In het kader van de tentoonstelling Zimbabwaanse Kunst in de Haarlemse Buitenruimte houdt Rutger Morelissen op woensdagavond 13 oktober een lezing in het ABC. Onder de titel ‘Kunst in de kou’ gaat Morelissen, onderzoeker bij Instituut Collectie Nederland (ICN), in op de geschiedenis en de veranderende functie en waardering van kunst in de openbare ruimte in ons land.
Rutger Morelissen studeerde museologie (Reinwardt Academie, specialisatie conservering) en kunstgeschiedenis. Hij is werkzaam als onderzoeker bij het ICN en doet daar al geruime tijd onderzoek naar aspecten van beheer en behoud en waardering van kunst in de openbare ruimte en monumentale kunst. Hij zet zich in voor een verbetering van de zorg voor deze kunst, onder andere door middel van twee grote ICN-projecten Kunst in de Openbare Ruimte en Monumentale Wandkunst. Hierover publiceert hij regelmatig. Tijdens deze lezing in het ABC zal worden ingegaan op de geschiedenis en de veranderende functie en waardering van kunst in de openbare ruimte in ons land. Waarom staat zo’n kunstwerk op dat plein? En is dat nu mooi? Ook zal een beeld worden gegeven van de risico’s en conservering van kunstwerken die letterlijk in de kou staan. Steen en staal zijn toch ijzersterk? Gewoon een sopje erover en klaar is kees. Of toch niet?
Achtergrondinformatie over de expositie:
De Stedenband Haarlem-Mutare organiseert van 10 september tot en met 6 november in het ABC Architectuurcentrum de tentoonstelling ‘Zimbabwaanse Kunst in de Haarlemse buitenruimte’. Directe aanleiding voor deze expositie is een nieuwe schildering die dit najaar wordt aangebracht op de Lange Brug in Haarlem (de zogenoemde ‘Verfroller’). Zes Zimbabwaanse kunstenaars hebben hiervoor ontwerpen aangeleverd. Naast het winnende ontwerp van Amigo Bondiya zijn op de expositie alle inzendingen te zien én is er onder meer ook aandacht voor de sculpturen die beeldhouwers uit Mutare voor de Haarlemse buitenruimte hebben gerealiseerd in 2007.
Met het tentoonstellen van alle ontwerpen in het ABC wordt getoond wat de toegevoegde waarde is van de band tussen Haarlem en Mutare (Zimbabwe) én wat de meerwaarde is van kunst in de openbare ruimte. Al deze kunstprojecten kwamen overigens tot stand door een intensieve samenwerking tussen Haarlemse en Zimbabwaanse kunstenaars en door participatie van bewoners, bewonerscommissies, woningcorporaties en anderen. De tentoonstelling in het ABC laat daarmee ook zien tot welke kwalitatief hoogwaardige kunsttoepassingen dat in de openbare ruimte kan leiden. Wellicht vormt de tentoonstelling daarmee een inspiratiebron. Deze tentoonstelling werd mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van Elan Wonen, gemeente Haarlem en de NCDO.
Links:
www.haarlem-mutare.nl
www.architectuurhaarlem.nl