• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier
  • Mensenrechten

Ondernemerschap onder de eigenwijze burger

  • Starters4community
    Starters4communities
14-03-2017 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
afbeelding.png
Geschreven door: Steef van Lokven

Wat betekent sociaal ondernemerschap in een samenleving waarin participatie voorop staat en burgers steeds meer eigen initiatief nemen? Ondernemerschap is steeds meer geïntegreerd in het dagelijks leven van burgers. Gesloten bibliotheken worden door actieve buurtgenoten ingericht als ontmoetingsplek en moeilijk overleefbare buurthuizen fungeren tegenwoordig als broedplaats voor nieuwe ideeën in de wijk. Lokale initiatieven slagen er steeds vaker in op een duurzame manier sociale impact te creëren en een positief verschil te maken in de samenleving. In ons denken en praten over sociaal ondernemerschap leggen we echter vanzelfsprekend de link met welbekende succesverhalen als Tony Chocolonely, Dopper en Fairphone. Toch lijkt het erop dat beide, zowel sociaal ondernemers als wijkinitiatieven, hetzelfde doel hebben: het creëren van sociale impact. Waar verschillen buurtinitiatieven dan van sociaal ondernemers? Deze vraag komt steeds vaker aan het daglicht sinds het ontstaan van succesvolle bottom-up wijkinitiatieven. Doen zij daadwerkelijk andere dingen dan sociaal ondernemers? Uit een vergelijkend onderzoek tussen buurtinitiatieven en sociale ondernemingen is gebleken dat de twee partijen meer op elkaar lijken dan we in eerste instantie dachten. Om de verschillen en overeenkomsten te duiden kunnen we vijf categorieën op het continuüm van buurtinitiatief tot sociaal onderneming onderscheiden.

Categorie 1: Feel good initiatives

Bij deze categorie moet je denken aan gezamenlijke moestuinen, zang- of  theater clubjes in de wijk die door buurtgenoten zijn opgericht. Vaak is er één voorzitter of organisator die de kar trekt en ontstaan er mooie ontmoetingen. Deze initiatieven zijn in de meeste gevallen opgezet door middel van een eenmalige subsidie en kunnen blijven bestaan door lidmaatschap van buurtbewoners.

Categorie 2: Buurtinitiatieven als facilitators

Hierbij moeten we denken aan leegstaande bibliotheken en buurthuizen die door actieve buurtbewoners weer benut worden en fungeren als ontmoetingsplekken. Ruimtes worden vaak verhuurd aan verenigingen of ondernemers die workshops willen geven. Daarnaast spelen vrijwilligers een sleutelrol in het bestaan van deze initiatieven. Deze initiatieven gebruiken een verdienmodel maar kunnen niet overleven zonder externe financiering, zoals subsidies of donaties van fondsen.

Categorie 3: Ondernemende buurtinitiatieven

Deze buurtinitiatieven hebben de ambitie om door te groeien en te exploiteren met behulp van een financieel duurzaam model en willen hun dienst of product graag in de markt zetten op een ondernemende manier. Ze zijn in staat zelf inkomsten te generen en opereren onafhankelijk van subsidies of fondsen.

Categorie 4: Sociale ondernemers met lokale focus

Deze groep ondernemers heeft een product of dienst die succesvol in de markt is gezet (of gezet gaat worden). Zij zouden graag hun dienst of product doorontwikkelen naar andere steden of locaties, of hun concept implementeren binnen een nieuwe sector. Ze creëren sociale impact maar hebben geen ondernemers missie om complexe wereldproblemen op te lossen.

Categorie 5: Sociale ondernemers met globale focus

Deze ondernemers hebben een duidelijke wereldmissie en willen impact maken op wereldschaal met de dienst of het product wat ze in de markt hebben gezet. Ze hebben een activistisch randje en streven ernaar een disruptive effect te genereren.

Omdat we in ons denken en praten over sociaal ondernemerschap in het verleden vooral hebben gefocust op de laatste twee categorieën (sociaal ondernemers met lokale en globale focus) is er een context ontstaan waarin buurtinitiatieven vaak achterwege zijn gelaten. Het is echter belangrijk binnen de toenemende trend van sociaal ondernemerschap onder burgers dat we ook kijken naar de uitdagingen waar deze buurtinitiatieven voor staan. Veel buurtinitiatieven struggelen met het vinden van de juiste middelen (denk aan geld, locatie en netwerk) of ervaringen problemen op het gebied van marketing en communicatie.  Zij ontbreken de kennis en tools om om te gaan met moderne uitdagingen. Hierdoor wordt het ze lastig gemaakt om hun goede idee echt in de markt te zetten en te werken met een financieel duurzaam verdienmodel. Op deze manier gaat er actief burgerschap verloren.

Om deze bottom-up buurtinitiatieven een boost te geven is Starters4Communities in de markt gezet. De initiatieven zien veel uitdagingen waar overheden en bestaande organisaties vaak geen passende hulp kunnen of willen bieden. Starters4Communities gelooft erin dat zij een verschil kunnen maken door de bottom-up beweging te voeden door creativiteit van starters op de arbeidsmarkt. In het werk wat Starters4Communities doet focust zij zich op buurtinitiatieven die de motivatie hebben om door te groeien tot een duurzame sociale onderneming. Door starters op de arbeidsmarkt een programma sociaal ondernemen aan de te bieden en hen in praktijk te koppelen aan buurtinitiatieven maken zij het verschil in de samenleving op lokaal niveau.

Wil jij ook verschil maken? Ken of heb je een buurtinitiatief dat ondersteuning nodig heeft? Kijk dan op: www.starters4communities.nl

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
€1 €3 €5 Anders
Doneer
Ik neem liever een proefabonnement
Starters4community

Starters4communities

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meest gelezen op OneWorld

  • ©FiekevanBerkom-Oneworld-Eva González Pérez-toeslagenaffaire-2020DSC_9933.JPG
    • Discriminatie

    Zonder deze advocaat was de toeslagenaffaire nooit onthuld

    Al zes jaar gaat advocaat Eva González Pérez de strijd aan met de Belastingdienst.

    07-08-2020
    • Roxane Soudagar
  • 65876_134026_o0q5Rw
    • Sociaal onrecht

    Zo hielp een Belgisch-Nederlandse bananenbaas Suriname in de schulden

    The Fruit Farm Group maakte jarenlang misbruik van laaggeletterde arbeiders.

    15-01-2021
    • Zoë Deceuninck
  • IMG_0130
    • Sociaal onrecht

    Zo haal je geld op zónder ‘zielige’ kinderen

    Vier tips voor een respectvolle ontwikkelingscampagne.

    11-01-2021
    • Emma L. Meelker
    • Roxane Soudagar
  • Museveni_July_2012
    • Democratie

    Uganda’s rotte democratie is de schuld van het Westen

    Dat president Museveni alwéér de verkiezingen won, mag geen verrassing heten.

    15-01-2021
    • Bram Posthumus

Meer politiek

  • Clickbait Mouse Clicks Online Link Cursors Drowning Hands
    • Opinie

    Clickbait maakt meer kapot dan alleen je humeur

    Waarom is het zo moeilijk om geld te verdienen aan journalistiek?

    20-01-2021
    • Joyce Brekelmans
  • Schermafbeelding 2021-01-18 om 17.30.15
    • Sociaal onrecht

    Wie gaat er boeten voor de toeslagenaffaire?

    Kwijtschelding is mooi, maar geen echte gerechtigheid.

    19-01-2021
    • Roxane Soudagar
  • iStock-1183711240
    • Politiek

    Hoe de overheid etnisch profileren mogelijk maakt

    Het gebeurt bij talloze overheidsinstanties en lijkt van hogerhand aangemoedigd te worden.

    19-01-2021
    • Chris de Ploeg
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed