• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner6euro-600×500+mag+iphone
  • Mensenrechten

‘Trotse stem voor jeugd’: Tunesische tieners maken programma voor nationale TV

In de Tunesische maatschappij hebben jongeren nauwelijks iets te zeggen over hun toekomst – en over hun leven nu. Het tv-programma Lokhrine, gesteund door Free Press Unlimited, geeft hen een stem op de nationale televisie én op sociale media.

  • free
    Free Press Unlimited
23-01-2020 Leestijd: 4 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
IMG_0655.jpg

Free Press Unlimited ondersteunde een mediakamp waar 25 jongeren samen kwamen om voor het programma professionele videoverslagen te leren produceren over dingen die voor hen belangrijk zijn.

De 15-jarige Safa Jobrane heeft grote plannen voor de toekomst. “Ik wil journalist worden om een stem te zijn voor mensen die zelf geen stem hebben,” zegt ze. “Mijn ambitie is om een beroemd journalist te worden die op de meest prominente televisiekanalen en bij de belangrijkste programma’s te zien is.”

Safa woont in de stad Gabes, in oost-Tunesië, waar ze naar school gaat. In haar vrije tijd is ze burgerjournalist voor een lokaal radiostation: Radio Palma. “Ik wil de Tunesische maatschappij positief in beeld brengen, maar ook problemen als armoede en werkloosheid bespreken,” vertelt ze.

Ze is een van de 25 jongeren die naar El Kef in noordwest-Tunesië zijn gereisd om deel te nemen aan het mediakamp. Tijdens de kampweek oefenen Safa en de andere deelnemers elke stap van de televisieproductiecyclus. Het hotel waar het mediakamp plaatsvindt bruist van de activiteiten. Boven in het klaslokaal worden levendige discussies gevoerd over ethiek binnen de journalistiek en de tieners buigen zich in werkgroepen over hun insteek en bereiden interviewvragen voor.

Wejden Ben Hamida (17) is een jonge journalist uit Metline Bizerte Bron: www.youtube.com

Kleine groepjes jongeren gaan er met hun camera op uit om de straten van El Kef en de huizen van de mensen die zij gaan interviewen vast te leggen. Een van de kamers is omgetoverd tot een studio, compleet met green screen. Hier leren de deelnemers over presenteren, belichting en het maken van grafische afbeeldingen.

Na het kamp zullen de jongeren hun nieuwe vaardigheden inzetten om videoverslagen van 59 seconden te maken. Deze worden gebundeld in een wekelijks televisieprogramma met de naam Lokhrine dat vanaf dit jaar uitgezonden wordt op het nationale kanaal El Wataniya 2. De filmpjes zullen ook worden gedeeld op de social mediaplatformen waar veel jongeren in Tunesië hun nieuws en informatie vandaan halen, waaronder Facebook, Instagram en TikTok.

“Ik ben trots dat ik een stem voor de jeugd kan zijn,” zegt Safa.

Tunisian-Girl-.jpg

'De Anderen'

Lokhrine betekent in het Arabisch ‘De Anderen’. In een land waar jongeren nauwelijks zichtbaar zijn in het openbare debat en de mediaverslaggeving grotendeels over de hoofdstad Tunis gaat, biedt het programma ruimte aan andere perspectieven.

“We zeggen altijd tegen jongeren dat zij de toekomst zijn. Maar dat klopt helemaal niet: ze zijn het heden,” zegt Hazar Abidi. Abidi is hoofdredacteur van Jaridaty, het netwerk van burgerjournalisten van 15 tot 18 jaar die de videoverslagen voor Lokhrine zullen creëren. De jonge journalisten hebben allemaal via lokale jeugdclubs ervaring opgedaan met radiomaken. Met deze korte filmpjes voor tv en sociale media bereiken zij een nieuw publiek. “Ik hoop dat het programma mensen én jongeren zelf helpt om in te zien dat je als tiener niet minder relevant bent,” vertelt Abidi.

Ze legt uit: “De belangrijkste filosofie [van Lokhrine] is om te laten zien dat wij allemaal ‘de anderen’ zijn. We hebben allemaal verhalen die het waard zijn om gezien te worden.” Abidi vindt dat lokale verhalen een directe invloed hebben op veel Tunesiërs en het verdienen om meer aandacht te krijgen in de lokale media.

“Hoe specifieker en decentraler je op dingen ingaat, hoe meer je echt oplost. Een gat in de straat is voor iedereen in dat dorp relevant. Een paar maanden geleden werd een straat gerepareerd nadat jongeren van Jaridaty er naartoe gekomen waren om te filmen. Het verslag was nog niet eens uitgezonden. Alleen al het feit dat er jongeren met camera’s kwamen die interviews afnamen, zette de autoriteiten aan tot actie. Voor mij is dat Jaridaty.”

