Een modieuze vuist tegen textielverspilling

09-09-2015 Bron: OneWorld
Ink Inklusive
Foto: Marc Heldens and Verne photography
Textielafval een tweede kans geven, dat is waar het Brits-Zweedse modekoppel Alex (37) en Neil (37) Melgaard-Lewty voor vecht. Met hun merk Ink Inklusive doen ze een poging om de modewereld te verduurzamen door prachtige stoffen, die in textielfabrieken stof vangen, op te kopen en als kleding een nieuw leven te bieden.
Interview – 

''Mijn moeder zei laatst dat ze voor haar kleinkind voor 250 Zweedse kronen (26 euro, red.) een broek had gekocht", vertelt Alex. Dat is net zo duur als in de jaren '80, toen ik jong was. Dat is toch belachelijk! Door die prijzen koopt men zóveel kleding om het niet veel later in de vuilnisbak te gooien.''

atelier Ink Inklusive

 

De etalage van de winkel op de Laurierstraat 248 in Amsterdam. Foto: Marc Heldens and Verne photography

In een lichte ruimte ontmoet ik Alex en Neil aan een hoge houten tafel. We zitten achterin de winkel en voor het atelier waar vormgevers de kledingstukken van Ink Inklusive ontwerpen. Naast ons staat een grote kast waar de jeans in hangen, van spijkerbroeken met een duurzame, vintage look tot robuste modellen die volgens het koppel zowel bij mannen als vrouwen gegoten zitten. De shirts, tops en jurkjes – zoals een wijde, wit gestreepte half doorzichtige jurk met capuchon – hangen stijlvol in open en strak ontworpen kasten. De ruimte en de kledingstukken zijn voor design- en fashionliefhebbers parels voor het oog.

Misère in de modewereld
Hoe kan het dat kleding zo goedkoop is gebleven? Alex vertelt dat bedrijven hun textielproductie naar de goedkoopste landen verplaatsen: van China naar Bangladesh naar Afrikaanse landen, zoals Ethiopië. ''Dat moet veranderen. Modebedrijven kunnen ook vooruitdenken. Dat betekent dat je de hele productieketen van begin tot eind herziet op duurzaamheid.'' Daarom besloten Neil en Alex verspilling aan het begin van de kledingketen aan te pakken. Katoen, wol of zijde, dat anders in de vuilnisbak zou belanden, werd een tweede kans gegeven.

Topkwaliteit restjes belanden bij het afval
Neil legt uit dat textielverspilling in verschillende fases van de mode industrie voorkomt. Hij ziet in de eerste fase, in de fabrieken waar het katoenlint van de plant binnenkomt, veel verkwisting. ''In de regel produceren de fabrieken aan de lopende band textiel. Daarom staan de machines bijna altijd aan. Voordat een machine is opgewarmd en op volle toeren draait, ben je al snel 300 textielmeters verder. Deze restanten zijn van topkwaliteit, maar belanden normaal gesproken bij het afval.'' 

Voordat een machine is opgewarmd, ben je al 300 textielmeters verder. Dit belandt allemaal bij het afval

In samenwerking met de fabrikant bepalen de ontwerpers van Ink Inklusive welke bewerking de stof nog nodig heeft. Daarna kopen ze de stoffen in en maken er basic en extravagante T-shirts en truien van. 

Duizenden meters stof, onder het stof 
Neil vervolgt: ''In de magazijnen van fabrikanten worden veel textielrollen vergeten, zoals bestellingen die geannuleerd zijn. Toen wij Demco, een Tunesische fabrikant, vroegen naar hun magazijnvoorraad, kwamen ze er pas achter dat er zoveel prachtig textiel van Italiaanse en Japanse weverijen ligt te verstoffen.''

In veel magazijnen worden textielrollen gewoon vergeten. Die liggen daar vaak jaren te verstoffen

Neil pakt er een stevige spijkerstof bij. ''Van deze denim was er 7000 meter stof over. De weverijen waren geshockeerd over de hoeveelheid textiel die zich onopgemerkt in hun magazijn opstapelde. Ze verwelkomden ons idee om deze stoffen nieuwe leven in te blazen. Logisch. Het is niet alleen duurzaam, het is ook in het belang van een bedrijf om dit vergeten katoen te verkopen. Wanneer je deze stoffen weer slijt, dan zijn ze geen kostenpost maar een bron van inkomsten'' 

Fotoshoot van de Ink Inklusive collectieFotoshoot van de Ink Inklusive collectie. Foto: Marnix Postma

Trendoverstijgende mode
Het designerskoppel maakt kleding die trends en exacte maten overstijgen, zoals spijkerbroeken die zowel in volle lengte als boven de enkel stijlvol staan. Eén maat die zowel lange als kleine mensen kunnen dragen. Alex: ''Onze kledingstukken hebben een uiterlijk en aantrekkingskracht die de trends, seizoenen en zelf de jaren kunnen overleven. Een aantal items, waaronder een denimshirt met spetterpatroon en donkere high waist spijkerbroek (zie foto), van onze eerste collectie is nu helemaal uitverkocht. Bij spijkerbroeken moeten we met verschillende maten werken, maar bij shirts, jurken en jassen hebben we enkel small medium en large medium. Zo kunnen we van een strook demin twee in plaats van een broek maken. Dit hebben we afgekeken van een Koreaans kledingmerk. Zo gebruiken we de textiel zo efficiënt mogelijk en is de verspilling minimaal.'' 

Duurzame kleding tegen een lagere prijs
Met tops vanaf 55 euro, zijn de prijzen van Ink Inklusive wel wat aan de hoge kant voor de gemiddelde consument. Willen de designers in de toekomst ook een grotere groep aanspreken met het probleem van textielverspilling? Alex: ''Nu al is onze kleding ongeveer 30 procent goedkoper dan wanneer we gewone stoffen in plaats van vergeten stoffen en textielrestanten kopen. Als we groter worden en meer winkels openen, dan kunnen we ook de prijzen omlaag gooien. We willen onze mode zeker voor meer mensen toegankelijk maken.''

Fotoshoot van de Ink Inklusive collectieFotoshoot van de Ink Inklusive collectie. Foto: Marnix Postma

Textielverspilling = waterverspillingVolgens de website van I-DID, de Nederlandse slow fashion beweging, wordt er wereldwijd 35 miljard kilo kleding geproduceerd per jaar. Daarvan belandt 40 procent, oftewel 14 miljard kilo, ongedragen  bij het grofvuil. Als in 1 kilo textiel 8000 liter water zit, dan staat 14 miljard kilo kleding gelijk aan 112.000 miljard liter water. Daarvan kun je de hele wereldbevolking honderd dagen van schoon drinkwater voorzien. Harde cijfers. Lees hier hoe OneWorld deze waterspilling tegengaat met de Sta Droog! campagne.

Het ontwerpersduo gelooft in langzame en doordachte groei. ''We werken met veel stoffen die voor een derde uit 'Better Cotton' bestaan, en maken gebruik van waterbesparende technieken, zoals de lasertechniek die jeans een vintage look geeft. Maar we hopen stapje voor stapje nog duurzamer te worden, onder andere door het watergebruik in de keten nog verder terug te dringen. Zo'n statiegeldsysteem (waarbij mensen geld krijgen wanneer ze hun afgedragen kleding weer terug inleveren, red.), van jeansmerk Mud Jeans, vinden we ook erg interessant. Misschien gaan we daar nog eens mee aan de slag.'', aldus Neil. ''En als wíj de mode industrie kunnen verduurzamen, dan kunnen de grote bedrijven dat ook.''

Tenslotte laten Alex en Neil weten dat hun webshop eind september compleet is. Sta je na een maandje 'droogstaan' te springen om een nieuwe kledingstuk? Dan kun je overwegen om je gespaarde kledinggeld uit te geven aan een duurzaam design van Ink Inklusive. 

Neem een abonnement op OneWorld

Lavinia Steinfort

Lavinia Steinfort is programmamaker en journalist bij OneWorld en freelance...

Lees meer van deze auteur >

Reacties