Partnerbericht

Young Impact Awards: deze jongeren gaan tot het uiterste om de wereld te verbeteren

Waterputten bouwen in derdewereldlanden, een postercampagne opzetten tegen seksuele intimidatie of eenzaamheid bestrijden tijdens de coronacrisis. Het is zomaar een greep uit wat de 18 genomineerde initiatieven voor de Young Impact Awards 2020 doen om de wereld te verbeteren. Young Impact reikt deze awards voor de vierde keer uit aan Nederlandse jongeren die tot het uiterste gaan om een positieve impact te maken. Dit jaar is er een extra categorie ‘Coronahulp’, waarbij jongeren worden beloond die voor verbinding zorgen zorgen tijdens de coronacrisis.

Helden tijdens de crisis

Young Impact gelooft dat jongeren nú al het verschil kunnen maken. Het ultieme bewijs daarvoor kwam tijdens de coronacrisis: binnen no time bedachten jongeren allerlei manieren om de samenleving te ondersteunen. Een van de genomineerde initiatieven in de extra categorie Coronahulp is ‘Koetjes en Kalfjes’ van Leonoor Wismans en Rosalie Swart (beiden 22). Zij laten jongeren massaal naar eenzame ouderen bellen, zodat zij niet vereenzamen tijdens de coronacrisis. Al meer dan 1500 jongeren meldden zich aan bij het initiatief van Rosalie en Leonoor. Leonoor: ‘’Ook na de coronacrisis blijft er een noodzaak om dit te doen. We blijven hier zeker mee doorgaan.‘’

Een roze waterput als symbool van hoop

In de categorie Community zijn ook drie jongeren genomineerd. Aya Laghzaoui (19) is er daar een van. Ze heeft een zeldzame stofwisselingsziekte, maar dat weerhoudt haar er niet van om anderen te helpen. Ze zamelde meerdere keren geld in en liet daar onder andere een roze waterput in Sierra Leone van bouwen. ‘’De kleur roze associeer ik met mijn oude kamer. In mijn jeugd speelde ik hier vaak in, doordat mijn ziekte mijn bewegingsvrijheid beperkte. Voor mij heeft dit ervoor gezorgd dat de kleur roze staat voor een wereld waar alles mogelijk was en geen belemmeringen zijn,’’ vertelt Aya. Als kind verwachtten doctoren dat Aya niet ouder dan acht jaar zou worden. Gelukkig is ze er nu nog steeds. Haar ziekte zorgt voor spierafbraak en daardoor kreeg ze zelfs tot twee keer toe een hartaanval. Dat gebeurde tijdens een vakantie in Marokko, waarna ze daar in het ziekenhuis belandde. Het ziekenhuis was oud en de materialen waren slecht. Dat bracht Aya op het idee om materialen in te zamelen voor het ziekenhuis. Dat liep zó goed, dat Aya besloot vaker inzamelingen te gaan organiseren. Naast haar waterputten-project organiseerde Aya ook al eens een verwendag voor een gepest meisje én stelde ze kerstpakketten samen voor alleenstaande ouders die in armoede leven.

 

‘’Ik zeg niet dat ik verkracht ben, maar…’’

Zo begon een vriendin van Isa (19) haar zin na een nare ervaring tijdens het uitgaan. Die zin zette haar aan het denken. Toen ze voor haar opleiding aan de stylingacademie een communicatieconcept moest vormgeven, besloot ze hiervoor een maatschappelijk thema te kiezen. Zo werd Isa’s opvallende posteractie geboren. Met de posters wil ze seksueel opdringerig gedrag tijdens het uitgaan tegengaan. ‘’Ik vond het zonde om de poster zomaar in mijn portfolio te laten verdwijnen,’’ vertelt Isa. ‘’Daarom besloot ik zelf langs kroegen te gaan en hem daar op te hangen. Ik wil dat er meer aandacht komt voor het voorkomen van seksuele intimidatie, in plaats van dat we focussen op nazorg. Het moet normaal worden om eerst toestemming aan iemand te vragen, voordat je een seksuele handeling verricht,’’ stelt Isa. Isa is een van de drie genomineerden in de categorie Creativity.

Innovatie in de zorgsector

Seyfullah (23) is genomineerd in de categorie Health en ontwikkelt een App, MedicinX, die voor meer transparantie binnen de gezondheidszorg gaat zorgen. Verkeerd medicijngebruik is namelijk doodsoorzaak nummer drie. MedicinX zorgt voor meer inzichten wat betreft het medicijngebruik van patiënten, voor behandelaars én familieleden. Seyfullahs doel is om, door middel van data, oplossingen te creëren voor mensen die verkeerd reageren op medicijnen of medicijnen verkeerd gebruiken. Zo wordt een verkeerde behandeling voorkomen. Wanneer er dankzij MedicinX meer informatie beschikbaar is, kunnen patiënten beter gemonitord en bijgestuurd worden.

 

Young Impact Awards

In vier jaar tijd is Young Impact uitgegroeid tot één van de grootste spelers op het gebied van jongeren en maatschappelijk bewustzijn in Nederland. Young Impact gelooft dat iedere jongere de wereld positief kan veranderen en biedt hen graag een platform om hun acties uit te voeren en daarmee anderen te inspireren. De Young Impact Awards worden op 15 mei uitgereikt in 6 categorieën: Education, Environment, Community, Health, Creativity en Coronahulp. De zes winnaars maken vervolgens ook nog kans op de George Maduro Prijs, dé ultieme onderscheiding voor een jongere die zich belangeloos inzet om anderen te helpen. Stemmen kan tot juni via de website van Young Impact.

Klik hier om de verhalen van alle 18 genomineerden te lezen en jouw stem uit te brengen