Partnerbericht

Verlos jezelf van telefoonterreur in twee stappen

Goed nieuws over de wijziging in het Bel-me-niet Register, waardoor jij straks niet meer lastiggevallen wordt. Verlossing is nabij!

Je kent het waarschijnlijk wel: ongevraagde telefoontjes van (vaak pushende) verkopers, die je vertellen dat je veel geld kunt besparen door over te stappen naar een andere leverancier. “Je moet wel snel zijn, de actie is alleen nu geldig”. Klanten (en wij bij Vrijopnaam) zitten hier niet op te wachten. Want, zeg nu zelf: wie heeft er wél zin in een verkoopgesprek? Gelukkig gaat er wat veranderen. We delen graag het goede nieuws over de wijziging in het Bel-me-niet Register, waardoor jij straks niet meer lastiggevallen wordt. Verlossing is nabij!

Wat beloven belbureaus je?

De beloftes die belbureaus in hun telefoontjes doen, gaan vaak gepaard met onwaarheden, zoals:

  • De prijzen gaan stijgen of dalen. Maar niemand weet dit. Het prijsverloop is grillig en wordt beïnvloed door veel factoren (Covid, Midden-Oosten, Poetin);
  • De hele wijk stapt over en zij kunnen alvast een goed aanbod doen. Maar dat is onzin, privacywetgeving maakt het onmogelijk om over deze informatie te beschikken;
  • We bellen namens het moederbedrijf van Vrijopnaam. Maar Vrijopnaam heeft helemaal geen moederbedrijf, en Vrijopnaam doet zelf nooit dit soort …. telefoontjes.

Waarom doen belbureaus dit?

Voor iedere klant die overstapt, krijgen medewerkers van belbureaus een vergoeding. En hoe langer de looptijd van een contract dat ze afsluiten, hoe hoger hun vergoeding. Hun doel is dus niet om jou de beste deal te geven, hun doel is je te laten overstappen. En dat is nooit in jouw voordeel!

Verandering door nieuwe wetgeving per 1 juli

Tot op heden had je als consument de mogelijkheid om je telefoonnummer in het Bel-me-niet Register te laten zetten. In de praktijk werkte dit onvoldoende. Vanaf 1 juli is er nieuwe wetgeving, waarbij je alleen benaderd kunt worden met commerciële aanbiedingen als je expliciet toestemming geeft wel benaderd te willen worden.

Daarnaast mogen bedrijven en goede doelen hun eigen (ex)klanten blijven benaderen. Dat wil zeggen, mensen die de afgelopen drie jaar een product of dienst bij hen hebben afgenomen.

Kortom: in de nieuwe situatie mag je alleen nog gebeld worden door bedrijven waar je de afgelopen drie jaar iets hebt gekocht. Ja, denk je dan, dan word ik nog door allerlei bedrijven gebeld! Waarschijnlijk is dat zo, maar ook daar is iets aan te doen.

De verlossing

Stap 1: gelijk halen. Geen toestemming geven.

Bedrijven en goede doelen mogen je alleen benaderen als je bij aanmelding ‘duidelijk en expliciet’ aan hebt gegeven dat je benaderd mag worden. Heb je dat niet gedaan, dan kun je daarmee je gelijk halen als je toch gebeld wordt. Helaas krijg je dat meestal niet omdat de meeste belbureaus zich dan van de domme houden. Dan kun je de volgende stap nemen.

Stap 2: gelijk krijgen. Verzet aantekenen.

Een bedrijf moet bij ieder telefoontje of mailtje jou de gelegenheid geven om aan te geven dat je niet meer benaderd wilt worden. Dat noemen ze ‘verzet aantekenen’. Het is heel eenvoudig: je geeft in het gesprek aan dat je je beroept op je recht op verzet en dat je wil dat ze jouw gegevens verwijderen. Dan zijn ze verplicht dit te doen en kun je niet meer door hen gebeld worden. Doe dit een aantal keer en je zult zien dat de telefoontjes opdrogen!

En wat als dit niet werkt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat belbureaus zich niet aan de wet houden. Dat doen ze op dit moment ook niet altijd, getuige het recente onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wat je dan kunt doen, is het nummer noteren. En met dat nummer een klacht indienen bij de ACM. Als daar voldoende klachten binnenkomen heb je kans dat het bureau een fikse boete krijgt. Dan haal je daarmee toch nog een beetje je gelijk.