Partnerbericht

Think before you ink

Je wilt als bedrijf een duurzame indruk achter laten. Maar daarbij wil je graag ook zo duurzaam mogelijk te werk gaan. Op zoek naar promotiemateriaal dat hierbij past, vinden we veel informatie, moeilijke keuzes, vage certificeringen en garanties.

De digitale snelweg heeft veel voordelen, toch blijkt echt tastbaar promotiemateriaal onmisbaar bij het uitdragen van je identiteit. Tegenwoordig is bij drukwerk recyclen de norm en wordt er gewerkt met toners en inkt die het milieu een stuk minder belasten. Ondanks deze maatregelen is het bedrukken van promotiemateriaal een milieubelastend proces door schadelijke stoffen, reinigingsmiddelen, gebruik van grondstoffen, papier en energie. Je eigen keuzes hierin kunnen een groot verschil maken.

Drukwerk versus elektronisch materiaal
We digitaliseren steeds meer en tegelijk blijft de vraag naar fysiek promotiemateriaal onveranderd. Of drukwerk per definitie slechter dan elektronisch materiaal, is nog maar de vraag. De productie van apparatuur is namelijk ook een vervuilend proces waarvoor schaarse grondstoffen en energie nodig zijn. En daarbij kan het scrollen en browsen alleen mogelijk worden gemaakt door grootte energieslurpende datacenters. Beide media hebben voor- en nadelen. Ook het onafhankelijk informatiepunt Milieu Centraal heeft hierop geen duidelijk antwoord. Doordat de milieulast zo verschillend is, maakt dit een goede vergelijking lastig.

Drukwerk om op te vreten
Begin deze maand werd voor het eerst eetbaar drukwerk op de markt gebracht. Papier met als hoofdbestanddeel aardappelzetmeel, bedrukt met eetbare inkt. Of dit echt gezond is en een duurzaam productieproces heeft, is de vraag. Maar toch weer een goed initiatief dat laat zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzaam promotiemateriaal.

Tips voor duurzaam promotiemateriaal
Tegenwoordig kun je heel eenvoudig online je promotiemateriaal bedrukken met handige aanlevertools, snelle verzending en scherpe prijzen. In de zoektocht naar duurzaam promotiemateriaal speelt meer dan alleen het soort papier dat je gebruikt. Hieronder tips over wat je zelf kan doen om je ecologische voetaf-druk te beperken.

1. Mag het een onsje minder?
Staffels zijn de kiloknallers onder het drukwerk. Het verschil tussen 500 of 1000 stuks van een folder is minimaal. Het is daarom verleidelijk om meer te bestellen ‘voor het geval dat’. Je kunt voor je drukwerk ecologisch papier gebruiken, maar wanneer het wordt weggegooid is er nog steeds niks duurzaams aan, ook niet voor de portemonnee. Logische gedachte zou je zeggen. Toch wordt er door bijvoorbeeld een verandering in huisstijl of agenda, jaarlijks vrachtwagens vol overbodig drukwerk weggegooid. Kijk voor een bewuste keuze naar de lange termijn. Laat je beïnvloeden door wat nodig is, niet de prijs.

 2. ‘Paperless office’ nog lang niet in zicht
Al jaren geleden werd er gesproken over de term ‘paperless office’. Echter geeft de praktijk aan dat we nog lang niet helemaal zonder bedrukt papier kunnen. Sommige situaties vragen nou eenmaal om een printje, zoals bij een handtekening. Je kunt alsnog duurzaam verbruik stimuleren door een bewust beleid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
– een standaard (adres)etiket die je op enveloppen en pakketten kunt plakken, in plaats van bedrukt materiaal
– de brief lay-out in je document plaatsen, zodat je deze kan mee printen en geen voorgedrukt papier meer hoeft te gebruiken
– het laten recyclen van cardridges
– een boodschap onderaan elke mail met de vraag of printen echt nodig is
– een oud papierbak onder de bureaus
– het hergebruik van papier door de achterkant als kladblaadje te gebruiken
– offertes en facturen alleen per mail versturen
– printbeheer zodat je kunt bijhouden hoeveel en wat geprint wordt

3. De boodschap is zo belangrijk als het materiaal waarop het gedrukt staat
Laten weten dat je duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan met je logo op een ballon of sticker is erg ongeloofwaardig natuurlijk. Daarbij vraagt elk promotiemateriaal om verschillend materiaal. Zo moet een flyer of actie folder snel de recycling-keten in kunnen. Bij een boek kun je beter voor een minder milieuvriendelijke beschermlaag kiezen zodat het jaren mee kan. Dat laatste is op de lange termijn weer een stuk milieuvriendelijker.

Er zijn verschillende soorten papier die een duurzaam beleid ondersteunen:
Biotop naturel: papier begint altijd met hout, dat is voor dit papiersoort niet anders. Voor Biotop worden echter geen verse bomen gebruikt maar houtresten uit zagerijen. Een milieuvriendelijke kwaliteit met een luxe, crèmekleurige uitstraling.
100% Recycled papier: papier dat aan zijn tweede (of derde, of vierde) leven toe is. Iets minder fel wit dan niet gerecycled papier en daarom een warmere uitstraling.
Houtvrij natuurkarton: ‘Houtvrij’ betekent hier dat de lignine uit het papier verwijderd is. Dit is een soort hars dat papier normaal gesproken laat vergelen. Het hout dat hiervoor wordt gebruikt is verkregen uit duurzaam beheerde bossen.

4. Check de aanwezigheid van een FSC® keurmerk
Papier met dit keurmerk bevat grondstoffen uit verantwoord beheerde bossen. Bestel je promotiemateriaal bij een bedrijf met een FSC® keurmerk. Als je voor een papiersoort kiest waarbij dit logo staat, betekent dat je erop kan vertrouwen dat het drukwerk op een eerlijke en duurzame wijze is geproduceerd. Dit keurmerk zegt overigens niets over de duurzaamheid van het transport of productieproces.

5. Duurzaamheid begint met de partners waarmee je werkt
Er zijn keurmerken waarop je kan toetsen maar het belangrijkste is de relatie. In producties worden steeds vaker slimme samenwerkingsverbanden in de keten aangegaan. Bekijk of je drukker een soort van partnerprogramma aanbiedt. Maar ook of ze als organisatie zelf oog voor het milieu hebben. Gebeurd de productie bijvoorbeeld in eigen huis, hoe wordt er omgegaan met energieverbruik, hoe wordt het afval gescheiden en in welke auto’s wordt er gereden?

Oftewel duurzaam promotiemateriaal is een een optelsom van efficiënte processen en vooral het minimaliseren van die processen. Ieder onderdeel laat milieusporen na. Dus niet alleen het drukproces zelf, maar ook alle zaken daar omheen. En ben je je aan het oriënteren op duurzaam promotiemateriaal terwijl je koffie uit een plastic bekertje drinkt, krab jezelf dan nog maar even achter de oren.