Partnerbericht

Sociale crowdfunder verkozen tot Financieel product van het jaar

Via sociaal crowdfundingplatform Lendahand lenen Nederlanders geld uit aan ondernemers in opkomende landen als Ghana, Mongolië, Colombia, Zambia en de Filipijnen. Dat kan al vanaf € 50. Jurylid Herman Bouter: "Daarmee is impactbeleggen niet langer voorbehouden aan mensen met een hele dikke portemonnee, maar beschikbaar voor bijna iedereen". Jurylid Reinout van der Heijden (Consumentenbond) vult aan: "Je ziet de ondernemers bij wie het geld terechtkomt. Dat maakt het persoonlijker dan bij een microkredietfonds."

Van 5 naar 13 landen
De prijs is volgens Lendahand-voorman Peter Heijen "een prachtige bekroning op een jaar waarin onze uitleners de 500ste ondernemer hebben gefinancierd, de 1000ste uitlener een lening heeft verstrekt, Ghana, Mongolië en Zambia zijn toegevoegd als landen op de website en we een AFM-vergunning hebben aangevraagd." En daar stopt het avontuur niet. Heijen: "We helpen nu ondernemers in 5 landen, volgend jaar zijn dat 13 landen. Dit jaar hebben we €3,4 miljoen uitgeleend, volgend jaar wordt dat €12 miljoen. In 2018 mikken we op €120 miljoen."

Lokale partners
De ondernemers waarvoor Lendahand crowdfundt worden geselecteerd door een lokale partner van Lendahand; een financiële instelling met jarenlange ervaring in het land. Deze instelling dekt ook het risico van wanbetaling door de ondernemer af. „Dan is het rendement van 3 of 4% per jaar helemaal niet slecht”, aldus Van der Heijden. De hoogte van de rente hangt af van het door de particulier gekozen mandje projecten. Doorslaggevend daarbij zijn onder andere de grootte van de lening en de looptijd.

Missing middle
Lendahand richt zich op mesokrediet, op leningen aan mkb’ers die te groot zijn voor microkrediet maar te klein om interessant te zijn voor grote banken; de zogeheten missing middle. Oprichter Heijen: "Leningen aan het mkb zijn een prima manier om de lokale economie te ondersteunen. Met eigen ogen heb ik in Bangladesh gezien hoe belangrijk ondernemerschap is voor het verbeteren van levensomstandigheden."

Een sterke middenstand
Heijen en zijn team zijn ervan overtuigd dat de beste groeimotor voor de economie een sterke middenstand is: "Geef je een ondernemer kapitaal in handen, dan help je een gemeenschap. Als zijn bedrijf groeit, creëert hij banen, daalt de armoede en komt er geld beschikbaar. Bijvoorbeeld om te investeren in betere gezondheidszorg en onderwijs."