Partnerbericht

Woord voor Woord uit de Eenzaamheid

Woord voor Woord uit de eenzaamheid: een initiatief van De Regenboog Groep & CODE D’AZUR

Vandaag start het initiatief Woord voor Woord uit de Eenzaamheid van De Regenboog Groep om aandacht te vragen voor het groeiende aantal eenzame en geïsoleerde Amsterdammers. In Amsterdam leven 80.000 mensen in eenzaamheid en isolatie en dit aantal is stijgende. Het doel van het initiatief is om deze mensen uit de eenzaamheid te helpen.

Bekende Amsterdamse auteurs, waaronder Frieda Mulisch, Hedy d’Ancona en James Worthy, hebben een persoonlijk verhaal over eenzaamheid geschreven. Donaties kunnen letterlijk woord voor woord gedaan worden om deze verhalen tot leven te brengen. De volledige opbrengst gaat naar De Regenboog Groep, die met diverse projecten werkt om eenzaamheid in de stad te verminderen. Dit doet zij door eenzame stadsgenoten te koppelen aan vrijwillige coaches en door laagdrempelige activiteiten te organiseren op het gebied van werk, activering en ontspanning.

Het initiatief
De verhalen over eenzaamheid, geschreven door onder andere Frieda Mulisch, Hedy d’Ancona en James Worthy, zijn in eerste instantie onzichtbaar op de campagnewebsite van De Regenboog Groep. Bij elke donatie van een woord t.w.v. €2,50 worden de verhalen langzaam maar zeker woord voor woord onthuld. De lancering van Woord voor Woord uit de Eenzaamheid valt mooi samen met de start van de Week tegen Eenzaamheid, een landelijk initiatief van Coalitie Erbij om aandacht te vragen voor eenzaamheid in Nederland.

Marit Postma, De Regenboog Groep: “Wij dromen van een stad waarin plek is voor iedereen. Waarin de stad ieders thuis is. Waarin niemand zich verloren hoeft te voelen. We zijn dankbaar aan alle auteurs die mee hebben gewerkt aan het initiatief Woord voor Woord uit de eenzaamheid, dat iedereen de kans geeft om bij te dragen aan het verminderen van eenzaamheid in Amsterdam. Het initiatief raakt de kern van het probleem: eenzame mensen missen de warmte van sociaal contact. Woorden vormen nu juist de basis van gesprekken en sociaal contact in het algemeen.”

Het concept en de campagne om het initiatief onder de aandacht te brengen is ontwikkeld door creatief digitaal bureau CODE D’AZUR. Ook ontwikkelden zij de campagnewebsite www.uitdeeenzaamheid.nl, die het hart vormt van het initiatief.

“Woorden vormen de basis van het idee”, zegt Nik Nieuwenhuijs van CODE D’AZUR. “Wat volgens ons spot on is, omdat woorden ook de basis vormen van sociaal contact. Juist dat wordt door eenzame mensen zo gemist. Toen De Regenboog Groep ons benaderde met het thema ‘eenzaamheid’ hebben we geen moment getwijfeld. We dragen de stad waarin we wonen en werken een warm hart toe. En eenzaamheid is een maatschappelijk zeer relevant thema. Door alle gezelligheid om ons heen vergeten we soms dat het bestaat.”

Wil jij meer weten en helpen? Kijk dan op uitdeeenzaamheid.nl