Wereldwaterdagactie #Dankjewel voor Kraanwater!

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

[[{“fid”:”35038″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”attributes”:{“alt”:”#Dankjewel voor kraanwater | Wereldwaterdag”,”style”:”width: 581px; height: 327px;”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”},”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Dankjewel voor Kraanwater”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Dankjewel voor Kraanwater”},”type”:”media”}]]

Waarom deze #dankjewel-campagne?
Op zondag 22 maart is het Wereldwaterdag: dé dag om stil te staan bij het feit dat Nederland het beste kraanwater ter wereld heeft. Gezond, milieuvriendelijk en voor iedereen. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Wereldwijd heeft bijna 1 miljard mensen geen schoon drinkwater en in de landen om ons heen wordt water steeds vaker handelswaar. Hoog tijd dus dat Nederland rond Wereldwaterdag eens #Dankjewel zegt. Voor kraanwater.

Om Nederlanders bewuster te maken van de waarde van water, lanceert OneWorld met partners Dopper en FNV het initiatief #Dankjewel voor kraanwater. Het doel is om zoveel mogelijk dankjewels te verzamelen rond Wereldwaterdag. Dankjewel zeggen is simpel: bekijk en deel via je sociale kanalen de video waarin acteurs Edo Brunner, Bert Hana en Jennifer Evenhuis laten zien waarom zíj dankbaar zijn voor kraanwater: www.dankjewelvoorkraanwater.nl.

Kraanwaterissues
Meer bewustwording rond water is nodig volgens de initiatiefnemers. Zo dronken Nederlanders vorig jaar meer verpakt water dan ooit tevoren. Verpakt water is ruim 1.000 keer duurder én wordt minder streng gecontroleerd dan Nederlands kraanwater. Bovendien zorgt de productie, verpakking en het transport van verpakt drinkwater voor 500 keer meer CO2- uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater – de olie (0,25 liter voor 1 liter bronwater) en de plastic soep in de oceanen niet eens meegerekend. Rond Wereldwaterdag gaan in Zuid-Europa en Ierland burgers weer de straat op om te protesteren tegen de privatisering van hun kraanwater. Aardig als tegelijkertijd in Nederland een massaal dankjewel klinkt voor ons eersteklas water.

Water wereldwijd grootste ramprisico
Watercrises staan dit jaar voor het eerst in de geschiedenis bovenaan de risicolijst van het World Economic Forum, als het gaat om impact, nog voor rampen als grote epidemieën of terroristische aanslagen. Of het nu gaat om waterschaarste, overstromingen of vervuiling, water is wereldwijd – sociaal, politiek en economisch – één van de grootste uitdagingen van deze tijd.

OneWorld is hét journalistieke platform (website, magazine en events) over mondiaal denken & groen doen dat jou verbindt met de wereld. OneWorld plaatst ons dagelijks leven in mondiaal perspectief met nieuws, blogs en achtergronden uit de hele wereld. Met praktische tips en informatie inspireert zij om bewuste keuzes te maken en duurzaam te leven. OneWorld is een uitgave van stichting NCDO (met ANBI-status van erkend goed doel). www.oneworld.nl. Het themakanaal www.oneworld.nl/water laat zien hoe we tot de laatste druppel gelinkt zijn met de rest van de wereld.

De FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging) is de grootste vakbond van Nederland. Maar bovenal is de FNV een vereniging van mensen. De FNV verbindt ook de medewerkers van de waterbedrijven. Goede arbeidsvoorwaarden in de watersector dragen ertoe bij dat de kwaliteit van ons kraanwater op een hoog niveau blijft. www.fnv.nl

Dopper wil in een wereld leven waar mensen zich bewust zijn van het milieu, waar we actief de hoeveelheid single-use plastic afval verkleinen en waar iedereen, dicht bij huis en ver weg, toegang heeft tot veilig drinkwater. Het vele gebruik van petflessen wereldwijd veroorzaakt een enorme afvalstroom in de oceanen, de zogenaamde ‘plastic soep’. Met de herbruikbare design waterflessen van hoogwaardig kunststof en staal, draagt Dopper bij aan de vermindering van deze milieuproblematiek. Daarnaast stimuleert Dopper het gebruik van kraanwater als goedkoop en minder milieubelastend alternatief voor mineraalwater.  Dopper is officieel gecertificeerd als ‘B Corp’ (Benefit Corporation) en behoort nu tot de mondiale beweging van wereldverbeteraars. Ook gaat 5% van de omzet van Dopper via de Dopper Foundation naar waterprojecten van Simavi in ontwikkelingsland Nepal. www.dopper.com.

KREVICY is een Creative Video Agency en specialiseert zich in het bedenken en produceren van opvallende video campagnes voor kleine en grote merken. www.krevicy.com

Het PR Bureau is gespecialiseerd in corporate en marketing PR voor mensen, merken en organisaties. Binnen Corporate en Marketing PR, bieden wij tevens Crisis PR, Online PR, mediatraining, workshops persberichten schrijven en PR Stunts. Onze missie is mensen, merken en media leren kennen en aan elkaar verbinden. We noemen onszelf daarom 'a connecting agency’, omdat we ervan overtuigd zijn dat verbinden iedereen verder helpt. www.hetprbureau.nl

 

ENGLISH VERSION: The Dutch say Thank You for Tap Water![[{“fid”:”34987″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”attributes”:{“alt”:”THANK YOU TAP WATER | WORLD WATER DAY”,”style”:”width: 581px; height: 327px;”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”},”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”YouTube Thank you Tap Water”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”YouTube Thank You Tap Water”},”type”:”media”}]]

Almost one billion people worldwide have no access to clean drinking water. Water is also increasingly becoming a merchandise in European countries. People protest privatization in Ireland, Greece, Portugal and in Brussels, just to name a few. The Netherlands have the best tap water in the world. It is healthy, environmentally friendly and accessible to everyone as it is in public hands. The Dutch themselves, however, tend to take this for granted. So, it’s about time for the Dutch to say #THANKYOU for tap water. 

In order to make Dutch people more aware of the value of water, the journalistic platform OneWorld, together with partners Dopper and FNV, launched the #THANKYOU for tap water initiative. The goal is to collect as many thankyous as possible, starting on World Water Day (March 22nd). Within 2 weeks, over 105.000 people have said #thankyou. It’s easy to say thank you: use your own social media channels to watch and share this entertaining video, in which Dutch actors show us why they are grateful for Dutch tap water: http://bit.ly/ThankYouTapWater

For more information about WHY this initiative was launched, watch this English tv-interview with program manager Kim Sauter

Why Dutch tap water is better than bottled water
More awareness concerning water is what the initiators believe is necessary. Last year, Dutch people drank more bottled water than ever before. Bottled water is over a thousand times more expensive and is less strictly monitored than Dutch tap water. Moreover, the production, packaging and transportation of stored drinking water causes 500 times more CO2-emissions than the same amount of tap water – that is not even counting the oil costs (0.25 liters for one liter of spring water) and the plastic soup floating in the oceans.

Water biggest risk for worldwide disaster
For the first time in history, water-related crises are on the top of the World Economic Forum’s risk list. Where impact is concerned, this is above such disasters as large-scale epidemics or terrorist attacks. Whether it’s about water scarcity, floods or pollution; water presents one of the greatest worldwide challenges – socially, politically and economically – of our time.

About OneWorld and partners
OneWorld is the largest Dutch, non-profit journalistic platform (website, magazine & campaigns), about global issues and sustainability. FNV is the largest Dutch trade union. Dopper is a durable, reusable water bottle to promote clean drinking water for everyone and reduce plastic waste. Krevicy is the video agency that created and donated the commercial for the #thankyou for tap water campaign. Het PR Bureau helped us to promote the video through earned media channels.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons