Mirjam van ‘t Veld, bestuursvoorzitter van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, lichtte de resultaten van het onderzoek van EIM toe. Vervolgens overhandigde zij het rapport aan Minister Verhagen. Van ‘t Veld: "Wereldwinkels hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot professionele sociale ondernemers. Zij stimuleren bedrijvigheid en sociaal ondernemerschap in ontwikkelingslanden, wat bijdraagt aan de bestrijding van armoede. Dit komt overeen met de speerpunten van het regeringsbeleid." Minister Verhagen bevestigde dit in zijn betoog.
EIM concludeert in haar onderzoek dat fairtrade het voorbeeld is van de professionalisering van sociaal ondernemerschap. Het rapport belicht als voorbeeld hoe Wereldwinkels hun sociale achtergrond combineren met een zakelijke aanpak en wat dit oplevert. In 2009 werden Wereldwinkels voor de derde achtereenvolgende keer verkozen tot Beste Cadeauwinkel. Het afgelopen jaar steeg de omzet met 3%, terwijl de retailbranche gemiddeld 6% verlies leed. Wereldwinkels tonen daarmee aan dat ondernemers in Nederland winst kunnen behalen als zij sociaal ondernemen.
Ondernemen voor anderen doen Wereldwinkels op verschillende manieren. Door de verkoop van fairtrade producten zorgen zij voor betere levensomstandigheden van boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Daarnaast spannen Wereldwinkels zich in om het gebruik en de verkoop van fairtrade ook bij andere bedrijven en organisaties te bevorderen. De winkels lopen niet alleen voorop, maar nemen ook anderen mee in deze ontwikkeling. Tijdens de presentatie van het onderzoek ‘Ondernemen voor anderen’ waren daarom ook andere winkeliers uit Den Haag aanwezig die eerlijke producten verkopen.
Over Wereldwinkels en WAAR
De Wereldwinkel is dé fairtrade cadeauwinkel van Nederland. Met de verkoop van fairtrade producten investeert de Wereldwinkel in een leefbare wereld voor iedereen. Elk product uit het assortiment is met zorg en volgens fairtrade criteria geproduceerd en ingekocht. Ondernemers in ontwikkelingslanden krijgen op deze manier toegang tot de Europese markt en daarmee de kans een beter bestaan op te bouwen. De 12.500 vrijwilligers in 375 Wereldwinkels maken hiermee duidelijk dat het in de wereld ook anders kan. Dat armoede wél bestreden kan worden.
De presentatie van het rapport Ondernemen voor Anderen vond plaats in WAAR. WAAR, het zusje van de Wereldwinkel, is gevestigd in zes grote steden. De nieuwe winkelformule focust zich niet alleen op fairtrade, maar ook biologische, ecologische en gerecyclede producten.