Crisis geen rem op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

02-05-2013
Door: MyWorld
Bron: OneWorld
Nieuws – De economische crisis weerhoudt bedrijven in Nederland er niet van om aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te doen. Het aantal bedrijven dat zich bezig hield met een of meer aspecten van MVO steeg tussen 2009 en 2011 van 34% naar 48%. Dat blijft uit een studie van de Vrije Universiteit en NCDO. Het onderzoek maakt deel uit van de uitgave "Geven in Nederland 2013", dat vorige week werd gepubliceerd. De meeste populaire MVO-activiteit, onder 92% van de bedrijven, is bewust omgaan met het milieu, zoals energie besparen en afval scheiden. Slechts 7% van de bedrijven stimuleert medewerkers financieel met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk te komen. Ook de sociale en ethische dimensie van MVO.  krijgt aandacht. Bij sociaal MVO gaat het vooral gaat om bestuurswerk en advisering (50%), teamprojecten als een ‘klussendag’ (43%) of vrijwilligerswerk (17%). Ook ethiek is voor bedrijven van belang, aangezien veel bedrijven rekening houden met de ethische aspecten bij financiële zaken als leningen, beleggingen en/of investeringen (52%), een gedragscode hebben (18%) en MVO-eisen stellen aan leveranciers (10%). Wereld beter achterlaten Een grote meerderheid van de Nederlandse bedrijven ziet een maatschappelijke taak voor het bedrijfsleven. Hierbij denkt men aan de rol en verantwoordelijkheid die bedrijven hebben om de wereld goed achter te laten voor de volgende generatie. De belangrijkste reden om niet aan MVO te doen, is dat het 'niet past bij het product'. Slechts weinig bedrijven vinden dat MVO het winst maken in de weg staat. Het onderzoeksverslag is te vinden via de website van NCDO.

Reacties