu. Reastuarants zouden zich meer bewust moeten zijn van de positieve rol die zij kunnen spelen in de eetopvoeding, schijft Van Genugten. Moeten restaurants gezondere kindermenu's bieden?

5. Zelfvoorzienend leven in een minihuisje
Leven in een ‘tiny house’ met alles erop en eraan wordt steeds populairder. De keuze om zelfvoorzienend te wonen past ook bij het populaire minimalisme. Shirly en Roy hebben de stap gemaakt om met minder spullen dichter bij de natuur te gaan leven.


Shirly van der Hoeven (22) en Roy Mosterd (23) in hun 'tiny house'. Foto: Marlies Dinjens

6.Wat gaat er schuil achter de sluier van de Zeeman?
De Zeeman verbaasde vriend en vijand door dit jaar een trouwjurk te verkopen. Wat betreft marketing een schot in de roos, maar qua productie zijn er de nodige vraagtekens. Hoe kan een jurk voor nog geen 30 euro op de markt worden gebracht?  

7. De suikerlobby in Nederland: een boodschap die blijft plakken
Wat is de invloed van de grote bedrijven op ons zoete eten? Onderzoeksjournalist Vincent Harmsen zocht het uit. 'Achter de schermen is de voedingsindustrie nauw betrokken bij beleid.'

8. Vernietigen wij, backpackers, de planeet?
De documentaire Gringo Tails zet Reinier Vriend aan het denken over de rol van toerisme binnen klimaatvervuiling: "Gringo Trails laat zien dat backpackertoerismeindustrie geen alternatief is voor de fouten van het massatoerisme. Het maakt er deel van uit." 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier