Partnerbericht

Uitverkoop containerterminal bedreigt werkgelegenheid in haven Senegal

Beste bieder vist achter het net
Op 4 juni kondigde de havendirecteur-generaal met enig aplomb plannen aan voor uitbesteding van de containerterminar. Gegadigden zijn de Havengroep Dubai, een groep zonder uitvoerende ervaring als scheepvaartmaatschappij. De andere belangstellende is de Bolloré-groep. Die bestaat uit Maersk, MSC en DELMAS CMA-CGM. Deze drie scheepvaartmaatschappijen bevaren de hele wereldbol. De Bolloré-groep biedt EUR 900 miljoen. voor de concessie en de Dubai-groep EUR 400 miljoen.

Senegalese overheid maakt onbegrijpelijke keuze
Op 28 juni was er een persconferentie in Dakar van diverse scheepvaartbedrijven uit de Bolloré-groep die nu in de haven werken. Jan Ridder, programmamedewerker Afrika bij CNV Internationaal, is op dat moment op werkbezoek in Senegal en woont de vergadering bij. Daar vragen de directies zich op een nette manier af waarom de overheid voor deze optie kiest. Grote vraag is of zo wel de werkgelegenheid gegarandeerd blijft. Immers, de groep Dubai heeft geen ervaring als scheepvaartmaatschappij en werkt maar met een beperkt aantal bevrachters.

Werkgelegenheid duizenden havenwerkers op het spel
Daarmee dreigen de bevrachters uit de groep Bolloré buiten de boot te vallen. Rechtstreeks werken er 5000 mensen bij bedrijven in de containerterminal. Bij aanverwante bedrijven is nog een veelvoud daarvan aan de slag. De zorgen van de vakbondsorganisatie zijn dus zeer begrijpelijk. Daarnaast zal de groep Dubai alleen met hun bevrachters werken. Dit betekent dat bedrijven die daar niet mee kunnen of willen samenwerken, als het enigszins kan de haven van Dakar gaan vermijden.

Monopolie dodelijk voor de haven
Dat terwijl er nu juist een gunstige economische wind lijkt te gaan waaien, met alle mogelijkheden van dien. Een monopolie in de haven op zo'n moment kan dodelijk zijn. Als lokkertje belooft de groep Dubai investeringen in uitbreiding. Maar hoe kan dat rendabel worden, als maar weinig bevrachters met hun werken? "Wij willen ons niet bemoeien met de overheid, wij willen ons niet bemoeien met de politiek: wij willen alleen maar werken in een groeiende haven. Deze plannen lijken dat te dwarsbomen" aldus de directeur van een grote cargadoor in Dakar.
 
Oud leider dokwerkersbond stroopt mouwen op
De algemeen secretaris Alioune Sow van de UDTS, collega-vakcentrale van het CNV in Senegal, is een rijzige man, grijs en op leeftijd. Sow is ernstig ziek (3 keer per week dialyse). Maar voor dit soort problemen komt hij zeker in actie. Hij komt oorsponkelijk van de bond van de dokwerkers. Het werk van zìjn mensen staat hier op het spel. "De directies hier naast mij aan tafel willen de overheid wellicht met fluwelen handschoenen aanpakken, maar ik niet. Wat hier gebeurt is schandelijk. Dit mag niet worden voortgezet" zo zet hij onmiddellijk de toon.

Reis naar Dubai
"Jullie journalisten hebben het zelf onderzocht en op geschreven: die reis enkele maanden geleden naar Dubai, door een delegatie van de vice-premier, directeur-generaal van de haven en de voorzitter van de werkgevers. Met welke boodschap zij zijn teruggekomen weten we niet. Maar dit verhaal kwam daarna. En dit verhaal gaat banen kosten, wat ze ook zeggen. Wij zullen dat niet accepteren", fulmineert Alioune Sow.

Niet voor een krats naar monopolist
Als een journalist naar het plan de campagne van de vakbondsleider vraagt , reageert Alioune Sow : "Wanneer de overheid dit belachelijke plan verder doorzet, vragen wij een gesprek aan met de president. Wij hebben hem al ingelicht over de waanzin van dit plan. 95% van de georganiseerde werknemers in de haven is aangesloten bij de UDTS. Met zijn allen strijden we voor een verstandig beleid voor de haven. En dat is niet: voor een krats verkopen aan een monopolist die de zaak vervolgens gaat uitkleden".

Desnoods gaat de haven plat
'Wanneer de overheid blijft volhouden, gooien wij de haven plat.' benadrukt Sow. Het zijn spannende tijden voor de UDTS en de vele werknemers in de haven', weet Jan Ridder. 'Als CNV Internationaal blijven we de ontwikkelingen volgen. We steunen de UDTS waar we kunnen'.

Lees meer:

www.cnvinternationaal.nl