Nederlander nog niet megabuibestendig

08-12-2014
Door: Kim Sauter
Bron: OneWorld
Foto: Merlijn Michon
Een ruime meerderheid (68 procent) van de Nederlanders verwacht dat Nederland in de toekomst vaker te maken krijgt met extreem weer, zoals hoosbuien. Dit blijkt uit een studie onder ruim 1.200 Nederlanders van NCDO in opdracht van OneWorld. Toch neemt slechts een klein deel (17 procent) zelf maatregelen om wateroverlast door hevige regen te voorkomen.
Opiniepeiling – 

"Het is goed te lezen dat de meerderheid van de Nederlanders zich realiseert dat extreem weer vaker voor zal komen in de toekomst", vertelt Irene Poortinga van Amsterdam Rainproof. "Als 1 op de 17 Nederlanders aangeeft zichzelf voornamelijk verantwoordelijk te voelen voor het aanpakken van wateroverlast, biedt dat veel mogelijkheden. Een regenbestendige stad is namelijk alleen mogelijk met een bijdrage van iedereen: overheden, bedrijven, kennisinstellingen én bewoners, want elke druppel telt! De OneWorld WaterBattle laat zien hoe makkelijk iedereen daaraan kan bijdragen."

OneWorld Water Battle
In de OneWorld Water Battle strijden teams voor de beste publieksactie om bijvoorbeeld stadbewoners slimmer om te laten gaan met regen. Zo komt Team De Deeltons met een regenton die je met je buren deelt en experimenteert Team Waterkan met wat er zoal met regenwater kan – zoals het kweken van kruiden in je fietskrat. Het winnende idee wordt in 2015 als publieksactie uitgevoerd.

Klimaatverandering zorgt ervoor dat extreme regenval steeds gewoner wordt. Nu al komen dagen met zware regen in Nederland gemiddeld 40 procent vaker voor dan vijftig jaar geleden. Megabuien ontregelen met name steden, doordat het regenwater minder makkelijk weg kan in de dichtbebouwde, ‘versteende’ stad. De teams van de OneWorld Water Battle laten onder andere zien hoe eenvoudig iedereen zelf iets kan doen om de stad regenbestendiger én aangenamer te maken door regenwater niet af te voeren maar op te vangen.

Tijdens een avondvullend publieksprogramma, op donderdag 11 december in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam, kiest een jury (met o.a. Kassa Groen, WNF, Vitens) de winnende ideeën voor publiekscampagnes voor water die in 2015 worden uitgevoerd. Eet mee met het Water Footprint diner en krijg een  mini-workshop campagnevoeren van reclamebureau NATWERK. Of wat dacht je van gletsjers bouwen in de woestijn? Waterkunstenaar Ap Verheggen (bekend van CNN en NY Times!) vertelt je hoe. Verder KRNWTR-proeverij, DIY-rainproof en Walk-in closet van de Kledingbibliotheek!

(Gratis) aanmelden voor de finale en stemmen op de publieksfavoriet kan nog hier. Iedereen die stemt maakt kans op een regenton, (kraan)waterkaraf of abonnement op de kledingbibliotheek

Reacties