OneWorld Magazine voor het eerst in de kiosk

02-06-2015
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld
OneWorld nu ook los te koop bij AKO en Bruna
Foto: Rane van Zutphent
Actueel – 

Sinds vandaag is OneWorld Magazine voor 4,50 euro te koop bij boekhandels van Ako en Bruna. Het is de volgende stap in de overgang van gesubsidieerd blad naar zelfstandige titel. Het magazine wil zich onderscheiden met eigenzinnige buitenland- en onderzoeksjournalistiek, en de lezer meenemen op de eigen zoektocht naar een duurzame levensstijl.

Het juninummer van OneWorld Magazine gunt een blik achter de façade van de nieuwe wereldmacht China, met onder meer bijdragen van China-kenner Jonathan Holslag en de in China wonende architect Daan Roggeveen. De gastredactie wordt gevormd door de jonge programmakers Floortje Opbroek en Marie Krop van het Amsterdamse debat- en cultuurcentrum Pakhuis De Zwijger.

Spraakmakende verhalen
Daarnaast bevat het nummer een indringend achtergrondverhaal van Loep- en Tegelwinnares Sanne Terlingen over de (on-)mogelijkheid van vluchtelingenopvang in de regio. Het verhaal wordt ondersteund door visualisaties van OneWorld’s datadesk
In eerdere nummers zorgde de combinatie van dataresearch en onderzoeksjournalistiek voor spraakmakende verhalen over het gesjoemel met data over olielekkages van Shell-pijplijnen in Nigeria en de schimmige gang van zaken rond de verkoop van een veld op zee aan de oliegigant. Ook volgden de OneWorld-onderzoeksjournalisten de route die Eritrese vluchtelingen op weg naar Europa afleggen, en openbaarden ze dat aanhangers van het Eritrese regime werkzaam zijn als tolken voor de IND. Die laatste productie, online uitgebracht, is genomineerd voor de Prijs voor Beste Internetjournalistiek, categorie Onderzoek. 

OneWorld is het blad voor de mensen die bezig zijn de wereld van de 21e eeuw vorm te geven

Duurzame levensstijl
Behalve ‘harde’, vaak op dataresearch gebaseerde onderzoeksjournalistiek bevat OneWorld Magazine ook verhalen die de lezer op weg helpen richting een duurzame levensstijl: over de herkomst van producten en voedsel, van tilapia tot nagellak. En over de worsteling van de eigen redacteuren met elektrisch rijden, duurzaam trouwen, het wassen van luiers, en duurzaam tuinieren en schoonmaken.

“OneWorld is het blad voor de mensen die bezig zijn de wereld van de 21e eeuw vorm te geven”, zegt uitgever Teun Gautier die adviseert bij de transitie van OneWorld. “Het agendeert, duidt en activeert de lezer door de relevante thema’s van deze tijd tastbaar te maken en te laten zien dat we in één wereld leven en dat dat een heel rijk perspectief is. OneWorld is eigenlijk het enige podium voor de bewuste en actieve wereldburger die gelooft dat we een verschil maken.” 

Reacties