Tips en lessen voor fondsenwerven in het buitenland

28-09-2016
Door: OneWorld Redactie
Bron: Wilde Ganzen
Lokaal fondsenwerven, hoe pak je dat aan? Hier acht tips op een rijtje.
Tip/Tips – 

1. Fondsenwerven kost tijd, planning en geduld

Neem de tijd. Kijk naar mogelijke conflicten en risico’s en bereid alles goed voor. Snel gemaakte beslissingen zullen vaak ook zorgen voor meer kosten, tijd en frustratie.

2. Betrek de mensen

Laat de mensen uit het dorp zelf in beweging komen om te helpen hun eigen problemen op te lossen. Zo zijn ze zelf deel van de oplossing. Laat ze bijvoorbeeld helpen bij het posters maken, klussen aan een school, of kleding maken voor kinderen. Voor hen moet duidelijk zijn hoe belangrijk het is om iets terug te doen voor hun eigen omgeving.

3. Maak het persoonlijk

Praat ook niet tegen maar met de donateurs. De meesten zullen een project steunen wanneer ze zich er (emotioneel) betrokken bij voelen. Vergeet hierbij de jongeren niet.

4. Denk aan het budget

Denk aan de kosten die je maakt voor het fondsenwerven zelf, zoals materialen, media, locaties, eten en reclame. Neem dit mee in het budget. Je hoeft niet alles te kopen, want soms is het er al, zoals eten voor de organisatoren, papier voor posters of klei voor het maken van stenen.

5. Geef het goede voorbeeld

Bereid je voor, weet waarover je praat en met wie. Draag passie uit voor wat je doet, wees betrokken en steun waarin je gelooft. Geef het goede voorbeeld door geloofwaardig te zijn. Practice what you preach.

6. Werk samen

Werk samen met de lokale projectpartners in het land, met andere organisaties, vrijwilligers, stagiaires en bestaande contacten. Samenwerken maakt het project sterker en samen weet je meer dan alleen.

7. Reflecteer en leer

Kom regelmatig samen om te reflecteren en te overleggen met iedereen. Leer van je fouten en verbeter wat je doet. Informeer de mensen zodat je meer vertrouwen, betrokkenheid en steun krijgt bij volgende projecten.

8. Het gaat niet altijd om geld

Natuurlijk is het ophalen van geld belangrijk, maar het gaat ook om (nieuwe) netwerken en kennis. Je wil mensen betrekken bij je project, dus richt je op hen. Mensen zijn de basis van je succes.

 

Reacties