Safa woont in de stad Gabes, in oost-Tunesië, waar ze naar school gaat. In haar vrije tijd is ze burgerjournalist voor een lokaal radiostation: Radio Palma. “Ik wil de Tunesische maatschappij positief in beeld brengen, maar ook problemen als armoede en werkloosheid bespreken,” vertelt ze.
Ze is een van de 25 jongeren die naar El Kef in noordwest-Tunesië zijn gereisd om deel te nemen aan het mediakamp. Tijdens de kampweek oefenen Safa en de andere deelnemers elke stap van de televisieproductiecyclus. Het hotel waar het mediakamp plaatsvindt bruist van de activiteiten. Boven in het klaslokaal worden levendige discussies gevoerd over ethiek binnen de journalistiek en de tieners buigen zich in werkgroepen over hun insteek en bereiden interviewvragen voor.
Na het kamp zullen de jongeren hun nieuwe vaardigheden inzetten om videoverslagen van 59 seconden te maken. Deze worden gebundeld in een wekelijks televisieprogramma met de naam Lokhrine dat vanaf dit jaar uitgezonden wordt op het nationale kanaal El Wataniya 2. De filmpjes zullen ook worden gedeeld op de social mediaplatformen waar veel jongeren in Tunesië hun nieuws en informatie vandaan halen, waaronder Facebook, Instagram en TikTok.
'De Anderen'
“We zeggen altijd tegen jongeren dat zij de toekomst zijn. Maar dat klopt helemaal niet: ze zijn het heden,” zegt Hazar Abidi. Abidi is hoofdredacteur van Jaridaty, het netwerk van burgerjournalisten van 15 tot 18 jaar die de videoverslagen voor Lokhrine zullen creëren. De jonge journalisten hebben allemaal via lokale jeugdclubs ervaring opgedaan met radiomaken. Met deze korte filmpjes voor tv en sociale media bereiken zij een nieuw publiek. “Ik hoop dat het programma mensen én jongeren zelf helpt om in te zien dat je als tiener niet minder relevant bent,” vertelt Abidi.
Ze legt uit: “De belangrijkste filosofie [van Lokhrine] is om te laten zien dat wij allemaal ‘de anderen’ zijn. We hebben allemaal verhalen die het waard zijn om gezien te worden.” Abidi vindt dat lokale verhalen een directe invloed hebben op veel Tunesiërs en het verdienen om meer aandacht te krijgen in de lokale media.
“Hoe specifieker en decentraler je op dingen ingaat, hoe meer je echt oplost. Een gat in de straat is voor iedereen in dat dorp relevant. Een paar maanden geleden werd een straat gerepareerd nadat jongeren van Jaridaty er naartoe gekomen waren om te filmen. Het verslag was nog niet eens uitgezonden. Alleen al het feit dat er jongeren met camera’s kwamen die interviews afnamen, zette de autoriteiten aan tot actie. Voor mij is dat Jaridaty.”
Taboes
Jaridaty is tijdens de nasleep van de Tunesische revolutie opgericht door Al Khatt, een partnerorganisatie van Free Press Unlimited. Met de nieuwverworven democratische rechten en vrijheden was het essentieel geworden om te zorgen dat alle Tunesiërs een stem hebben, ook jongeren die ver van de hoofdstad wonen. Nu is Free Press Unlimited samen met Jaridaty bezig om Lokhrine op te zetten.
Jan-Willem Bult, expert op het gebied van jongerenmedia bij Free Press Unlimited, coacht de deelnemers tijdens het mediakamp. “Ik wil hen uitdagen om als 17-jarige zichzelf te zijn en na te denken over creatieve verhalende formats met een vernieuwende insteek. Ze hoeven zich niet te voegen naar wat er momenteel op de Tunesische televisie te zien is,” vertelt hij.
'Een schat aan ideeën'
Het ontbreekt Wejden niet aan ideeën om de Tunesische media te verbeteren. “Ik vind de nationale populaire media helemaal niks. Hun programma’s doen gemaakt aan. We zien onszelf er niet in terug. Ze doen Tunesië voorkomen als een superrijk land,” zegt ze. “Dat zijn we niet. We hebben problemen, zoals armoede. Tunesië mag dan niet rijk zijn in financieel opzicht, maar er is wél een schat aan ideeën en vaardigheden te vinden. Dat wil ik laten zien in de programma’s die ik ooit ga maken.”