OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Pierre Vermeulen is oprichter en CEO van het Utrechtse bedrijf Solease, dat de energietransitie in Nederland een flinke slinger heeft gegeven door zonnepanelen aan particulieren en bedrijven te leasen.

Zon huren kan ook
Pierre Vermeulen in zijn kantoor. Beeld door: Erzsó Alföldy

Je werkte eerder bij een autoverhuurbedrijf, nu verhuur je zonnepanelen. Hoe zit dat?
“Ik heb bedrijfskunde gestudeerd, en mijn droom was om ooit een eigen bedrijf te beginnen. Maar eerst wilde ik werkervaring opdoen; zo kwam ik terecht bij LeasePlan, een van origine Nederlands bedrijf dat groot was geworden met het leasen van auto’s. Ik heb er uiteindelijk vijftien jaar gewerkt, in allerlei verschillende functies, een leerzame periode. Op een gegeven moment werd ik aangesteld als commercieel directeur in New Delhi bij een noodlijdende tak van het bedrijf, met de opdracht die weer winstgevend te maken.”

Eureka

“LeasePlan was inmiddels bezig de verhuur van elektrische auto’s en laadpalen te onderzoeken en wilde nagaan wat die ontwikkelingen voor de hele waardenketen zouden betekenen. Toen dacht ik bij mezelf: als je auto’s kunt verhuren, die eigenlijk alleen maar geld kosten, waarom zou je dan geen zonnepanelen kunnen verhuren, die niet alleen geld opleveren maar ook CO2 besparen? Daar moet toch een business-case voor zijn te maken? Dat was echt mijn Eurekamoment. Zo is het idee voor Solease geboren.”

Welke motieven speelden daarbij een rol? Financiële? Idealistische?
“Allebei. Maar geld vind ik niet het belangrijkste. Mijn vrouw en ik hebben uiteindelijk drie jaar in India gewoond, daar is ook Max geboren, onze oudste. New Delhi is een van de meest vervuilde steden ter wereld. Ik was net vader geworden, en ik vroeg me opeens af: is dit de toekomt die ik mijn kind toewens? Als we namelijk op deze voet doorgaan, krijgt mijn zoon het straks veel slechter dan ik het als kind heb gehad.”

Drempels

“Ik snapte destijds niet zoveel van zonnepanelen, eigenlijk nog steeds niet – daar heb ik mensen voor ingehuurd. Maar wat ik inzag, was: zonnepanelen zijn goed voor het milieu, en daarnaast een fantastisch, financieel interessant product. Je kun er namelijk flink mee besparen op je elektriciteitskosten. Er is geen enkele reden om je dak níet vol te leggen met zonnepanelen. Je bent gek als je het niet doet! Iedereen doet tegenwoordig lyrisch over die 500.000 huishoudens met zonnepanelen, maar ik denk vooral: hoe is het in godsnaam mogelijk dat die andere 6,5 miljoen nog géén zonnepanelen op hun dak hebben?”

Wat houdt ze tegen, volgens jou?
“Voordat wij zeven jaar geleden met Solease begonnen, hebben we eerst alle drempels in kaart gebracht. Daarbij stuitten we op een hele waslijst redenen waarom mensen (nog) niet op zonnepanelen waren overgegaan. De belangrijkste twee bleken de investeringskosten en de weinig transparante markt. De prijs voor zonnepanelen voor een gemiddeld huishouden lag toen op ongeveer 7500 euro, dat is ondertussen gezakt naar 5000 euro. Die investering moet je als huiseigenaar maar net kunnen ophoesten.”

“Maar minstens zo belangrijk: mensen hadden geen idee waar ze moesten beginnen. Je kunt kiezen uit legio aanbieders, maar hoe weet je nu welke zonnepanelen goed zijn? En of de service betrouwbaar is?”

Hoe hebben jullie de financiering bij elkaar gekregen?
“Wij zijn zeven jaar geleden als kleine start-up begonnen, maar hebben in de loop der jaren acht miljoen euro opgehaald uit de regionale energiefondsen1. Daar hadden de provincies het geld geparkeerd dat ze hadden overgehouden aan de liberalisering van de elektriciteitsbedrijven; de fondsen waren bedoeld om de energietransitie op gang te krijgen. We begonnen met een ton van het Energiefonds Utrecht, later hebben we nog verschillende grote bedragen ontvangen, waaronder 2,7 miljoen van het Regionale Energiefonds Drenthe. Daarnaast zijn we vorig jaar een crowdfundingscampagne gestart waarbij we in zeven uur tijd circa een miljoen euro hebben opgehaald voor de voorfinanciering van de zonnepanelen.”

“We zijn daarnaast in de afgelopen jaren ook verschillende partnerschappen aangegaan. Zo konden medewerkers van de Universiteit Utrecht en van het UMC Utrecht gebruik maken van een aanbod tegen gunstige voorwaarden, in ruil voor publiciteit via ons werkgeverprogramma. Ook Nuon, de Volksbank en Natuur en Milieu wilden destijds graag met ons in zee, omdat ons bedrijf bijdraagt aan de energietransitie.”

Waarom zou je zonnepanelen leasen in plaats van kopen? Ze worden nu toch steeds goedkoper?
“Wij bieden zonnepanelen te huur aan, waarbij mensen meteen, vanaf dag één, minder geld kwijt zijn aan hun elektriciteitsrekening. Daarmee zorgen wij voor een alternatief dat meteen goedkoper én duurzamer is dan wat ze anders kwijt zouden zijn aan stroom uit fossiele bronnen. En ze krijgen er alle service bij: van het leggen van de panelen tot onderhoud, verzekeringen, enzovoorts. Wij ontzorgen mensen dus volledig. Behalve de aanschafkosten zijn ook alle risico’s voor onze rekening. En omdat wij eigenaar van de panelen blijven, móeten wij wel kwaliteit leveren. Dat is de gedachte achter ons ‘solar as a service’ abonnementsmodel.”

Lange levensduur

“Een traditioneel businessmodel, waarbij je om de zoveel jaar weer een nieuw product moet kopen, nodigt de producent niet uit om goede kwaliteit en producten met een lange levensduur te leveren. Ik denk zelfs dat bezit langzaam maar zeker passé is. Waarom zouden in één straat honderd mensen ieder een eigen boormachine of snoeischaar moeten aanschaffen, je kunt er toch ook slim tien met elkaar delen? Op dezelfde manier zal Solease op termijn ook batterijen voor energieopslag en bijvoorbeeld een warmtepomp kunnen ontzorgen, zodat we Nederlanders kunnen helpen volledig zelfvoorzienend te worden, zonder daarvoor zelf eerst tienduizenden euro’s uit te hoeven geven.”

“Met onze klanten wekken wij momenteel jaarlijks 1 miljoen kWh volledig duurzaam op, wat gelijk staat aan de jaaropname van 100.000 bomen. Met hulp van grote werkgevers, kanaalpartners en bedrijven hopen wij onze impact de komende jaren verder te vergroten. Maar of je nu zonnepanelen koopt of huurt: voor de energietransitie maakt het niet veel uit hóe je het doet. Als je het maar doet.”

  1. zie deze link ↩︎

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
Erzsó Alföldy

Erzsó Alföldy

Freelance journalist

Erzsó is freelance journalist met een achtergrond in wetenschap en cultuur. Ze schrijft vooral over actuele, maatschappelijk relevante …
Profielpagina