Partnerbericht

Met de Brekr B4000 kun jij op een duurzame manier genieten van een brommer

Ondertussen zijn er al veel elektrische scooters verkrijgbaar. Toch zien deze exemplaren er meestal nog hetzelfde uit als de voorgangers die brandstof gebruikten. Startup Brekr pakt dit helemaal anders. Dit bedrijf is opgericht door Achterhoekers en heeft een elektrische brommer ontwikkeld waarbij is afgestapt van het traditionele ontwerp. Desondanks oogt het voertuig toch zeker modern, terwijl het dus ook gebruik maakt van het elektrisch rijden. Zo kun je dus op een duurzame manier genieten van een ouderwetse brommer, waar je uiteraard ook een verzekering voor nodig hebt. Vergelijk dit, wat je kunt doen op Diks.

Accu
Bij de Brekr B4000 zit de accu erg laag in het frame, dus niet op de plek waar eerder de benzinetank zat bij een brommer. Door de accu lager te plaatsen zal de Brekr soepeler en stabieler rijden vanwege het lagere zwaartepunt. Bovendien heeft deze elektrische brommer in totaal een gewicht van 72 kilo, waar ook de accu bij inbegrepen is. Je kunt de accu’s in twee delen bereiken via het zadel, zo kun je het dus binnen opladen. Daarnaast kun je ook de brommer zelf verbinden met het stopcontact. Er zitten twee accu’s in de B4000, die per stuk een capaciteit van 2 kWh hebben. Gezamenlijk moet dit goed zijn voor een maximaal bereik van 160 kilometer, beide accu’s zijn hierbij namelijk verantwoordelijk voor 80 kilometer.

Hoge emissie
Eerder bleek al dat elektrische brommers zeker nodig waren, want brommers die brandstof gebruiken hebben een erg hoge uitstoot. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat bromfietsen verantwoordelijk zijn voor 27 procent van de emissies van koolwaterstoffen en 9 procent van de koolstofuitstoot uit wegverkeer. Dit is hetzelfde als circa 5 procent van de totale CO uitstoot in Nederland, terwijl het ook overeenkomt met ongeveer 5 procent van de algehele koolwaterstofemissie in ons land. Aan de andere kant is de bijdrage van zo’n traditionele brommer aan de uitstoot van NOx wel lager. Met name in de stedelijke omgeving zijn de emissies relevant, het is niet voor niets dat in bepaalde delen van Amsterdam brommers en scooters op benzine niet meer toegelaten worden.