Nieuwe klimaatfilm moet wakker schudden

22-09-2009
Door: Jenny Schings
Bron: OneWorld

 

Een snelgroeiende low budget vliegtuigmaatschappij in India, een Franse bergbeklimmer, een slachtoffer van de orkaan Katrina, een Irakese familie die gevlucht is naar Jordanië en een Nigeriaanse jonge vrouw die haar studiegeld bij elkaar sprokkelt door illegale olie te verkopen. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Juist, ze zijn allemaal op de een of andere manier betrokken bij de klimaatverandering. In de nieuwe klimaatfilm The Age of Stupid laat regisseuse Franny Armstrong op persoonlijke wijze zien hoe al deze verhalen deel uitmaken van een groter geheel: de opwarming van de aarde en de verregaande gevolgen van dien.

Wereldwijde première
Vanavond is de wereldwijde première van deze film, die zichzelf beschrijft als 'de film die moet voorkomen dat hij werkelijkheid wordt'. De 'klimaat blockbuster' speelt zich af in het jaar 2055. Oscarwinnaar Pete Postlethwaite kruipt in de rol van een archivaris, de laatste persoon op onze aardbol en beheerder van een gigantisch wereldarchief. Melancholisch en vol onbegrip kijkt hij terug op de afgelopen decennia: hoe is het mogelijk dat het zo ver heeft kunnen komen? Of, zoals hij zelf zegt: "Why didn't we save ourselves when we had the chance?".

De Nederlandse première begint vanavond om 19.00 in Tuschinski. Na de film zal er onder anderen een satellietverbinding zijn met Kofi Annan en Franny Armstrong, en met wetenschappers in het Indonesische regenwoud en in de Himalaya. Aan alle gasten wordt gevraagd een afgedankt elektrisch apparaat mee te nemen, dat later op verantwoorde wijze verwerkt zal worden.

Volgens Maurits Groen, organisator van de Nederlandse première en de bijbehorende campagne Not Stupid, is het doel van de film vooral zelfreflectie. "Wat deze film anders maakt dan eerdere klimaatfilms, zoals An Inconvenient Truth, is dat het gaat over mensen, niet over cijfers", zo vertelt hij. "Mensen moeten zichzelf afvragen, wil ik deel zijn van het probleem, of van de oplossing? Je moet denken: wat vertel ik later aan mijn kleinkinderen, wanneer zij mij vragen: wat heb jij gedaan voor of tegen dit probleem?".
Het is de eerste keer dat een film in zoveel landen op exact hetzelfde moment gelanceerd wordt. Gisteren zeiden ook Madagaskar en Israël toe, het aantal deelnemende landen staat nu op 63. Op al deze plekken wordt op precies hetzelfde moment naar de film gekeken. Belangrijk is ook dat op datzelfde moment een Algemene Vergadering van de Verenigde Naties plaatsheeft in New York, waar de klimaatvraagstukken worden besproken. Maurits Groen hoopt dat deze grootschalige actie een duidelijk signaal is voor de landen die in december de Kopenhagen-top bijwonen. "De vraag moet zijn: wat gaan we nú doen om dit te voorkomen?"

Brievenbus
De Nederlandse website www.notstupid.nl, gelanceerd naar aanleiding van de Not Stupid campagne, moet ook na de film in gebruik blijven en uitgroeien tot "een soort ANWB punt voor duurzaamheid: een brievenbus waar je met al je vragen naartoe kunt", zo zegt Groen. De film The AAgeofStupidOliege of Stupid is dus nog maar het begin. In Engeland is door dezelfde Franny Armstrong on langs de klimaatcampagne 10:10 gelanceerd. Ook in Nederland staat nog het één en ander te gebeuren, verklapt Groen. Door al dit soort initiatieven moeten we bewijzen dat onze tijd níet 'The Age of Stupid is', en dat we wel degelijk iets kunnen doen om het horrorscenario uit de film te voorkomen. Wat Armstrong in haar film echter goed duidelijk maakt, is dat de tijd om dit te bewijzen, begint te dringen. 

Bekijk hier alvast de trailer van The Age of Stupid 

 

Reacties