Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Als Sam-Ming tijdens de schoolpauze zijn rugtas opent, ontdekt hij tot zijn schrik dat de noedelsoep, die zijn ouders voor hem hebben gemaakt, is verdwenen! Zo begint Waar is mijn noedelsoep?!?, het prentenboek dat het echtpaar Chee-Han en Reza Kartosen-Wong samen schreef. Als jonge ouders merkten Chee-Han en Reza dat ze nauwelijks kinderboeken kenden waarin Aziatische personages voorkomen. En als ze er al waren, waren die meestal heel stereotiep. Daar moest verandering in komen, vonden zij.

Chee-Han Kartosen-Wong is mediamaker en monteert tv-programma’s voor onder andere 24Kitchen en commercials voor internationale merken. Ze geeft gastcolleges over editing en diversiteit.
Reza Kartosen-Wong was journalist en radiomaker bij de Wereldomroep voordat hij promoveerde in de communicatiewetenschap aan de UvA, waar hij docent is. Hij heeft een wekelijkse column in Het Parool.

Chee-Han en Reza hebben twee kinderen van 5,5 jaar en 9 maanden. Samen beheren ze het media- en cultuurbedrijf Bongkar met Wongkar.

In hun werk zijn Chee-Han en Reza al veel bezig met diversiteit en het verbeteren van representatie in de media, vertellen ze in deze podcast van Baaaz. In een grote commercial voor Coca-Cola wist Chee-Han bijvoorbeeld zoveel mogelijk shots te monteren met mensen van niet-westerse afkomst. ‘Commercials zijn overal aanwezig en zijn de hele tijd je beeld aan het vormen.’

Je moet je kunnen identificeren met personages in boeken, in tv-series. Als je die niet tegenkomt, voel je je buitenstaander

De tweede en derde generatie Aziatische Nederlanders zijn zich daar heel erg van bewust. Zij kijken weinig Nederlandse televisie, waarin Aziatische mensen nog steeds worden geridiculiseerd (bijvoorbeeld in ‘Meneer Chung’ van Ik hou van Holland). In plaats daarvan kijken zij bijvoorbeeld veel meer naar televisie uit Japan en Korea – ook als hun eigen achtergrond daar niet ligt. Ze zoeken verbinding met elkaar. Reza onderzocht dit voor zijn promotieonderzoek: ‘De tweede en derde generatie hebben gewerkt aan een nieuwe culturele identiteit.’

Een gevoel van verbinding is waar het uiteindelijk allemaal om draait, en wat Chee-Han en Reza hebben geprobeerd te bereiken met Waar is mijn noedelsoep?!?. Reza: ‘Iedereen heeft het nodig om zich onderdeel te voelen van de samenleving. Je moet je kunnen identificeren met personages in boeken, in tv-series. Als je die niet tegenkomt, voel je je buitenstaander.’

Wat vind je van ons?
Wij vinden jouw mening belangrijk en horen graag wat we kunnen doen om OneWorld te verbeteren.
Vul hier onze enquête in en maak kans op 2 toegangskaarten voor filmfestival IDFA!

pazzion-blog-lifestyle-crazy-rich-asians-1_2

Crazy en Rich, maar niet Asian (genoeg)

Gaat deze Aziatische representatie de filmwereld veranderen?

sioejeng

Chinees-Nederlandse jongeren pikken racisme niet meer

Het tijdperk van ‘Hanky Panky Shanghai’ is voorbij.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
avatars-000655968575-q6jzbm-original

Baaaz Podcast

Baaaz is een podcast van Fouzia Outmany, Jamila Faloun en Nora Ledrhem over maatschappelijke issues die onderbelicht blijven. De makers van …
Profielpagina