Taboes

Oumayma Ben Fguira, 22, wil journalist worden om taboes in de Tunesische maatschappij aan te kaarten. “Sommige mensen proberen onderwerpen die te maken hebben met seks, zoals verkrachting, seksualiteit en genderdiscriminatie, gewoon te negeren. Ik wil juist op deze onderwerpen ingaan,” zegt ze.

Jaridaty is tijdens de nasleep van de Tunesische revolutie opgericht door Al Khatt, een partnerorganisatie van Free Press Unlimited. Met de nieuwverworven democratische rechten en vrijheden was het essentieel geworden om te zorgen dat alle Tunesiërs een stem hebben, ook jongeren die ver van de hoofdstad wonen. Nu is Free Press Unlimited samen met Jaridaty bezig om Lokhrine op te zetten.

Jan-Willem Bult, expert op het gebied van jongerenmedia bij Free Press Unlimited, coacht de deelnemers tijdens het mediakamp. “Ik wil hen uitdagen om als 17-jarige zichzelf te zijn en na te denken over creatieve verhalende formats met een vernieuwende insteek. Ze hoeven zich niet te voegen naar wat er momenteel op de Tunesische televisie te zien is,” vertelt hij.

IMG_0933.jpg

'Een schat aan ideeën'

De 17-jarige Wejden Ben Hamida doet ook mee aan het kamp. Ze sloot zich twee jaar geleden in haar geboortestad Bizerte aan bij Jaridaty-partner Metline Web Radio. In El Kef werkt ze onder andere aan een interview met een jonge, lokale rapper dat bij hem thuis wordt opgenomen. Zij neemt het interview af terwijl haar twee teamgenoten zorgen dat het beeld en geluid precies goed zijn. Wejden is blij met de nieuwe vaardigheden die ze straks kan meenemen. “Ik heb geleerd om te filmen, de juiste locatie te kiezen en zelfverzekerd te zijn,” vertelt ze met een glimlach.

Het ontbreekt Wejden niet aan ideeën om de Tunesische media te verbeteren. “Ik vind de nationale populaire media helemaal niks. Hun programma’s doen gemaakt aan. We zien onszelf er niet in terug. Ze doen Tunesië voorkomen als een superrijk land,” zegt ze. “Dat zijn we niet. We hebben problemen, zoals armoede. Tunesië mag dan niet rijk zijn in financieel opzicht, maar er is wél een schat aan ideeën en vaardigheden te vinden. Dat wil ik laten zien in de programma’s die ik ooit ga maken.”

Hamdi Belhaj; één van de burgerjournalisten die meedeed aan het mediakamp. Bron: youtu.be
free

Free Press Unlimited

Kritische journalistiek, hoor en wederhoor, gedegen onderzoek – door onafhankelijke media weten wij wat er speelt in ons land en in …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meest gelezen op OneWorld

  • Ruth van der Kolk door Helena Hunink 1
    • Sociaal onrecht

    ‘Ik geloof het romantische verhaal over mijn adoptie niet meer’

    Briefwisseling: twee geadopteerde vrouwen over hoe hun blik op adoptie veranderde.

    19-02-2021
    • Cindy Huijgen
    • Ruth van der Kolk
  • Kopbeeld
    • Seks & gender

    ‘Het zou je dochter maar zijn!’

    Vijf antisekswerkframes in de media om alert op te zijn.

    19-02-2021
    • Moira Mona
  • Manual for the Displaced-4
    • Migratie

    Kinderen van de koloniën: ‘Onze cultuur werd weggestopt’

    'Manual for the Displaced' maakt de verborgen verhalen weer zichtbaar.

    19-02-2021
    • Roxane Soudagar
  • versie 3 – final final
    • Politiek

    Waarom trekt Viruswaarheid extreemrechts aan?

    Ze zien in het optreden van de overheid het complot van de heersende klasse bevestigd.

    18-02-2021
    • Loudi Langelaan

Meer politiek

  • Manual for the Displaced-4
    • Migratie

    Kinderen van de koloniën: ‘Onze cultuur werd weggestopt’

    'Manual for the Displaced' maakt de verborgen verhalen weer zichtbaar.

    19-02-2021
    • Roxane Soudagar
  • Ruth van der Kolk door Helena Hunink 1
    • Sociaal onrecht

    ‘Ik geloof het romantische verhaal over mijn adoptie niet meer’

    Briefwisseling: twee geadopteerde vrouwen over hoe hun blik op adoptie veranderde.

    19-02-2021
    • Cindy Huijgen
    • Ruth van der Kolk
  • versie 3 – final final
    • Politiek

    Waarom trekt Viruswaarheid extreemrechts aan?

    Ze zien in het optreden van de overheid het complot van de heersende klasse bevestigd.

    18-02-2021
    • Loudi Langelaan
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed