OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Wie weet nog hoe de telefoonmarkt er in 2010 uitzag? Nokia leek toen de onverwoestbare marktleider, en wie een pak droeg had een bijpassende Blackberry in de hand. Nu domineert Apple, omdat het bedrijf beter inspeelde op de opkomst van mobiel internet en de smartphone.

Zo gaat dat met de komst van een nieuwe technologie: er barst een concurrentiestrijd los tussen verschillende technologieën, waarna uiteindelijk één dominante partij of technologie overblijft. De overwinnaar is meestal de technologie die de meeste toepassingen en gebruikers weet aan te trekken. Zo won de BluRay het van de HDDVD en Facebook het van de ooit leidende MySpace en Hyves. The winner takes it all.

De elektrische auto in de versnelling

Zo ook in de energiewereld. Nu we van de olie en het gas af moeten lijkt de strijd vooral te gaan tussen de waterstofauto en de elektrische auto. Beiden zou je zero-emission auto’s kunnen noemen: de voertuigen stoten zelf geen schadelijke stoffen uit. Achter beide technologieën zitten consortia van grote bedrijven en overheden stimuleren de ontwikkeling van de twee.

Toch hebben vooral elektrische voertuigen het juiste ‘momentum’ te pakken. TESLA heeft gezorgd voor een versnelling van de ontwikkeling van elektrische auto’s: het bedrijf van Elon Musk zette als een van de eersten een elektrische auto op de markt en inmiddels hebben alle autofabrikanten een elektrische auto ontwikkeld of aangekondigd. De prijs van accu’s, de laadsnelheid en de actieradius: ze worden allemaal beter en schappelijker, waardoor elektrische auto’s ook voor de middenklasse betaalbaar zijn geworden.

De overwinnaar is meestal de technologie die de meeste toepassingen en gebruikers weet aan te trekken

Ondertussen wordt ook aan zonne-auto’s hard gewerkt: elektrische voertuigen die dankzij een zonnepaneel op het dak voor een groot deel op eigen kracht kunnen rijden. Het Nederlandse Lightyear One probeert – net als TESLA – de ontwikkeling van zonne-auto’s te versnellen. Technisch gezien is het maar een kleine stap van een elektrische naar een zonne-auto.

Naast de voertuigen zelf is er ook een infrastructuur in opbouw voor het opladen van elektrische voertuigen nodig. Nieuwe technieken voor snel laden en contactloos laden worden op dit moment ontwikkeld.

ICT wordt elektrisch, elektrisch wordt ICT

Het blijft niet bij de auto alleen: ook de wereld van de ICT en consumentenelektronica vraagt om steeds meer energie. Powerbanks, smartphones, accuboren en stofzuigers: ze draaien steeds meer op, steeds grotere, batterijen. Met USB-kabels sturen we data over en weer én voeden we de randapparatuur met stroom.

Kleine zonnepanelen vinden hun weg in een groeiend aantal producten zoals rugzakken, tuinverlichting, parasols en hoesjes voor smartphones en laptops. Anders gezegd, er ontstaat een ‘infrastructuur’ van data/ICT en energie, die goed aansluit bij de elektrische auto.

Op het grensvlak van deze twee werelden zien we nieuwe innovaties ontstaan: producten en diensten die gebruikmaken van dezelfde technologische bouwstenen van elektrische energie en data.

Bedrijven uit de IT, zoals Google, Apple en Microsoft, kijken al naar de auto-industrie. Zij zien de elektrische auto als een ‘tablet op wielen’: de componenten van de elektrische auto (hardware en software) lijken sterk op die van smartphones, ze zijn alleen een maatje groter.

Verwevenheid

Dankzij de aandacht voor elektrische technologieën groeit het aantal producten, diensten en toepassingen de komende jaren explosief. Met zo veel bedrijven achter eenzelfde ontwikkeling worden ook de zwakheden en knelpunten van een technologie vaak opgelost, zo leert de geschiedenis.

Dat maakt het ook voor gebruikers, consumenten en bedrijven steeds interessanter om over te gaan op elektrische auto’s. Straks kun je bijvoorbeeld de stroom uit je zonnepanelen direct gebruiken om je auto te voeden en met de stroom uit je auto ook weer je laptop en smartphone opladen. Gratis.

neven-krcmarek-424910-unsplash_edited

De stekker eruit!

We gaan energie steeds meer zelf opwekken, verhandelen, delen en ruilen.

Al deze synergetische voordelen leiden ertoe dat de elektrische auto een steeds aantrekkelijker ‘platform’ wordt ten opzichte van de waterstofauto. Zoals gezegd, the winner takes it all. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voor de elektrische auto het gaat winnen en we een elektrische infrastructuur krijgen zonder fossiele brandstoffen. Een infrastructuur die deels zelfs los kan komen van het energienetwerk, waardoor we het stopcontact steeds minder nodig zullen hebben.

En waterstof dan?

Er wordt vaak gezegd dat waterstof de oplossing is voor zuiniger zwaar vervoer, zoals bussen, vliegtuigen en vrachtwagens. Maar ook deze markten gaan de invloed van de elektrisering merken: er wordt al gewerkt aan elektrische vliegtuigen en er rijden al elektrische vrachtwagens, busjes en fietsen. En met een nieuwe energie-‘infrastructuur’ die daar goed op aansluit, kan het wel eens aantrekkelijker zijn om ook hier voor elektrisch te gaan in plaats van waterstof.

En zo is de kans groot dat elektrische voertuigen, na meer dan een eeuw geleden verdreven te zijn door de opkomst van de olie-industrie, weer allesbepalend gaan worden in ons straatbeeld.

Glazen-bol

All-you-can-use-energie: is dat de toekomst?

Onbeperkt energie gebruiken versus energie besparen.

trust-tru-katsande-592914-unsplash_edited

Stroom opwekken terwijl je calorieën verbrandt

Stroom opwekken met cardio in de sportschool: het kan. Waarom wordt het zo weinig gedaan?

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
Maurits

Maurits Kreijveld

Futuroloog

Maurits Kreijveld is futuroloog en strategisch adviseur bij wisdomofthecrowd.nl. Hij verkent de impact van nieuwe ontwikkelingen op de …
Profielpagina

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)