Partnerbericht

Toekomst van de online biologische supermarkt

Biologische producten zijn onderdeel van het nieuwe normaal. Het bio assortiment in de reguliere supermarkten is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Hierdoor hebben de kleinere biologische winkels het moeilijker gekregen. Dit heeft voornamelijk te maken met de voorkeur van de klanten; die doen liever al hun boodschappen in één winkel.

Sinds de strenge maatregelen tijdens deze corona crisis, worden producten massaal online gekocht. De online biologische supermarkt lijkt een ideale uitkomst voor mensen die zo weinig mogelijk naar de winkel willen. Met een breder assortiment kun je naast natuurvoeding ook gelijk de inkoop doen van je overige biologische producten zoals superfoods, supplementen en natuurlijke cosmetica. “Voor 21:00 uur besteld, de volgende dag in huis”. Daar kan al bijna geen ritje naar de supermarkt tegenop. Daarmee ziet de toekomst van de online biologische supermarkt er ook na de corona tijd positief uit.

Cijfers stijgende verkoop duurzame voedingsmiddelen

Volgens de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel (LNV)i werd er in 2019 7,7 miljard euro uitgegeven duurzaam voedsel. Wat een stijging zou betekenen van 18% vergeleken met het jaar ervoor. De vraag is alleen in hoeverre dit om écht eerlijke producten gaat. Duurzaam voedsel wordt namelijk gedefinieerd als: voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht.

Wanneer we het hebben over verkoop van voeding met een biologisch keurmerk, zien we slechts een groei van bijna 5%. Iets meer dan de totale groei van de markt voor voedingsmiddelen. Daarbij kan een deel van de groei verklaart worden door de btw-verhoging op voedingsmiddelen; deze ging van 6 naar 9%. Daarmee lijkt de groei van de afgelopen jaren te stagneren. In 2018 steeg de omzet op biologische producten in de supermarkt nog met 8,2% (IRI, 2020 ii).

Biologische voeding kopen; we zijn er nog lang niet…

Het is al lang geleden dat de campagne “Biologisch – eigenlijk heel logisch” werd gelanceerd. Op dat moment was het marktaandeel 2%. Zo laag als dit percentage was, zo hoog waren de ‘groene’ verwachtingen van de consument. Echter blijkt het momenteel nog steeds lastig het belang van ‘biologische voeding kopen’ duidelijk te maken. Bijna 20 jaar later gaat het nog steeds om een marktaandeel rond de 4%. Volgens de brancheorganisatie Bionext (iii), gaat het nog steeds om een totaal marktaandeel van slechts 4,3%.

Zelf verantwoordelijkheid nemen voor een betere wereld

Op weg naar een betere wereld, is het vooral belangrijk dat het overkoepelend bewustzijn over duurzaamheid groter wordt. Dat we steeds beter begrijpen hoe groot de invloed van de productie van voedsel op onze leefomgeving is.

Wanneer vraag en aanbod van biologische producten groeit, zal dit al snel ten koste gaan van de kwaliteit. Er wordt door bedrijven steeds meer aan greenwashing gedaan door het lukraak rondstrooien van woorden zoals biologisch, natuurlijk en duurzaam. De definities van deze termen zijn nog niet voldoende gereguleerd. Bij biologische voeding kopen, blijft het dus belangrijk zelf kritisch te kijken naar de herkomst en ingrediënten van de producten. De biologische supermarkt maakt op veel meer vlakken bewustere keuzes dan bijvoorbeeld de reguliere supermarkt.

Ook de prijs van biologische voeding telt mee

Als je daadwerkelijk je ecologische voetafdruk wilt beperken en bijdragen aan een betere wereld, kun je simpelweg niet voor de goedkoopste voedingsmiddelen gaan. Maar eerlijk is eerlijk, het prijskaartje is óók belangrijk. Uit nieuw GfK onderzoek (2020) in opdracht van Bionext, blijkt de prijs nog altijd de grootste barrière bij de aankoop van biologische producten te zijn. Wanneer het verschil in prijs tussen biologisch en niet-biologisch kleiner wordt, zal de verkoop toenemen.

Een online biologische supermarkt met een breed en groot assortiment kan, door een goedkopere inkoop, producten tegen een lagere prijs aanbieden. Een mooi voorbeeld voor een alternatief van de reguliere supermarkt en drogisterij tegelijk, is superfoodstore.nl. Een gezondere en betere keus – niet alleen voor jezelf óók voor de toekomst van de planeet!

i
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/17/toegenomen-vraag-en-aanbod-duurzaam-voedsel
ii
https://www.iriworldwide.com/nl-nl/insights/news/aanhoudende-groei-in-duurzamer-voedsel-in-de-supermarkt-in-2019
iii
https://bionext.nl/application/files/2316/0084/5883/Trendrapport2019.pdf

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met GreenAds