• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier
  • Duurzaamheid

Samen sterk: dé manier om duurzame landbouw de norm te maken is samenwerking

Op de Dag van de Duurzaamheid reflecteert Han de Groot, algemeen directeur van UTZ en CEO van de toekomstige Rainforest Alliance, op de staat en toekomst van duurzaamheid in de voedselindustrie

Tegenwoordig kun je elke supermarkt binnenlopen en een enorme schare aan producten met een duurzaamheidskeurmerk vinden. Je zou bijna vergeten dat certificering een relatief nieuw fenomeen is. De eerste duurzaamheidskeurmerken verschenen dertig jaar geleden op producten zoals koffie en bananen, maar pas in de afgelopen tien jaar zijn duurzaamheidsstandaarden gangbaarder geworden in de mainstream-markten.

  • rainforest alliance
    Rainforest Alliance
10-10-2017 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Tea_India_Processing_002.jpg

In 1997 kwamen Nick Bocklandt, een Belgisch-Guatemalaanse koffieboer en Ward de Groote, een Nederlandse koffiebrander, bijeen door hun gezamenlijke visie voor een nieuwe koffiecertificering. Het werd hen duidelijk hoe ze samen meer konden bereiken, en het resultaat van de samenwerking is UTZ, dat vandaag, op de Dag van de Duurzaamheid, zijn 15-jarig bestaan viert.

UTZ is nu het grootste certificeringsprogramma voor koffie en cacao, en heeft daarnaast omvangrijke programma’s voor thee, rooibos en hazelnoten. Op meer dan 2.7 miljoen hectare land groeien UTZ-gecertificeerde gewassen. Meer dan 1.2 miljoen boeren en arbeiders zijn werkzaam op UTZ-boerderijen in 41 landen. In 2016 kochten bedrijven genoeg UTZ gecertificeerde grondstoffen in om 15 miljoen chocoladerepen en 38 miljoen koppen koffie te produceren.

Onze oprichters waren geïnspireerd door hun toekomstbeeld waarin duurzame koffie beschikbaar zou zijn voor de wereldmarkt en de positieve impact van duurzame landbouwtechnieken overal ter wereld voelbaar zou zijn. Door UTZ op te richten hebben zij ons zó veel dichter bij dat doel gebracht.

Maar er is nog een hoop te doen. Klimaatverandering, lage lonen, genderongelijkheid – dit zijn allemaal grote problemen die we nog lang niet aan het oplossen zijn. Te veel boeren en arbeiders ter wereld kunnen slechts met grote moeite een leefbaar inkomen verdienen. Velen ondervinden de gevolgen van temperatuurstijgingen en onregelmatige regenval al. Deze problemen vormen daarnaast een reële bedreiging voor het toekomstige aanbod van ingrediënten zoals cacao, koffie en thee.

Nog zorgwekkender, en wellicht deels vanwege de vooruitgang die we hebben geboekt, lopen we het risico zelfgenoegzaam te worden. Het laatste onderzoek van The Economist Intelligence Unit, “No more excuses – responsible supply chains in a globalised world”, wees uit dat vier op de vijf deelnemende bedrijven hun onderneming beschreven als één met verantwoordelijke toeleveringsketens, terwijl minder dan een kwart daadwerkelijk cruciale kwesties zoals klimaatverandering of kinderarbeid aankaart. Bij 30% was de focus op verantwoordelijkheid voor toeleveringsketens juist gedaald in de laatste vijf jaar.

We hebben méér betrokkenheid van bedrijven nodig, niet minder. Merken kunnen ten slotte veel winnen door duurzame inkoop te omarmen. Recent onderzoek door Nielsen, bijvoorbeeld, vergeleek meer dan 1.300 merken verspreid over 13 markten. De onderzoekers ontdekten dat merken met een aantoonbare commitment aan duurzaamheid, de sales met meer dan 4% zagen stijgen, terwijl dat voor bedrijven zonder minder dan 1% betrof. Het onderzoek suggereert dat vertrouwen in een bedrijf of merk de voornaamste reden voor consumenten is om aankopen te doen, en een commitment aan duurzaamheid is een toenemende factor om dat vertrouwen te winnen.

