De Kracht van de Consument:

eerlijk (consumeren) duurt het langst

 

Datum:             Donderdag 11 februari 2010

Tijd:                  Lecture 9.30 – 12.00 uur (koffie en thee vanaf 9.00 uur)

                        Werkatelier 12.00 – 16.00 uur

Locatie:            Tumult, Domplein 5 te Utrecht (let op: nieuwe locatie)

Gastspreker(s):   o.a. Eelco Fortuijn (oprichter Fairfood, nu directeur Goede Waar & Co)

 

Zestien sterrenkoks laten op fairflavours.org in korte filmpjes zien hoe je culinair kunt uitpakken met duurzame ingrediënten. Albert Heijn speelt in op de groeiende behoefte aan verantwoord consumeren met het eigen merk AH Puur&Eerlijk. En jeans- en modemerk Levi’s introduceert een biologische lijn ‘de Eco Jeans’. Steeds meer bedrijven en merken, nemen een stap richting een duurzaam en eerlijk aanbod van producten. Eerlijk consumeren is een van de meest duidelijke handelingsperspectieven om uiting te geven aan mondiaal burgerschap. Op welke manier draagt eerlijk consumeren precies bij aan een beter wereld? Wat beweegt consument en producent om eerlijk te consumeren? En hoe kan eerlijke productie en consumptie gestimuleerd worden?

 

Deze vragen staan centraal tijdens de derde lecture van de Context MasterClass. Eelco Fortuijn (oprichter Fairfood, directeur Goede Waar & Co) zal een inleiding verzorgen over het belang van eerlijk consumeren en zal ingaan op hoe consumenten en producenten tot ‘eerlijk’ gestimuleerd kunnen worden. Vervolgens zal de kant van de consument worden belicht: waarom worden bepaalde keuzes gemaakt bij consumeren? Wat zijn motieven om eerlijk te consumeren? En zal er vanuit het perspectief van een eerlijke producent ervaringen en inzichten worden gedeeld. Wanneer kiest een winkel er voor om eerlijke producten aan te bieden? En wanneer gaat een producent overstag om de productie eerlijker te maken?

 

Context, international cooperation nodigt je van harte uit deze bijeenkomst bij te wonen. Na de lecture vindt het werkatelier plaats. Hier kun je in een kleine groep actief aan de slag met het thema. Tijdens deze interactieve verdiepingsbijeenkomst werken we met twee cases: één gericht op beleidsbeïnvloeding richting producent en de ander op het stimuleren van de consument.

 

De Groene Sint campagne is de afgelopen jaren effectief gebleken in het stimuleren van eerlijke chocoladeletters. Dit is een mooi voorbeeld van een campagne gericht op eerlijke consumptie en productie.

 

Aanmelden

De lecture en het werkatelier zijn vrij toegankelijk. Wel verzoeken we je om je van te voren aan te melden. Dat kan online, door hier te klikken. Mocht je nog vragen hebben over deze bijeenkomst of het aanmelden, dan kun je contact met ons opnemen via

info@contextmasterclass.nl. Op de webpage www.contextmasterclass.nl vind je aanvullende informatie over de bijeenkomst en links naar interessant leesmateriaal.

www.contextmasterclass.nl, www.developmenttraining.org

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer