De oplossing: Blijf vertellen wat je doet, maar bedel niet

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Vorige keer: Hoe vaak kan ik mijn netwerk lastig vallen? Advies: Blijf vertellen wat je doet, maar bedel niet Tien jaar geleden richtten twee families het Catharinafonds op, dat kleinschalige onderwijsprojecten steunt in de Keniaanse Namanga-regio. Familie en vrienden dragen enthousiast bij. Bestuurslid Maartje Reitsma voelt zich bezwaard om steeds weer om geld te vragen:…

Vorige keer: Hoe vaak kan ik mijn netwerk lastig vallen?
Advies: Blijf vertellen wat je doet, maar bedel niet

Tien jaar geleden richtten twee families het Catharinafonds op, dat kleinschalige onderwijsprojecten steunt in de Keniaanse Namanga-regio. Familie en vrienden dragen enthousiast bij. Bestuurslid Maartje Reitsma voelt zich bezwaard om steeds weer om geld te vragen: valt ze hen niet te vaak lastig? MyWorld-lezers reageerden.

Het blijkt een herkenbaar dilemma. De meeste lezers voelen net als Reitsma schroom om fondsen te werven in hun persoonlijke netwerk. Vragen om geld voelt al snel als bedelen. “Dat betekent dat je mensen zo min mogelijk lastig moet vallen”, zegt Bart van de Ven. “Lastig vallen is echter niet hetzelfde als betrokkenheid creëren”, aldus Van de Ven: “De meeste mensen zijn wel nieuwsgierig naar waar je mee bezig bent.” Daarom adviseert hij om géén geld te vragen: “Op het moment dat je ze hebt weten te raken, zullen ze zelf aan jou vragen of ze iets bij kunnen dragen.”

Een aantal lezers raadt bovendien aan om telkens nieuwe kringen te zoeken om dat verhaal te vertellen. “We stappen steeds vaker af op andere organisaties, bedrijven en fondsen”, zegt Antoinette Termoshuizen van Stichting Niketan, een snelgroeiend particulier initiatief. “Je moet het bedelen als een uitdagend vak zien”, zegt Termoshuizen. “Wie niet vraagt, krijgt niets. Maar wees zuinig op je achterban.”

Herkenning
“Prettig om te merken dat anderen dit dilemma herkennen. Dat steunt me”, zegt Maartje Reitsma. Maar het verlossende woord wist niemand te spreken. Praktische tips, zoals het aanschrijven van fondsen, het samenwerken met bedrijven of het maken van een nieuwsbrief, bieden niets nieuws: “Dat soort dingen doen wij al jaren.” Uitbreiding van het netwerk is lastig, heeft ze gemerkt. “Bovendien is ons kleine netwerk juist ook onze kracht. Het is tenslotte een particulier initiatief dat uit een familietraditie voortkomt.”

Wat gaat het bestuur nu doen? “De meningen over dit onderwerp zijn verdeeld”, zegt Reitsma, “maar dat is niet erg. Binnenkort gaan we weer nadenken over nieuwe manieren om aan geld te komen. Vooral hoe we aan grotere bedragen kunnen komen: vaak moet je een enorme inspanningen leveren en haal je maar een klein bedrag op.”

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons