De gewone ondernemer wil ook vergroenen

De gewone ondernemer wil ook vergroenen

Deze familiebedrijven gingen de uitdaging aanOndernemers van kleine en middelgrote bedrijven willen best verduurzamen, maar dat blijkt niet eenvoudig. Ze hebben niet het geld van grote multinationals, maar maken ook geen kans op prijzen zoals groene start-ups. Deze...
Kledingmerken dragen bij aan seksueel geweld in fabrieken

Kledingmerken dragen bij aan seksueel geweld in fabrieken

Vrouwen niet veilig in Aziatische textielfabriekenIn Vietnam werken twee miljoen mensen in de textielindustrie; vier op de vijf zijn vrouwen. Een groot deel van hen heeft op de werkvloer te maken met geweld of intimidatie. ‘De voortdurende strijd om de baan te...
‘Weer een nieuw jurkje? Wat een schande’

‘Weer een nieuw jurkje? Wat een schande’

De dilemma’s van Aynouk TanAynouk Tan beweegt zich door de modewereld met een boodschap: laat kleding geen keurslijf zijn. Ze ageert daarmee tegen de standaarden die we onszelf opleggen, tegen ongelijkwaardigheid en het neoliberale systeem achter mode. Niet meer...
Niet stuk te krijgen

Niet stuk te krijgen

Shopping fair fashionIs je t-shirt van biokatoen na drie keer wassen totaal uit­ gelubberd of vaal van kleur? Leuk dat het onder de hoogste milieustandaarden geproduceerd is, maar als je het zo kort kunt gebruiken, is het niet bepaald duurzaam te noemen. Duurzaamheid...
Jouw kleding wordt straks door robots gemaakt

Jouw kleding wordt straks door robots gemaakt

Miljoenen banen op de tocht in de kledingindustrie?Nu de lonen in veel textielproducerende landen stijgen, weegt het voordeel om ‘ver weg’ te produceren steeds minder op tegen de nadelen. Adidas en Nike hebben inmiddels de eerste volledig geautomatiseerde fabrieken...