• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
    • Overzicht vacatures
    • Uitgebreid zoeken
    • Vacature toevoegen
    • Registreer organisatie
    • Organisatie dashboard
    • Aanmelden werkzoekende
    • Werkzoekende dashboard
    • Prijzen vacatureplaatsen
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Milieuvriendelijke restaurants

Hoe eet je duurzaam buiten de deur en zorg je als ondernemer voor een groen bord?

“Even lekker uit eten”, gezellig en makkelijk.. Maar restaurants hebben een grote milieu-impact. We proberen steeds vaker bewuste keuzes te maken en worden daarin kritischer. Er zijn een paar belangrijke aandachtspunten waar we op kunnen letten. Als consument en daarmee ook als horeca ondernemer.

  • Ellen Oortwijn
30-10-2019 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
soup-1429806_960_720

Een groen bord is meer dan alleen het eten dat erop ligt. Het geheel van de voedselvoorzieningsketen draagt bij aan de negatieve impact op het milieu. Van inkoop, productie, apparatuur, beleid tot afval. Als consument is duurzaamheid lastig te beoordelen. Dit vraagt van restaurants eerlijkheid en transparantie. Daarbij is het belangrijk open te staan voor veranderingen. Een bewust en duurzaam beleid bespaart naast het milieu ook kosten en geeft een gezondere leef- en werkomgeving.

Menukaart; less is more
Een kleine menukaart is duurzamer. Een daghap kan gebruikt worden om leftovers te verwerken, zodat er zo min mogelijk wordt weggegooid. Beperk het gebruik van vlees in gerechten, dit is namelijk het meest schadelijk voor het milieu. Doe bijvoorbeeld mee aan Meatless Monday of Vegan Friday. Dit is voor ondernemers gelijk een mooie insteek voor promotie. Let als consument op de prijs. Voedsel tegen bodem prijzen kunnen niet biologisch, gezond en duurzaam zijn. Er is altijd iemand die hier de prijs voor betaald. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.

Inkoop van lokale, biologische en Fair trade producten
Er is terecht steeds meer behoefte aan gezondere voeding met zo min mogelijk dierenleed en afvalstoffen. Een slimme ondernemer past de inkoop hierop aan. Niet alleen voor het milieu maar ook voor het voortbestaan van het restaurant.

Het is het gunstigst voor het milieu als er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van biologische producten van lokale leveranciers (farm-to-table). In de winter kun je bepaalde groente- of fruitsoorten niet uit eigen land krijgen. Richt je daarom op seizoensproducten, dit scheelt enorm in de transportkosten en bijkomende vervuiling zoals CO2 uitstoot. Daarbij worden bij lokaal gemaakte producten vaak minder schadelijke bestrijdingsmiddelen en bewerkingsstoffen gebruikt. Wanneer producten wel uit het buitenland komen let dan op een Fair trade keurmerk. Daarmee is aandacht voor eerlijke prijzen voor boeren en het voorkomen van kinderarbeid bij het tot stand komen van producten.

Afval scheiden en reduceren
Geschat wordt dat één derde van al het voedsel bij het afval terecht komt. De restaurantsector levert een grote bijdrage aan die afvalbult. Eten dat er niet mooi uit ziet, teveel is ingekocht of wat van gasten op het bord terug komt, gaat de prullenbak in. Zonde en eigenlijk waanzin, met nog zoveel armoede om ons heen. Onaangeroerd voedsel dat overblijft kan bijvoorbeeld geschonken worden aan de voedselbank of andere goede doelen. Of na werktijd door de medewerkers worden opgegeten, ook goed voor de teamspirit. En vergeet het aanbieden of vragen van de doggybag niet, of beter gezegd foodybag.

Energiezuinig apparatuur
De meeste energie wordt doorgaans verbruikt in de keuken. Er kunnen slimme keuzes gemaakt worden bij de aanschaf en gebruik van horeca apparatuur. Verouderde modellen zijn stiekeme energieslurpers. Vervanging kan gemiddeld binnen vijf jaar uit en levert ook nog eens fiscaal voordeel op. Dus voordelig voor het milieu, investerings- én energiekosten. Dit hoeft tegenwoordig niet ingewikkeld en duur te zijn. Bijvoorbeeld bij Gastrodeals, een webshop met laagste prijs garantie.

Overige aandachtspunten:
– Door meer schoonmaakmiddel wordt de afwas niet schoner. Gebruik bij voorkeur ecologische of natuurlijke middelen. Dit doe je met mate door een goed afgestemd doseer systeem.
– Sluit je aan bij keurmerken zoals EKO, Vis&Seizoen of Green Key
– De invloed van houding en gedrag van de medewerkers wordt vaak onderschat. Zij zijn het visitekaartje van het restaurant en dus is het belangrijk dat ze enthousiast zijn om een duurzaam beleid te ondersteunen.

Een hapje buiten de deur heeft dus een grote impact op het milieu. Maar gelukkig zijn er mogelijkheden om de ecologische voetafdruk te beperken. Zolang horecaondernemers en allereerst consumenten bereid zijn een verschil te maken.

Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • CMS FORMAT wanen 1
    • Achtergrond

    Een psychose: waan of waardevol?

    In niet-westerse culturen kunnen ‘ongewone ervaringen’ juist betekenisvol zijn.

    26-07-2022
    • Catrien Spijkerman
  • CMS format water 2
    • Achtergrond

    In deze Nederlandse gemeente heeft de helft van de inwoners vaak geen water

    Water is er zeven keer zo duur als in de rest van Nederland.

    14-04-2022
    • Urisha Blake
  • CMS FORMAT freelancers
    • Achtergrond

    Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond

    Bijna de helft kan er niet van leven.

    01-04-2022
    • Jolanda van de Beld
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2023 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed