Partnerbericht

Nieuwe iPhone, oude problemen

"Apple is een van de meest winstgevende elektronicabedrijven, met een winst van 6 tot 7 miljard US dollar in elk van de eerste drie kwartalen in 2011. Apple moet niet alleen voor zijn aandeelhouders zorgen, maar ook voor de werknemers in de productieketen," zegt Irene Schipper, coördinator van makeITfair, een coalitie van Europese niet-gouvernementele organisaties.

De nieuwe Foxconn fabriek in Zhengzhou draait al op volle toeren terwijl deze nog in aanbouw is. In het nieuwe rapport beschrijft SACOM dat werknemers nog niet in kunnen klokken; dat de kantines en slaapzalen nog niet klaar zijn; en dat de veiligheid in de fabriek niet gewaarborgd is. Werknemers van de metaalbewerkingsafdeling klagen over hoofdpijn, huidallergieën en gebrekkige veiligheidsmaatregelen en -instructies. De lonen zijn laag, (over)werkuren worden stelselmatig verkeerd berekend en lonen worden onrechtmatig ingehouden. Bovendien is in Zhengzhou ook sprake van een militaire managementstijl zoals al eerder geconstateerd op andere productielocaties van Foxconn. Werknemers moeten vergaderingen bijwonen, buiten werktijd, maar wel onbetaald. Werknemers zijn gedwongen tot het maken van overuren en moeten soms pauzes overslaan.


"Dit soort problemen is niet nieuw. In Zhengzhou vonden we soortgelijke problemen als bij andere Apple toeleveranciers. Apple houdt zich niet aan de eigen gedragscode en neemt onvoldoende maatregelen tegen arbeidsrechtenschendingen die bij toeleveranciers in China plaatsvinden," zegt Debby Chan, onderzoeker bij SACOM en auteur van het rapport ‘iSlave Behind the iPhone. Foxconn Workers in Central China’.

Eerder dit jaar voerden makeITfair en GoodElectronics campagne: ‘Time to bite into a fair Apple’, waarbij Apple opgeroepen werd om de inkooppraktijken te verbeteren. makeITfair en GoodElectronics pleiten voor eerlijke unit-prijzen en realistische leveringstijden zodat werknemers bij Apple’s toeleveranciers zonder verplicht overuren te draaien een leefbaar loon uitbetaald kunnen krijgen. Daarnaast moet het bedrijf consumenten informeren over de herkomst van producten en een open en structurele dialoog aangaan met mensenrechtenorganisaties. Helaas is Apple hier tot op heden niet toe bereid. Duizenden consumenten hebben de makeITfair en GoodElectronics oproep voor eerlijke Apple producten ondersteund.

Download rapport: http://makeitfair.org/the-facts/reports/islave-behind-the-iphone