Partnerbericht

senz “making the umbrella industry more sustainable”

Elk jaar worden er op de wereld 1,1 miljard paraplu’s weggegooid, simpelweg omdat ze niet tegen een zuchtje wind kunnen. Toen Gerwin Hoogendoorn, student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, in 1 week drie kapotte paraplu’s had, was hij het zat en besloot hij vanuit die frustratie actie te ondernemen. Door te spelen met de aerodynamica en buiten de gebaande paden te treden, ontwikkelde hij samen met twee studievrienden de senz stormparaplu, die elk weertype aankan, zelfs windstoten tot wel 100 km/u!

Aerodynamische vormgeving

Innovatie zit in de aerodynamische vormgeving, ondersteund door senz unieke gepatenteerde constructie. Dit houdt een senz paraplu’s lichtgewicht en zeer comfortabel bij alle windsnelheden. Bovendien wordt hiermee de levensduur van de paraplu enorm verlengd. Het feit dat een senz veel langer meegaat heeft de grootste invloed op de duurzame footprint, aangezien de impact van de levensduur vele malen groter is dan bijvoorbeeld de materiaalkeuze, de verpakking, de verscheping, of de productie. Hiermee kiezen zij voor een no-nonsense aanpak van het echte probleem: het voorkomen van onnodig veel afval. 

Eco-cost

De impact van senz, vertaald naar de kosten van vervuiling (eco-cost), is weergegeven in de volgende grafiek. In 3 jaar reduceert de stormparaplu de impact op het milieu al met 67%. senz fans van het eerste uur gebruiken hun paraplu inmiddels al 9 jaar en bereiken daar zelfs een reductie van 89% mee!

Door de combinatie van duurzaamheid, innovatie en design, won senz vrijwel alle grote designprijzen ter wereld (Dutch Design Award, Red Dot, iF Gold, G-Mark, IDEA Gold Award, etc). Het Amerikaanse TIME Magazine riep hen zelfs uit tot één van de beste uitvindingen van het jaar.

10 jaar ondernemerschap

Na 10 jaar ondernemerschap en zo’n 3 miljoen verkochte stormparaplu’s weten de oprichters van senz inmiddels precies welke dingen wel en niet goed werken in een markt. Om te groeien is geld nodig. Om hun duurzame missie door te voeren is senz een crowdfunding campagne gestart op ons platform Oneplanetcrowd, om zo heel gericht internationaal hun merkbekendheid, distributie en productassortiment uit te breiden.

Waarom crowdfunding?

Waar crowdfunding veelal wordt gebruikt door start-up bedrijven, is senz die fase al lang voorbij. Medeoprichter Gerard Kool: “Niet iedereen begrijpt waarom wij als scale-up bedrijf voor crowdfunding hebben gekozen. Voor ons is het een ideale manier om nog meer ambassadeurs voor ons merk te maken. Dat zouden meer gevestigde consumentenmerken moeten doen! Het mooie van crowdfunding is dat het mes aan twee kanten snijdt, omdat een consument met onze campagne potentieel een zeer hoog rendement maakt in plaats van nog geen 1% op een spaarrekening bij de bank. Nu kan iedereen bij converteren aandeelhouder worden in senz. Het is fantastisch om te zien hoe de markt ons merk door middel van crowdfunding valideert. Inmiddels is de teller de €550.000,- al ruim gepasseerd. Deze vliegende start hadden we niet durven dromen!”.

Maak van de senz droom ook jouw droom

Medeoprichter Philip Hess: “Wij geloven in het delen van succes en groei. In het bijzonder met de fans van senz. Investeer daarom met ons in een duurzame toekomst. Op de projectpagina lees je er alles over. Wij hopen dat u ons verder wilt helpen als toekomstig aandeelhouder van senz!”. Investeren doet u hier.