Lokaal fondsenwerven: hoe doe je dat?

16-10-2016 Bron: OneWorld
Rita vertelt over het Walk en Run event
Foto's Corine Aartman
Hoe vind je donateurs in het land waar je actief bent met je project? Mensen mobiliseren om jouw doel te ondersteunen met geld of tijd is niet altijd makkelijk. Het Change the Game-programme biedt cursussen op dat gebied. OneWorld woonde zo’n training bij die gericht was op Kenia.
Verslag – 

Wist je dat mensen uit India het meeste geld doneren van alle landen in de wereld? Of dat zij meer vrijwilligerswerk verrichten dan Amerikanen? En dat de middenklassen van landen als Brazilië, India en Kenia een steeds belangrijkere rol krijgen binnen fondsenwerving? Van ontvangende landen veranderen zij in gevende landen.

In dit filmpje wordt duidelijk waarom fondsenwerving belangrijk is en dat de inwoners van de landen zelf betrokken moeten worden. Ook komen verrassende feiten aan bod. Bekijk het hier: 

Het Aboriginal Museum in Utrecht is de locatie waar zo’n veertien particuliere initiatieven deelnemen aan de training, georganiseerd door Wilde Ganzen. Het is een gevarieerde groep van gepensioneerden tot studenten. Ze komen allemaal uit Nederland, maar er zijn ook twee Kenianen bij. Elisabeth heeft net zelf een stichting opgericht en David is de projectpartner waar de Nederlandse Stichting Oloonkolin Kenya mee samenwerkt. Chantal van Oloonkolin vindt het bijzonder dat er twee deelnemers uit Kenia zelf bij zijn: “Hierdoor krijgen we meer inzicht in het echte leven daar. Als buitenlander is dat heel moeilijk te bevatten, en dit helpt om je in te kunnen leven.”

Lokale fondsenwervingDe kunst om mensen en organisaties te betrekken en te mobiliseren om jouw doel te ondersteunen met geld, diensten, goederen, kennis en tijd, door lokale organisaties en de mensen zelf in projectlanden. Bij het krijgen van steun en van geld is de focus mensen inspireren en hun inspiratie omzetten in actie.

Fondsenwerven in Kenia

De trainers van het Change the Game programma, Corine Aartman en Steven Visscher, ook werkzaam bij Wilde Ganzen, leggen eerst uit  wat lokale fondsenwerving is en lichten het online trainingsprogramma toe. In dit E-Learning programma kunnen particuliere initiatieven leren over en oefenen met fondsenwerving, aan wie je geld kunt vragen en hoe je acties kunt opzetten, geïllustreerd met voorbeelden. De deelnemers delen allemaal een passie voor Kenia, waardoor het lijkt alsof iedereen elkaar kent. Margreet van Stichting Likoni vindt het een prettige groep: “Het zijn allemaal mensen die hetzelfde willen bereiken: het zo goed mogelijk ondersteunen van hun project in Kenia. De bevlogenheid van mensen inspireert mij steeds weer.” Ook vindt ze het goed om te zien hoe jongeren betrokken zijn bij projecten. “Ik voel me bevoorrecht dat ik door het werken met jonge mensen de kans krijg mij te blijven ontwikkelen.”

Ad legt uit over de veiling

Ad legt uit over een actie met een barbecue

Acties bedenken om geld in te zamelen

Na de pauze oefenen we met het opzetten van een fondsenwervingsactie. De deelnemers moeten in groepjes een actie bedenken om in Kenia geld op te halen voor hun initiatief. “We moesten allemaal actief meedoen, er is geen moment om weg te zakken!” zegt Chantal achteraf. Eén groepje wil een actie opzetten om waterputten te slaan voor scholen en een gemeenschap. Anderen bedenken een sponsorloop voor een modern dorpshuis, een benefietveiling van dieren, met je mobiel geld doneren in een winkelcentrum, een cultureel festival met muziek en eten en een sponsorbarbecue. Allemaal fictieve acties om ervoor te zorgen dat Kenianen zelf geld doneren voor projecten in eigen land om hen er persoonlijk bij te betrekken. “De activiteiten waren inspirerend. Ook leuk om te zien en te horen welke ideeën bij de groepen naar boven kwamen,” vindt Margreet. De plannen worden op grote vellen gepresenteerd en de groepen kiezen welke zij het beste vinden om uit te voeren. De sponsorloop voor een kenniscentrum, een idee van Stichting Likoni, blijkt het beste idee te zijn en de deelnemers zijn enthousiast over het plan.

Menno en Margreet presenteren de sponsorloopMenno en Margreet presenteren hun actie over een sponsorloop

Is zo’n training nuttig?

Lokaal fondsenwerven is belangrijk, dat is de deelnemers duidelijk geworden. Wat hebben ze vooral ervan opgestoken, naast de kennismaking met andere particuliere Chantal: “Zo kun je de inwoners van het landlaten ervaren wat er in hun eigen land speelt, maar ook waar zij zelf een kunnen bijdragen aan verandering. Ze hebben hierin echt een stem.” Ze heeft geleerd dat je goed naar de mensen moet luisteren en kijken wat echt belangrijk is, maar ook hoe je fondsenwerven het beste aan kunt pakken. Margreet hoopt dat vrijwilligers van haar project zich op den duur overbodig maken: “De Kenianen kunnen straks zelf hun inkomsten genereren, zodat zij niet afhankelijk van ons zijn en blijven. Eigenaarschap en zelfstandigheid vinden wij belangrijke punten en daar proberen we ook naar te handelen.” Yvonne van Wings of Support: “Het is belangrijk om de   directe omgeving erbij te betrekken en ze mee te laten helpen.”  

Ben je zelf betrokken bij een particulier initiatief en heb je interesse om ook lokaal fondsen te werven? Op 25 november organiseert Wilde Ganzen weer een training, nu voor de landen Brazilië, Ethiopië, India, Kenia, Uganda en Zuid-Afrika. Kijk voor meer informatie op de website.

Robin de Bont

Robin is afgestudeerd Cultureel Antropologe en is redactiestagiaire bij...

Lees meer van deze auteur >

Reacties