Put en school gaan lang mee

25-02-2015
Door: MyWorld
Bron: OneWorld
Nieuws – e708daa868Scholen, weeshuizen, waterputten of visvijvers van particuliere initiatieven in ontwikkelingslanden hebben een behoorlijke levensduur. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wilde Ganzen. Vandaag publiceerde Trouw een artikel over de resultaten van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Sara Kinsbergen van de Radboud Universiteit. Wilde Ganzen liet 93 projecten onderzoeken die vijf, tien of vijftien jaar geleden met haar hulp waren opgezet. Daarvan was 78 procent nog fysiek aanwezig: het schooltje staat nog. 69 procent werd nog gebruikt waarvoor ze waren bedoeld: kinderen kregen nog les. Het onderzoek richtte zich op vier landen: India, Ghana, Kenia en Zuid-Afrika. De verschillen tussen de landen waren echter groot. India scoorde met 97 en 90 procent het beste. Keniaanse projecten – met respectievelijk 58 en 50 procent – deden het beduidend minder. Al met al een mooi resultaat, zeggen zowel onderzoeker Sara Kinsbergen als Wilde Ganzen-directeur Klaas van Mill. Maar beiden zeggen ook: het kan beter. Veel projecten zijn te afhankelijk van steun uit Nederland. En de voorkeur van particuliere initiatieven voor concrete projecten remt soms de mogelijkheid om structureel iets te veranderen. In het artikel komen Sara Kinsbergen en Klaas van Mill hierover uitgebreid aan het woord over dit spanningsveld.  Je leest het via 250215 - Artikel Trouw Duurzaamheidsonderzoek en de website van Wilde Ganzen. Daar vind je ook een link naar het rapport zelf. Meepraten? Ga naar MyWorld.nl

Reacties