Mad Men met idealen

16-09-2014 Bron: OneWorld
Whisky en filtersigaretten, strakke pakken en kokerrokken, Porsches en penthouses. De bekende televisieserie Mad Men belicht de gloriedagen van de reclamewereld, toen deze bevolkt werd door snelle jongens en glamourgirls. De creatieve breinen anno nu zetten zich liever in voor de goede zaak.
portret – 

Van broccoli tot vrouwenrechten, reclamebureaus maken graag campagne voor de goede zaak. OneWorld sprak vier reclamemensen met zowel commerciële als niet-commerciële klanten. “We moeten wel achter de boodschap staan, want we kunnen niet tien stichtingen aannemen”, zegt Krista Rozema van KesselsKramer. Zo denkt ook Alexander Veltman van Boomerang erover. “Bedrijven die alleen maar non-profit projecten doen, hebben moeite om genoeg geld te verdienen.”

Pro-sociale marketing, noemt Mark Woerde dat. Woerde is oprichter van reclamebureau Lemz. Voor kinderrechtenorganisatie Terre des Hommes bedacht hij ‘Sweetie’, een computergeanimeerd Filipijns lokmeisje. Zo achterhaalden hij en zijn team de adresgegevens van ruim duizend webcamsekstoeristen. Na tien weken presenteerden ze hun vangst aan politie. “Het was een klote onderwerp, maar wel het tofste jaar uit mijn leven. Je voelt hoe jouw vak het verschil kan maken.”
 

Boomerang maakte een reclamefilm voor gezond voedselplatform FoodGuerilla


Wie: Alexander Veltman (34, mede-oprichter) en Philip van Ierschot (29, creatief directeur)
Werken bij: Boomerang
Campagne: Big Bang Broccoli voor FoodGuerrilla

“Eten en film, daar leef ik voor”, zegt Philip van Ierschot. Samen met Alexander Veltman werkte hij aan de campagne Big Bang Broccoli (BBB) van FoodGuerrilla, een netwerk dat zich inzet voor gezond en duurzaam eten. Gezonde groente hip maken, was de missie.  “Het is te gek om een studio in te duiken en broccoli in de fik te steken of te laten ontploffen, om zo’n vet mogelijke film of poster te maken”, vervolgt hij. “Voor BBB gebruikten we slogans met een knipoog naar grote merken, zoals Just eat it van Nike of B. is King van Burger King. We waren van te voren een beetje bang, want advocaten hadden ons dit afgeraden. We wilden het risico toch nemen, omdat het voor een goed doel was.”
Veltman: “Alleen commercieel werk geeft niet genoeg voldoening. Uiteindelijk haal je de meeste energie uit werk waar je zelf blij van wordt.” Van Ierschot: “In ons netwerk zien we steeds meer creatieven die iets moois willen maken van hun idealen.” Veltman: “Als we ergens achter staan en willen helpen, doen we dat tegen andere tarieven dan voor een KLM, Heineken of ING. Het voelt geweldig als je met weinig geld iets groots neerzet.”

Voor Women Inc. bedacht KesselsKramer een campagne over de inkomenskloof tussen mannen en vrouwen


Wie: Krista Rozema (38), ontwerper
Werkt bij: KesselsKramer
Campagne: Waar is mijn 300.000,-? voor Women Inc.

Zoek de scherpe randjes op
“Het suddert al een tijdje in de politiek dat mannen gemiddeld 17,6 procent meer verdienen dan vrouwen in dezelfde functie”, vertelt Krista Rozema van KesselsKramer. “Maar dat percentage is abstract. Wij berekenden dat een vrouw tijdens haar werkende leven gemiddeld 300.000 euro misloopt. Dan gaat zo’n cijfer veel meer leven. Zelf ben ik een werkende moeder van drie kinderen. Ik zie om me heen waar je als vrouw tegenaan kunt lopen in je carrière. Daarom vond ik het extra leuk om dit onderwerp onder de aandacht te brengen namens Women Inc., een organisatie die de kansen van vrouwen wil vergroten, dit onder de aandacht moet komen. Volgens Rozema raken goede doelen een ander gebied van haar creativiteit dan het commerciële reclamewerk. “Je wil mensen iets meegeven, of een vooroordeel doorbreken door iemand op het verkeerde been te zetten.” 
Zo stond er op stadspleinen in Leeuwarden en Maastricht ineens een bad gevuld met 300.000 euro, waarin voorbijgangers een duik konden nemen. Het filmpje bij de campagne werd 20.000 keer bekeken. “Een campagne voor een goed doel leidt via social media sneller een eigen leven dan een commerciële advertentie, omdat mensen de boodschap steunen en online willen delen met Facebookvrienden en Twittervolgers. Je kunt ook wat gekker doen en de scherpe randjes opzoeken.”

Mark Woerde hielp Terre des Hommes aan 'Sweetie', die digitale kindermisbruikers in de val lokt


Wie: Mark Woerde (41), creatief directeur
Werkt bij: Lemz
Campagne: Sweetie voorTerre des Hommes  

“Er kwam een oerkracht naar boven”
Sweetie is volgens Mark Woerde het mooiste project dat zijn bureau ooit heeft gedaan. “Een campagne die kinderen redt, hoeveel wezenlijker kan het worden. Ik heb zelf gekeken of webcamsekstoerisme echt bestaat. Binnen vijf minuten had ik contact met een achtjarig jongetje dat zat te wachten op sekscontact met rijke, westerse mannen. Dat brak mijn hart. Ik heb een zoontje van dezelfde leeftijd. Er kwam een oerkracht bij mij naar boven om het probleem aan te pakken.”
Woerde hoopt dat de creatieve industrie vaker oplossingen voor wereldproblemen gaat aandragen. “Normaal gesproken houd ik niet van concurrentie, maar op dit vlak kan er geen concurrentie genoeg zijn.” Zijn advies: “Mensen horen liever hoe ze iets kunnen oplossen, dan dat ze alleen horen over de drama.”
Lemz bedacht ook de Burendag voor Douwe Egberts. Buren komen samen om elkaar te leren kennen en doen iets goeds voor de buurt. “Elk jaar doen een miljoen mensen mee. Daarmee is het ook een commercieel succes. Het is wat mij betreft niet of-of, maar en-en. Een onderneming of organisatie die goed doet en dus niet altijd focust op verkopen, moet af en toe toch ook even wat omzet of donateurs regelen.”  

Tessa Moolenaar

Tessa Moolenaar is freelance journalist en studeert Journalistiek en Nieuwe...

Lees meer van deze auteur >
Afra de Leeuw

Jonge en creatieve journalist/fotograaf met een hart voor tijdschriften,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties