De idiotie van drinkwater verschepen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Gebotteld water is na koolzuurhoudende dranken momenteel de meest populaire vloeibare versnapering ter wereld, zo is te lezen in dit artikel van The Guardian. Volgens voorspellingen gaat de consumptie van verpakt water later dit jaar zelfs de ranglijst aanvoeren.

Bij gebrek aan goed kraanwater
In veel landen om ons heen, waaronder ook Engeland, is het niet vanzelfsprekend dat mensen water uit de kraan drinken. De kwaliteit is niet altijd toereikend of te wisselvallig, waardoor veel mensen kiezen voor flessen water uit de supermarkt. Dat die grote consumptie van waterflesjes grote impact heeft op het milieu, zal niemand verbazen. Maar nu komt er ook de nodige verontwaardiging uit de flesjesindustrie zelf. En daarbij gaat het met name over de transport van het water.

‘Waarom zou je als Brits bedrijf in vredesnaam water verkopen, dat niet uit Groot-Brittannië komt?’ vraagt Karen Lynch, directeur van Belu zich af. Belu gebruikt alleen water uit Britse bronnen en wordt, ondanks dat het plastic flesjes produceert, gezien als een milieuvriendelijk bedrijf met hoge ethische standaarden.

Meer dan een vijfde van het water dat in Groot-Brittannië wordt verkocht, is geïmporteerd. Het meeste komt uit Noord-Europa, de Himalayas of zelfs helemaal uit Fiji. Elke vorm van waterimport in Groot-Brittannië onnodig, zegt Jo Jacobius, directeur van British Bottled Water Producers. ‘Er is hier meer dan genoeg drinkbaar water te verkrijgen.’

De productiekant van de flesjes
De kwestie over de productie van de plastic flesjes in het algemeen, kan echter zeker niet achterwege blijven, zo wordt verder in het artikel gesteld. Want het mag in veel landen dan een gewoonte zijn om verpakt water te kopen, er kan wel degelijk actie worden ondernomen om dat te verminderen of, beter nog, uit te bannen.

Producenten als Coca Cola (eigenaar van o.a. Chaudfontaine) en Nestlé claimen al dat ze er veel aan doen om plastic te recyclen. Toch gaan die ontwikkelingen nog traag. Zo heeft Coca Cola slechts een derde van de door hun geproduceerde PET-flessen hergebruikt. Volgens de krant zouden grote producenten er veel meer aan kunnen doen door bijvoorbeeld meer geld te investeren in bewustwordingscampagnes.

Enkele positieve ontwikkelingen zijn er ook te noemen. Belu heeft een fles op de markt gebracht die bij de productie minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan voorheen en er wordt gesproken dat er met nieuwe technologie flesjes ontwikkeld kunnen worden die voor 100 procent uit organisch materiaal bestaan.

Goede waterleidingsystemen
De oplossing zal, zo besluit het artikel, uiteindelijk echter liggen in een goed waterleidingsysteem, zodat plastic flesjes voor water in z’n geheel overbodig zijn. Of dat er komt is echter de vraag. De watervoorzieningen in Groot-Brittannië worden aan de vrije markt over gelaten en een van de gevolgen ervan is een gebrek aan investeringen in de leidingen en de kwaliteit van het water.

Datzelfde geldt voor veel andere Europese landen. Mensen kiezen uit ‘veiligheid’ voor water uit de supermarkt boven kraanwater. Zolang dat het geval is blijft het milieu, groot- of kleinschalig, de gevolgen ondervinden van verpakt water. Ook als het niet wordt verscheept.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons