Partnerbericht

Serious gaming brengt ver-van-je-bed-show dichtbij

Met een opgeheven vingertje te horen krijgen hoe de wereld in elkaar steekt, is niet zo interessant. Zelf dingen ontdekken is veel leuker. Door de serious games van Stichting Upact leren jongeren over zaken die normaal een ver van hun bed show zijn. Door verschillende games komen jongeren meer te weten over onderwerpen als conflicten, beurshandel en water- en hygiëneproblemen.

Stop conflicten nu

Conflicten ontstaan onder meer door botsende belangen, bijvoorbeeld op het gebied vangrondstoffen. Vaak zijn conflicten zo ingewikkeld dat door de bomen het bos niet meer te zien is. Via de online domino game Conflix gaan jongeren zelf conflicten oplossen. Zo krijgen zij inzicht in de belangen van verschillende partijen in een conflict. Deze game is ontwikkeld door studenten van de Hogeschool voorde Kunsten in Utrecht en wordt aangeboden door Upact. Conflix is te spelen via www.conflix.nl.

Los water- en hygiëneproblemen op

Droogte, geen water om de wc mee door te spoelen en geen schoon drinkwater uit de kraan. Miljoenen mensen in vooral arme landen hebben er last van. Met als gevolg, een slechte gezondheid en minder inkomen. Via de game Waterconnex komen jongeren in aanraking met deze problemen. Het doel is om iedereen te voorzien van schoon drinkwater en sanitair. Dit is niet eenvoudig want er moeten telkens keuzes worden gemaakt. Wie sluit je eerst aan en kies je in eerste instantie voor water of voor sanitaire voorzieningen? Waterconnex wordt online gespeeld op  www.waterconnex.nl.

Handel zelf op een online beurs

Vanaf deze week gaan bijna 500 scholieren twee weken lang met elkaar de strijd aan via de game UExchange, een online aandelenspel. 8 Verschillende middelbare scholen doen mee via www.uexchange.nl. Leerlingen handelen in aandelen op een virtuele markt en proberen iedere dag een dagtitel te winnen van meest vermogende speler tot meest kritische consument tot snelste stijger in de ranking. Na twee weken wordt gekeken welke leerlingen en scholen het het beste hebben gedaan als Die Hard Handelaar of Meest Kritische Consument.

Over ons

Upact zet zich in voor duurzame vrede. Door jongeren te inspireren om zelf bij te dragen aan het voorkomen en oplossen van conflicten in de wereld, werken wij daar samen met hen naartoe. Dit doen wij via innovatieve tools zoals games en social media campagnes, uitdagende evenementen en educatieve projecten die online met offline combineren.