Partnerbericht

Online verdieping op het racismedebat bij Kunstlinie

Wil jij je kennis over racisme verbreden? Als aanvulling op de tentoonstelling Why the Caged Birds Sing publiceert Kunstlinie een online magazine en twee online livestreams met Domenica Ghidei Biidu en Aldith Hunkar (13 november) en Mitchell Esajas (15 november). Kijk, lees, luister en ervaar!

Why the Caged Birds Sing is een krachtige, actuele tentoonstelling en biedt een podium aan de antiracisme-demonstranten. Daarnaast is er veel aandacht voor kunstwerken van Iris Kensmil, Akwasi, AiRich, Kunstcollectief Freymenn en Richard Kofi, die de thema’s racisme en ongelijkheid verankeren in hun werk. De bezoeker krijgt een inkijkje in hun relatie tot de thematiek en waarom zij ervoor kiezen om wat hen beweegt te uiten in hun kunst.
Vanwege de aangescherpte maatregelen omtrent COVID-19 is Kunstlinie tijdelijk gesloten, de tentoonstelling is daarom verlengd t/m 6 december. Om het publiek toch verdieping en inspiratie te bieden, ontwikkelde Kunstlinie een alternatief programma bestaande uit een online magazine en livestreams.

Livestream Institutioneel racisme: Domenica Ghidei Biidu
Vooroordelen en onbewuste gedragspatronen zitten diep ingebakken in de Nederlandse samenleving. Tijdens deze livestream ontrafelt Domenica Ghidei Biidu in gesprek met Aldith Hunkar de oorzaken en gevolgen van institutioneel racisme. Domenica is onder meer strategisch adviseur, mensenrechtenadvocaat en vertegenwoordigt Nederland in de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI). Met deze jarenlange kennis en ervaring verschaft zij inzicht in de grote lijnen van de problematiek. Wat betekent institutioneel racisme anno 2020? Hoe kunnen we dit veranderen? Bekijk hier meer informatie en ontvang de link voor de livestream op vrijdag 13 november van 19:00 tot ca. 20:00.

Livestream Antiracisme-manifest: Mitchell Esajas
Moet het onderwijs meer aandacht besteden het slavernijverleden? Hoe kunnen we racisme in de zorg aanpakken? Mitchell Esajas, co-founder van de New Urban Collective en The Black Archives is één van de initiatiefnemers van een landelijk manifest met concrete oplossingen tegen racisme. Het manifest wordt binnenkort aangeboden aan premier Mark Rutte, een aantal Tweede Kamerleden en de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam. In de livestream op 15 november gaat Mitchell in gesprek o.a. Karim Amghar over het manifest. Bekijk hier meer informatie en ontvang de link voor de livestream op zondag 15 november van 19:00 tot ca. 20:00.

Online magazine

Het online magazine biedt een schat aan informatie en inspiratie over racisme. In elke editie krijg je een kijkje in de leefwereld van de kunstenaars die deelnamen aan Why the Caged Birds Sing. De kunstenaars zijn geboeid door de thema’s racisme en ongelijkheid, maar maken hun kunst vanuit verschillende invalshoeken en achtergronden. Florian Frey, Rossel Chaslie & Fabrice Jongeneelen vormen samen het Kunstcollectief Freymenn. In het magazine vertellen zij: “Black Lives Matter is niet onze identiteit maar wel onze realiteit. We willen hetzelfde als wat een witte kunstenaar veroorloofd wordt. De ruimte om ons comfortabel en zonder inkleuring verder te ontwikkelen.” Florian beaamt dat: “Er is voor de positie van zwarte kunstenaars in Nederland zeker ruimte voor verbetering. Als zwarte man of vrouw moet je altijd dubbel zo hard werken om ergens te komen en je wordt vaak dubbel zo hard gestraft als je een fout maakt. Dat is voor zwarte kunstenaars net zo. We doen ons best om onze plek in die grote kunstwereld te vinden, vanwege de belangrijke boodschap. Die moet gedeeld en besproken worden.”

 

“Er is voor de positie van zwarte kunstenaars in Nederland zeker ruimte voor verbetering.

Daarnaast vind je in het magazine interessante verhalen van antiracisme-demonstranten, initiatiefnemers van projecten tegen racisme én een lijst lees- en kijktips. Het online magazine van Kunstlinie over Why the Caged Birds Sing wordt in totaal drie keer gepubliceerd. Lees het hier!