Partnerbericht

Wagner’s Rheingold op weg naar Goed Goud

Met de overhandiging van het Goed Goud armbandje aan de solisten van de varende opera Rheingold op de Rijn, bezegelen de muzikale productie en ontwikkelingsorganisatie Solidaridad hun unieke samenwerking onder de naam ‘Rijngoud = Goed Goud’. Hiermee vragen beide organisaties aandacht voor de slechte leef- en arbeidsomstandigheden van mijnwerkers in de goudmijnbouw.

De opera’s van Richard Wagner en onveilige goudwinning, het lijken twee verschillende werelden. Toch blijken deze werelden heel dicht bij elkaar te komen in de spectaculaire productie Rheingold op de Rijn, die in de maand juli vanuit het ruim van een binnenvaartschip op verschillende lokaties wordt opgevoerd. “Wagner, die precies 200 jaar geleden geboren werd, was zijn tijd ver vooruit. In zijn ‘Ring des Nibelungen’ legt hij de verderfelijke werking van de zucht naar rijkdom bloot. Die is vandaag de dag nog even relevant als toen, we zien dat ook terug in de goudwinning. Dat we daarbij staan te kijken en er niks aan doen, dat is het probleem waar Wagner over schreef. Als wij van Wagner leren, dan moeten we daar tegen optreden”, aldus regisseur Wim Trompert.

Wereldwijd werken 25 miljoen mensen onder zeer slechte omstandigheden in de kleinschalige goudmijnbouw. Op grote schaal wordt bij goudwinning gebruik gemaakt van het giftige kwik, wordt vaak in onveilige mijnschachten gewerkt, ontvangen mijnbouwers een té lage prijs voor het goud en wordt het milieu onnodig aangetast.

Goed Goud armband
Hoewel de ring in ‘Das Ring der Nibelungen’ voor de drager niet veel goeds voorspelt, symboliseert de ring van het Goed Goud armbandje van Solidaridad juist de weg naar verbetering. Jantien de Bruin, verantwoordelijk voor de goudcampagne van de stichting, overhandigde een Goed Goud armbandje met écht gouden ringetje, aan onder andere Anthony Heidweiller. Hij vertolkt de rol van Alberich in de opera. “Deze samenwerking is fantastisch. Dat de kunst zo dicht bij de werkelijkheid staat en ons waarschuwt voor wat in de realiteit nog steeds gebeurt, betekent dat deze ons elke dag nog wat kan leren. Dat heeft Solidaridad gezien; een ontzettend bijzondere vorm van ondernemerschap. Goed dat ons project hierbij kan helpen.”

Op weg naar Goed Goud
Solidaridad vraagt met de campagne ‘Op weg naar Goed Goud’ aandacht voor de problemen én oplossingen in de goudsector. Iedereen die de campagne ‘Op weg naar Goed Goud’ steunt met een bedrag van minimaal € 15,- ontvangt het campagne armbandje dat werd ontworpen door Bibi van de Velden. Met het dragen van het armbandje maakt men ook anderen bewust van de mogelijkheid om voor Goed Goud te kiezen.
Rheingold op de Rein steunt de campagne door een deel van de opbrengst van de kaartverkoop aan het goudprogramma van Solidaridad te schenken. Daarnaast is tijdens de voorstellingen van Rheingold op de Rijn een speciale combinatie editie van het Goed Goud armbandje beschikbaar.

Tijdens de speciale Goed Goud editie van de Wagner Experience op 17 juli 2013 in Amsterdam, onderdeel van het Grachten Festival, gaat 25% van de opbrengst van alle VIP kaarten naar het goudprogramma van Solidaridad. Bestel je kaarten hier

FOTO: ANNEMARIEKE VAN DEN BROEK