• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
    • Overzicht vacatures
    • Uitgebreid zoeken
    • Vacature toevoegen
    • Registreer organisatie
    • Organisatie dashboard
    • Aanmelden werkzoekende
    • Werkzoekende dashboard
    • Prijzen vacatureplaatsen
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Toekomst van de online biologische supermarkt

Biologische producten zijn onderdeel van het nieuwe normaal. Het bio assortiment in de reguliere supermarkten is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Hierdoor hebben de kleinere biologische winkels het moeilijker gekregen. Dit heeft voornamelijk te maken met de voorkeur van de klanten; die doen liever al hun boodschappen in één winkel.

  • Ellen Oortwijn
17-03-2021 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Bio-logisch

Sinds de strenge maatregelen tijdens deze corona crisis, worden producten massaal online gekocht. De online biologische supermarkt lijkt een ideale uitkomst voor mensen die zo weinig mogelijk naar de winkel willen. Met een breder assortiment kun je naast natuurvoeding ook gelijk de inkoop doen van je overige biologische producten zoals superfoods, supplementen en natuurlijke cosmetica. “Voor 21:00 uur besteld, de volgende dag in huis”. Daar kan al bijna geen ritje naar de supermarkt tegenop. Daarmee ziet de toekomst van de online biologische supermarkt er ook na de corona tijd positief uit.

Cijfers stijgende verkoop duurzame voedingsmiddelen

Volgens de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel (LNV)i werd er in 2019 7,7 miljard euro uitgegeven duurzaam voedsel. Wat een stijging zou betekenen van 18% vergeleken met het jaar ervoor. De vraag is alleen in hoeverre dit om écht eerlijke producten gaat. Duurzaam voedsel wordt namelijk gedefinieerd als: voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht.

Wanneer we het hebben over verkoop van voeding met een biologisch keurmerk, zien we slechts een groei van bijna 5%. Iets meer dan de totale groei van de markt voor voedingsmiddelen. Daarbij kan een deel van de groei verklaart worden door de btw-verhoging op voedingsmiddelen; deze ging van 6 naar 9%. Daarmee lijkt de groei van de afgelopen jaren te stagneren. In 2018 steeg de omzet op biologische producten in de supermarkt nog met 8,2% (IRI, 2020 ii).

Biologische voeding kopen; we zijn er nog lang niet…

Het is al lang geleden dat de campagne “Biologisch – eigenlijk heel logisch” werd gelanceerd. Op dat moment was het marktaandeel 2%. Zo laag als dit percentage was, zo hoog waren de ‘groene’ verwachtingen van de consument. Echter blijkt het momenteel nog steeds lastig het belang van ‘biologische voeding kopen’ duidelijk te maken. Bijna 20 jaar later gaat het nog steeds om een marktaandeel rond de 4%. Volgens de brancheorganisatie Bionext (iii), gaat het nog steeds om een totaal marktaandeel van slechts 4,3%.

Zelf verantwoordelijkheid nemen voor een betere wereld

Op weg naar een betere wereld, is het vooral belangrijk dat het overkoepelend bewustzijn over duurzaamheid groter wordt. Dat we steeds beter begrijpen hoe groot de invloed van de productie van voedsel op onze leefomgeving is.

Wanneer vraag en aanbod van biologische producten groeit, zal dit al snel ten koste gaan van de kwaliteit. Er wordt door bedrijven steeds meer aan greenwashing gedaan door het lukraak rondstrooien van woorden zoals biologisch, natuurlijk en duurzaam. De definities van deze termen zijn nog niet voldoende gereguleerd. Bij biologische voeding kopen, blijft het dus belangrijk zelf kritisch te kijken naar de herkomst en ingrediënten van de producten. De biologische supermarkt maakt op veel meer vlakken bewustere keuzes dan bijvoorbeeld de reguliere supermarkt.

Ook de prijs van biologische voeding telt mee

Als je daadwerkelijk je ecologische voetafdruk wilt beperken en bijdragen aan een betere wereld, kun je simpelweg niet voor de goedkoopste voedingsmiddelen gaan. Maar eerlijk is eerlijk, het prijskaartje is óók belangrijk. Uit nieuw GfK onderzoek (2020) in opdracht van Bionext, blijkt de prijs nog altijd de grootste barrière bij de aankoop van biologische producten te zijn. Wanneer het verschil in prijs tussen biologisch en niet-biologisch kleiner wordt, zal de verkoop toenemen.

Een online biologische supermarkt met een breed en groot assortiment kan, door een goedkopere inkoop, producten tegen een lagere prijs aanbieden. Een mooi voorbeeld voor een alternatief van de reguliere supermarkt en drogisterij tegelijk, is superfoodstore.nl. Een gezondere en betere keus – niet alleen voor jezelf óók voor de toekomst van de planeet!

i
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/17/toegenomen-vraag-en-aanbod-duurzaam-voedsel
ii
https://www.iriworldwide.com/nl-nl/insights/news/aanhoudende-groei-in-duurzamer-voedsel-in-de-supermarkt-in-2019
iii
https://bionext.nl/application/files/2316/0084/5883/Trendrapport2019.pdf

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met GreenAds

 

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • Toussaint Louverture_xf&m
    • Politiek

    Waarom je Haïti’s ‘vader’ Toussaint Louverture (±1743-1803) moet kennen

    Wie was deze leider in de ‘eerste Black Lives Matter-beweging’?

    26-05-2023
    • Femke van Zeijl
  • Toni Morrison 3_xf&m
    • Racisme

    Waarom je schrijver Toni Morrison (1931-2019) moet kennen

    De Nobelprijswinnaar was volgens Oprah 'ons geweten' en ze leerde Obama 'denken en zijn'.

    17-02-2023
    • Femke van Zeijl
  • CMS FORMAT wanen 1
    • Achtergrond

    Een psychose: waan of waardevol?

    In niet-westerse culturen kunnen ‘ongewone ervaringen’ juist betekenisvol zijn.

    26-07-2022
    • Catrien Spijkerman
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2023 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed