• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier
  • Overig

Young Impact Awards: deze jongeren gaan tot het uiterste om de wereld te verbeteren

Waterputten bouwen in derdewereldlanden, een postercampagne opzetten tegen seksuele intimidatie of eenzaamheid bestrijden tijdens de coronacrisis. Het is zomaar een greep uit wat de 18 genomineerde initiatieven voor de Young Impact Awards 2020 doen om de wereld te verbeteren. Young Impact reikt deze awards voor de vierde keer uit aan Nederlandse jongeren die tot het uiterste gaan om een positieve impact te maken. Dit jaar is er een extra categorie ‘Coronahulp’, waarbij jongeren worden beloond die voor verbinding zorgen zorgen tijdens de coronacrisis.

  • young impact goed
    Young Impact
06-04-2020 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Banner gezichten_2020

Helden tijdens de crisis

Young Impact gelooft dat jongeren nú al het verschil kunnen maken. Het ultieme bewijs daarvoor kwam tijdens de coronacrisis: binnen no time bedachten jongeren allerlei manieren om de samenleving te ondersteunen. Een van de genomineerde initiatieven in de extra categorie Coronahulp is ‘Koetjes en Kalfjes’ van Leonoor Wismans en Rosalie Swart (beiden 22). Zij laten jongeren massaal naar eenzame ouderen bellen, zodat zij niet vereenzamen tijdens de coronacrisis. Al meer dan 1500 jongeren meldden zich aan bij het initiatief van Rosalie en Leonoor. Leonoor: ‘’Ook na de coronacrisis blijft er een noodzaak om dit te doen. We blijven hier zeker mee doorgaan.‘’

young1

Een roze waterput als symbool van hoop

In de categorie Community zijn ook drie jongeren genomineerd. Aya Laghzaoui (19) is er daar een van. Ze heeft een zeldzame stofwisselingsziekte, maar dat weerhoudt haar er niet van om anderen te helpen. Ze zamelde meerdere keren geld in en liet daar onder andere een roze waterput in Sierra Leone van bouwen. ‘’De kleur roze associeer ik met mijn oude kamer. In mijn jeugd speelde ik hier vaak in, doordat mijn ziekte mijn bewegingsvrijheid beperkte. Voor mij heeft dit ervoor gezorgd dat de kleur roze staat voor een wereld waar alles mogelijk was en geen belemmeringen zijn,’’ vertelt Aya. Als kind verwachtten doctoren dat Aya niet ouder dan acht jaar zou worden. Gelukkig is ze er nu nog steeds. Haar ziekte zorgt voor spierafbraak en daardoor kreeg ze zelfs tot twee keer toe een hartaanval. Dat gebeurde tijdens een vakantie in Marokko, waarna ze daar in het ziekenhuis belandde. Het ziekenhuis was oud en de materialen waren slecht. Dat bracht Aya op het idee om materialen in te zamelen voor het ziekenhuis. Dat liep zó goed, dat Aya besloot vaker inzamelingen te gaan organiseren. Naast haar waterputten-project organiseerde Aya ook al eens een verwendag voor een gepest meisje én stelde ze kerstpakketten samen voor alleenstaande ouders die in armoede leven.

 

‘’Ik zeg niet dat ik verkracht ben, maar…’’

Zo begon een vriendin van Isa (19) haar zin na een nare ervaring tijdens het uitgaan. Die zin zette haar aan het denken. Toen ze voor haar opleiding aan de stylingacademie een communicatieconcept moest vormgeven, besloot ze hiervoor een maatschappelijk thema te kiezen. Zo werd Isa’s opvallende posteractie geboren. Met de posters wil ze seksueel opdringerig gedrag tijdens het uitgaan tegengaan. ‘’Ik vond het zonde om de poster zomaar in mijn portfolio te laten verdwijnen,’’ vertelt Isa. ‘’Daarom besloot ik zelf langs kroegen te gaan en hem daar op te hangen. Ik wil dat er meer aandacht komt voor het voorkomen van seksuele intimidatie, in plaats van dat we focussen op nazorg. Het moet normaal worden om eerst toestemming aan iemand te vragen, voordat je een seksuele handeling verricht,’’ stelt Isa. Isa is een van de drie genomineerden in de categorie Creativity.

young2

Innovatie in de zorgsector

Seyfullah (23) is genomineerd in de categorie Health en ontwikkelt een App, MedicinX, die voor meer transparantie binnen de gezondheidszorg gaat zorgen. Verkeerd medicijngebruik is namelijk doodsoorzaak nummer drie. MedicinX zorgt voor meer inzichten wat betreft het medicijngebruik van patiënten, voor behandelaars én familieleden. Seyfullahs doel is om, door middel van data, oplossingen te creëren voor mensen die verkeerd reageren op medicijnen of medicijnen verkeerd gebruiken. Zo wordt een verkeerde behandeling voorkomen. Wanneer er dankzij MedicinX meer informatie beschikbaar is, kunnen patiënten beter gemonitord en bijgestuurd worden.

 

Young Impact Awards

In vier jaar tijd is Young Impact uitgegroeid tot één van de grootste spelers op het gebied van jongeren en maatschappelijk bewustzijn in Nederland. Young Impact gelooft dat iedere jongere de wereld positief kan veranderen en biedt hen graag een platform om hun acties uit te voeren en daarmee anderen te inspireren. De Young Impact Awards worden op 15 mei uitgereikt in 6 categorieën: Education, Environment, Community, Health, Creativity en Coronahulp. De zes winnaars maken vervolgens ook nog kans op de George Maduro Prijs, dé ultieme onderscheiding voor een jongere die zich belangeloos inzet om anderen te helpen. Stemmen kan tot juni via de website van Young Impact.

Klik hier om de verhalen van alle 18 genomineerden te lezen en jouw stem uit te brengen

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
€1 €3 €5 Anders
Doneer
Ik neem liever een proefabonnement
young impact goed

Young Impact

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • Meat Food Allergy Pattern
    • Groen doen

    Mmm, vlees uit de printer! (En vier andere vega-innovaties)

    Het is druk op de markt van vleesvervangers.

    02-09-2020
    • Loudi Langelaan
  • Amazon rain forest fire disaster is burning at a rate scientists have never seen before.
    • Klimaat

    Zijn ook verwoestende bosbranden het nieuwe normaal?

    Meer bossen dan ooit gaan in vlammen op: 2020 dreigt een recordjaar te worden.

    28-08-2020
    • Channa Brunt
  • Real estate agent showing a young couple a new house.
    • Analyse

    Hoe de koopwoning een onbereikbare droom werd

    Voor veel jongvolwassenen zal het gedroomde koophuis altijd dat blijven: een droom.

    25-08-2020
    • Cody Hochstenbach
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed