Partnerbericht

Schijnwerpers op de innovaties in ontwikkelingssamenwerking

In het kader van haar tienjarig bestaan zet Partos, de branchevereniging voor Internationale Samenwerking, de schijnwerpers op de toekomst van ontwikkelingssamenwerking en geeft eenmalig een uniek boek uit met daarin talloze innovaties die gaande zijn in deze sector. Dit boek ‘Van start-ups tot striphelden’ wordt feestelijk gelanceerd tijdens het Innovatiefestival SHARE*LEARN*PITCH dat Partos op 2 oktober organiseert in Pakhuis de Zwijger. De lancering vindt plaats van 12.00 uur tot 13.00 uur in de grote zaal van Pakhuis de Zwijger.

Aan de vooravond van 65 jaar ontwikkelingssamenwerking, 3 oktober is het precies 65 jaar geleden dat Nederland is begonnen met het geven van ontwikkelingshulp, blikt Partos met haar 115 leden niet terug maar juist vooruit. Met het uitgeven van een boek , waaraan 50 organisaties hebben bijgedragen met voorbeelden van innovatie uit hun eigen organisatie,  toont Partos aan dat de sector flink in beweging is en de toekomst met vertrouwen tegemoet gaat. Bart Romijn, directeur van Partos: “De sector bruist. In aansluiting op veranderingen in de samenleving, nationaal en internationaal, zijn ontwikkelingsorganisaties  druk bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. Zij doen dit (al dan niet in reactie op de financiële crisis), door slim in te spelen op nieuwe technologieën, het creëren van nieuwe businessmodellen en het zoeken naar andere manieren van contact met de achterban.  Dit is ook hard nodig om wereldwijde, inclusieve en duurzame ontwikkeling binnen het bereik te brengen.”

Innovatiefestival SHARE * LEARN * PITCH
Op het festival komen diverse innovaties uit het boek tot leven. Verschillende innovatieve denkers als Samuel Levie van de Youth Food Movement, Mark Woerde van het reclamebureau Lemz dat de zeer vernieuwende campagne Sweetie ontwikkelde en sociaal ondernemer Stef van Dongen nemen het festivalpubliek mee in hun eigen innovaties en delen tips & tricks. In diverse workshops passeren de verschillende innovatie thema’s uit het boek de revue: de versmelting tussen sociaal ondernemerschap en ngo’s, hoe creëer je optimale samenwerking met het bedrijfsleven en nieuwe vormen van campagnevoeren en het genereren van betrokkenheid. Daarnaast is er een heuse Dragon’s Den waar organisaties en sociaal ondernemers hun ideeën kunnen pitchen en is er een Campaign Train waar campagnes ter plekke tot leven kunnen komen. Kijk op: www. partos.nl/innovatie.

Partos
Partos is de branchevereniging voor Internationale Samenwerking in Nederland. De vereniging behartigt de belangen van 115 Nederlandse particuliere ontwikkelingsorganisaties die actief zijn op terreinen als armoedebestrijding, humanitaire hulpverlening, mensenrechten en duurzame ontwikkeling. Kijk voor meer informatie op: www.partos.nl.
 

 

Het festival wordt mede mogelijk gemaakt door:
Plan Nederland, ICCO, Hivos, Oxfam Novib, Rutgers WPF en MDF training & consultancy