Partnerbericht

Markt voor elektrische deelscooters groeit het sterkst in Nederland

Uit cijfers van het Duitse mobiliteitsbedrijf Unu blijkt dat de Nederlandse markt voor elektrische deelscooters wereldwijd het hardst is gegroeid. Ten opzichte van 2019 kwam de toename in 2020 uit op 794 procent. Het aantal elektrische deelscooters is daarmee opgelopen tot 5.650 in Nederland, wat goed is voor de achtste plek wereldwijd.

Verdubbeling aantal gebruikers wereldwijd

Qua absolute aantallen worden de meeste deelscooters aangetroffen in Taiwan, Spanje en India. Wereldwijd is het aantal deelscooters met 58 procent gestegen sinds eind 2019, naar 104.000 stuks. Ruim driekwart van deze scooters is volledig elektrisch. In een periode van slechts twaalf maanden verdubbelde het aantal gebruikers bijna tot negen miljoen. Gebruikers hoeven zelf geen scooterverzekering af te sluiten, en hoeven alleen een app te downloaden en hun betaalgegevens te koppelen om op de deelscooter te kunnen gebruiken. Duitsland heeft met 26 steden de meeste steden waar je een elektrische deelscooter kan gebruiken. Met 23 steden zit Polen daar kort achter. Nederland staat op de derde plek. Hier kun je in 19 steden gebruikmaken van een deelscooter. Naast grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven kan dat tegenwoordig ook in kleinere steden zoals Apeldoorn en Haarlem. Het kan dus zijn dat de coronapandemie de transitie naar deelmobiliteit toch ten goede is gekomen.

Snelste stijging in New York

Gekeken naar de steden waar deelscooters rondrijden, steeg het aantal het snelst in New York. Hier werd een toename van 200 procent gesignaleerd en rijden er momenteel 3.000 elektrische deelscooters rond. Ook in de Spaanse stad Valencia en de Taiwanese hoofdstad Taipei nemen de aantallen flink toe. De meeste deelscooters – in absolute zin – rijden rond in het Indiase Bengaluru. Hier zijn maar liefst 22.000 exemplaren beschikbaar. De grootste speler op de markt voor deelscooters is het Spaanse merk Silence, met een marktaandeel van 13,3 procent. Met 12,9 procent wordt Silence op de voet gevolgd door het Chinese NIU. Het Taiwanese Kymco maakt de top drie compleet.

Overlast door deelscooters

Veel steden en gemeenten zien de deelscooter als een duurzame en praktische aanvullende vorm van vervoer. Er zijn echter ook klachten. De grootste ergernis is het verkeerd parkeren van de deelscooters. Omdat deze na gebruik niet naar een centraal punt hoeven worden teruggebracht, kan deze binnen het servicegebied van de aanbieder geparkeerd worden waar de gebruiker dat wil. Voor de klant is dat handig, maar omwonenden klagen over voertuigen die dubbel geparkeerd staan of midden op de stoep worden achtergelaten. Deelscooters mogen niet op privéterrein geparkeerd worden, maar er heerst nog vaak onduidelijkheid over waar gebruikers de scooter wel kunnen achterlaten. Sommige aanbieders geven klanten een waarschuwing of boete bij het verkeerd parkeren van de deelscooter om het probleem van wildparkeren tegen te gaan.