Bovendien toont de onderzoek door Aidenvironment – dat veertig eerdere onafhankelijke onderzoeksstudies analyseerde en meer dan honderd bedrijfsleiders in vier sectoren ondervroeg – dat certificering bedrijven een scala aan voordelen oplevert – van verhoogde markttoegang, winst en productie tot een betere reputatie en een lager risico voor gecertificeerde bedrijven.

Maar uiteraard is het niet slechts een zaak van bedrijven. Ik zie heel duidelijk dat we de vooruitgang die de afgelopen 15 jaar is geboekt voor een groot deel te danken hebben aan samenwerking. De ontwikkeling in de richting van duurzame productie komt vanuit boeren, handelaren, de industrie, NGO’s en regeringen die samenwerken om verandering teweeg te brengen. Als we nog een stap verder willen gaan is deze samenwerking belangrijker dan ooit tevoren.

Daarom kondigden we onlangs onze intentie aan om UTZ te fuseren met de Rainforest Alliance. De nieuwe organisatie zal één enkele mondiale certificeringsstandaard ontwikkelen, die certificering voor boeren versimpelt en bedrijven in staat stelt om op efficiënte wijze duurzamere toeleveringsketens te realiseren. Dit is een bijzondere ontwikkeling die ons een groter bereik en een luidere stem geeft in het gevecht tegen klimaatverandering, ontbossing en plattelandsarmoede. Ik geloof dat onze meest recente samenwerking ons nog dichter bij ons doel brengt om duurzame landbouw de norm te maken en ik nodig u van harte uit om deel uit te maken van deze missie.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
€1 €3 €5 Anders
Doneer
Ik neem liever een proefabonnement
rainforest alliance

Rainforest Alliance

The Rainforest Alliance works at the intersection of business, agriculture, and forests to make responsible business the new normal. We …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer klimaat

  • erosie 4
    • Klimaat

    Bangladesh leert Nederland omgaan met klimaatrampen

    ‘Met al die rampen hier kun je maar beter iets achter de hand hebben.’

    08-01-2021
    • Hilde Janssen
  • DSC_7834
    • Groen doen

    Zij wekken ‘hun’ Rifgebergte tot leven

    Aziz Kaouass kleurt zijn geboortegrond in Marokko boom voor boom weer groen.

    07-01-2021
    • Catrien Spijkerman
  • jack-patrick-lNendhw7RHc-unsplash
    • Video

    Zo smerig is die vuurpijl echt

    Kan het ook schoner?

    18-12-2020
    • Dieter de Cleene
    • Timon Hartman
    • Sabrina Simons
Lees meer

Meest gelezen op OneWorld

  • IMG_0130
    • Sociaal onrecht

    Zo haal je geld op zónder ‘zielige’ kinderen

    Vier tips voor een respectvolle ontwikkelingscampagne.

    11-01-2021
    • Emma L. Meelker
    • Roxane Soudagar
    • Discriminatie

    Hoe Nederland A.I. inzet voor etnisch profileren

    In Roermond slaan camera's alarm bij auto's met een Oost-Europees nummerbord.

    14-01-2021
    • Florentijn van Rootselaar
  • DSC_7834
    • Groen doen

    Zij wekken ‘hun’ Rifgebergte tot leven

    Aziz Kaouass kleurt zijn geboortegrond in Marokko boom voor boom weer groen.

    07-01-2021
    • Catrien Spijkerman
  • ©FiekevanBerkom-Oneworld-Eva González Pérez-toeslagenaffaire-2020DSC_9933.JPG
    • Discriminatie

    Zonder deze advocaat was de toeslagenaffaire nooit onthuld

    Al zes jaar gaat advocaat Eva González Pérez de strijd aan met de Belastingdienst.

    07-08-2020
    • Roxane Soudagar

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed