‘Stellen dat een kind voor 3 euro naar school kan moet je als NGO niet doen’

Er is heel wat te verbeteren op het gebied van informatievoorziening door ontwikkelingsorganisaties. Vera Hendriks van IDleaks vertelt wat en waarom.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De een brengt ondergoed naar Lesbos, een ander bouwt een school in Tanzania en een derde helpt vluchtelingen in Nederland aan een baan. Hoe kwamen ze op die ideeën? En – misschien nog wel belangrijker – hoe verandert een ambitieus idee in een uitvoerbaar plan? In de serie ‘Startende Werelddoeners’ verzamelen we praktische tips, adviezen en waarschuwingen voor mensen die aan het begin van hun werelddoeners-carrière staan.

Problemen worden versimpeld, omdat organisaties geloven dat een genuanceerd verhaal donateurs afschrikt

Nadat je als startende werelddoener je eigen stichting hebt opgericht, fondsen hebt geworven en een start hebt gemaakt met je project, is het ontzettend belangrijk om je donateurs en achterban op de hoogte te houden van de voortgang en de resultaten. Hendriks geeft een aantal tips hoe je dat het beste kunt doen:

1. Vertel de waarheid

“Vertel altijd de waarheid, zo simpel is het. Doe goed onderzoek, check je feiten en zuig niks uit je duim. Geef voldoende achtergrondinformatie aan je donateurs, vertel het ook eerlijk wanneer je op moeilijkheden stuit. Het gebeurt nogal eens dat Nederlandse organisaties klakkeloos informatie overnemen van één enkele contactpersoon. Mijn advies is om ook daar kritisch op te zijn.

Wanneer je niet zeker bent of iets klopt, denk dan nooit: ‘Voor mijn campagne klinkt dit mooi, dus ik zet het er zo in

Onjuiste informatie verstrekken is niet respectvol tegenover de mensen met wie je werkt, en kan je het vertrouwen van je donateurs kosten mocht de waarheid alsnog boven tafel komen. Donateurs worden steeds kritischer, dus wees transparant. Pas hoor en wederhoor toe, en wanneer je niet zeker bent of iets klopt, denk dan nooit: ‘Voor mijn campagne klinkt dit mooi, dus ik zet het er zo in’.”

2. Houd je communicatie menswaardig

“Kijk uit met foto’s zonder naam of bronvermelding, vooral als deze schokkende of mensonwaardige beelden bevatten. Dat is totaal respectloos jegens de mensen die je afbeeldt: zij zijn meer dan hun lijden alleen. Dat iemand honger heeft, betekent niet dat jij het recht hebt een foto waarop ze kwetsbaar afgebeeld worden op Facebook te delen bij een oproep om hulp. Natuurlijk mag je het lijden van mensen aan de orde stellen, maar doe dat met respect, met naam en met toestemming van de persoon die is afgebeeld. Het krachtigst is als mensen hun eigen verhaal vertellen, in plaats van dat jij voor hen spreekt.”

3. Schep geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken

“Sommige organisaties communiceren op zo’n manier dat problemen simpel lijken. Ze wekken bijvoorbeeld de suggestie dat geld alles oplost: er komt gewoon een truck die spullen aflevert, en dan is het probleem verholpen. Zo werkt het natuurlijk niet. Ontwikkelingssamenwerking is hartstikke complex. Er zijn honderd-en-een factoren die je niet kunt beïnvloeden.

Door te claimen dat een kind voor drie euro een half jaar naar school kan, schep je verwachtingen die niet realistisch zijn

Wees altijd eerlijk tegen je achterban. Vertel duidelijk wat het probleem is, wat de oorzaken daarvan zijn en hoe een zetje in de goede richting een katalysator kan zijn voor verandering. Door te claimen dat een kind voor drie euro een half jaar naar school kan, schep je verwachtingen die niet realistisch zijn. Bovendien geloven mensen er na verloop van tijd niet meer in.”

4. Geef je partner inspraak in je communicatie

“Vertel niet alleen dat je een partnerorganisatie hebt in het land waar je werkt, maar geef die partner ook inspraak in je communicatie. Zij hebben het recht om mee te denken over de acties die jij in Nederland organiseert om geld op te halen voor hun werk. Je verhaal wordt daar ook een stuk beter van, want je voorkomt dat het lijkt alsof jij vanuit Nederland alles zelf hebt gedaan. Wanneer je een nieuwe campagne wil starten, ga dan eerst met je partnerorganisatie om tafel zitten en kom samen op ideeën. Als je een filmpje maakt, vertel het verhaal dan niet vanuit Nederland, maar laat je collega’s daar aan het woord. Het komt veel natuurlijker over als zij over hun projecten vertellen en gaat het hardnekkige vooroordeel tegen ‘dat die mensen daar nooit voor zichzelf zullen leren zorgen’.”

Bovenstaande film van Communities for Development is volgens Hendriks een voorbeeld van eerlijke en genuanceerde campagne. Bron: www.youtube.com

5. Betrek je donateurs actief bij je werk

“Vraag meer aan je donateurs dan alleen geld. Geef ze andere opties om betrokken te raken bij het project, zodat ze gaan meeleven, je blijven volgen en meer vertrouwen krijgen in je werk. Dit kan natuurlijk door updates te verspreiden via Facebook of een nieuwsbrief, maar er zijn veel meer manieren om donateurs betrokken te houden. Laat ze bijvoorbeeld een dag meelopen met het bestuur, laat ze meedoen met een sponsorloop, op een evenement staan of meedenken in een focusgroep. Zo vergroot je het draagvlak voor je organisatie; niets werkt zo goed als donateurs die zelf ondervinden dat hun geld goed terecht komt.”
Meer weten? Lees dan de door IDleaks ontwikkelde ‘Communicatiecode’, of de uit Ierland afkomstige ‘Illustrative Guide to the Dochas Code of Conduct on Images and Messages‘ (Engels).

Ben jij zelf een startende werelddoener en wil je alles weten over het opzetten van een eigen project? Lees dan de andere artikelen in de serie Startende Werelddoeners.
Deel 1: Zes adviezen voor startende werelddoeners
Deel 2: Komt jouw project in aanmerking voor financiering?
Deel 3: Zes verkeerde redenen om een ontwikkelingsproject te starten
Deel 4: Startende werelddoeners aan het woord

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons