DOOR MARLIES DINJENS

Hoe kwam je eigenlijk op het idee voor Mud Jeans?
Ik werk al dertig jaar in de kledingindustrie en zag met eigen ogen de misstanden. Niemand kan mij daar nog iets over wijsmaken. Na omzwervingen over de wereld had ik jarenlang een bedrijf in Frankrijk. Toen ik dat verkocht, nam ik een paar jaar vrij. Ik besloot een nieuwe onderneming te starten in de kledingindustrie, die een compleet andere koers zou varen. Ik dacht: waarom wordt papier al jaren gerecycled en kleding niet? Ik wilde mijn eigen troep opruimen.

Is die kijk op verantwoord geproduceerde kleding in de afgelopen jaren erg veranderd?
Toen we hier net mee startten in 2008 was het heel erg bijzonder om spijkerbroeken te verkopen uit een goede fabriek en geproduceerd met biologisch katoen. Nog steeds maakt deze manier van produceren nog maar een fractie uit van de totale kledingindustrie, maar dat verandert zeker.  Ik leerde een les: duurzaam is leuk, maar het moet wel hip zijn. Ik wil de Tesla van de modeindustrie worden; een gave, verantwoord geproduceerde broek verkopen is een must!

Je bent ook lid van de Impact Hub. Hoe kwam je daar terecht?
Mud Jeans kreeg de afgelopen jaren veel media-aandacht en hierdoor vielen we op. Ik ben benaderd om als coach deel te nemen aan de Business Model Challenge, waar een groep van 25 startende ondernemers werkt aan een businessmodel en dit test op de markt. Toen ik in Frankrijk mijn bedrijf verkocht was ik moe en wilde het rustig aan doen. Maar als je iets doet, wat echt leuk is, dan krijg je vanzelf weer meer energie. De sfeer op de Impact Hub is echt bruisend en door al die enthousiaste leden word je vanzelf positief. Ze willen iets veranderen in de wereld en kijken naar mogelijkheden en niet naar problemen.

Is die kijk op verantwoord geproduceerde kleding in de afgelopen jaren erg veranderd?
Toen we hier net mee startten in 2008 was het heel erg bijzonder om spijkerbroeken te verkopen uit een goede fabriek en geproduceerd met biologisch katoen. Nog steeds maakt deze manier van produceren nog maar een fractie uit van de totale kledingindustrie, maar dat verandert zeker.  Ik leerde een les: duurzaam is leuk, maar het moet wel hip zijn. Ik wil de Tesla van de modeindustrie worden; een gave, verantwoord geproduceerde broek verkopen is een must!

Van de redactie:
Circulaire economie
De circulaire economie is het bolwerk aan het worden voor de nieuwe economie en genereert enorme kansen om sociale en ondernemers uitdagingen aan te kaarten. Binnen een circulaire economie is groei ontkoppeld van de behoefte aan resources. Hiermee wordt een model gecreëerd waar organisaties vanuit het hele concept revitaliserend werken. Producten, componenten, ongebruikte grondstoffen en materialen worden terug gebracht naar de meest geschikte waarde ketens, met een duurzaam effect op de economische groei

Circulaire ondernemers als Mud Jeans die deze nieuwe uitdagingen en kansen omarmen zijn bijzonder en pionieren naar een nieuwe economie, daarbij constant waarde toevoegend aan zowel de samenleving als hun aandeelhouders Het koesteren en faciliteren van dit soort ondernemers biedt kansen op een bloeiende nieuwe verstorende industrie.

Business Model Challenge
Het Business Model Challenge programma is een acceleratie programma om in 90 dagen jouw impact idee voor een onderneming tot werkelijkheid te maken. Ben je een onderneming met een uniek ondernerms idee dat zich bezig houd met circulaire business model of heb je een idee waarvan je denkt dat het relateert aan circulaire economie? Voor jouw is de challenge de manier om van start te gaan en om je onderneming te verbeteren. Schrijf je in via amsterdam.impacthub.net/bmc

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer