Het verhogen van de maximumsnelheid zorgt volgens deskundigen voor meer files. Het wegverkeer neemt toe omdat autorijden aantrekkelijker wordt. Meer verkeersongelukken en harmonica-effecten door grotere snelheidsverschillen doen de rest. Bovendien stijgt de uitstoot van CO2 en schadelijke uitlaatgassen.

Ook de aanleg van meer wegen maakt autorijden aantrekkelijker met meer wegverkeer tot gevolg. Deze wegen moeten bovendien door natuurgebieden lopen. Schultz van Haegen denkt bijvoorbeeld aan een verbinding over het IJmeer, een Europees beschermd natuurgebied. Zij had de suggestie van PVV-Kamerlid De Mos voor de aanleg van een snelweg door het Groene Hart resoluut van de hand moeten wijzen.

Volgens Milieudefensie heeft Schultz van Haegen een valse start gemaakt. "Ze wekt de suggestie dat er geen problemen kleven aan het groeiend autoverkeer. Alles moet wijken om het de automobilist naar zijn zin te maken. Maar hoeveel asfalt je ook aanlegt, de files zullen er blijven. Dat terwijl schone lucht, rust en natuur steeds meer in de verdrukking komen," aldus Willem Verhaak, campagneleider Verkeer van Milieudefensie.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
Milieudefensie

Milieudefensie

Met het oplossen en voorkomen van milieuproblemen is een wereld te winnen. Voor onszelf en toekomstige generaties. Milieudefensie is een …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer