Partnerbericht

Jongeren leren over conflicten

Hoe breng je jongeren iets bij over een conflict dat zich ‘ver-van-hun-bed’ afspeelt? Met de conflictenteller natuurlijk. Via www.conflictenteller.nl komen jongeren in aanraking met verschillende actuele en ‘vergeten’ conflicten in de wereld. Zij kunnen deze informatie gebruiken voor werkstukken, presentaties en nog veel meer. Daarnaast kunnen ze de persoonlijke verhalen achter conflicten bekijken via de conflictenverteller.

De Conflictenteller is een online verzameling van Nederlandstalige informatie over de achtergronden van verschillende lopende, dreigende en post-conflict situaties in de wereld en lokale en internationale vredesopbouw projecten die daar plaatsvinden. Zij wordt ingevuld door jongeren en is bedoeld voor jongeren.

In de Conflictenteller zit ook de Conflictenverteller ingebouwd. Via de verteller komen bezoekers via filmpjes in aanraking met conflicten en de mensen die in deze gebieden leven. Deze filmpjes bestaan bijvoorbeeld uit interviews met mensen die uit conflictgebieden afkomstig zijn. De filmpjes zijn te vinden op www.conflictenverteller.nl.

Door kennis en persoonlijke verhalen te combineren leren jongeren zowel over de politieke, economische en culturele kanten van een conflict, als over de sociale impact die een conflict heeft op de levens van de mensen die afkomstig zijn uit het conflictgebied.

Op de Conflictenteller worden regelmatig nieuwe of bijgewerkte conflictanalyses gezet. De teksten hiervoor worden geschreven door vrijwillige conflictanalisten. Dit zijn veelal studenten.

Een redactieraad bekijkt welke nieuwe conflicten er op de Conflictenteller moeten komen en welke conflicten moeten worden bijgewerkt. Om de kwaliteit verder te bewaken worden de analyses nagekeken door conflict experts. Momenteel zijn we voor de volgende gebieden waar conflicten plaatsvinden op zoek naar experts:

  • Macedonië
  • China
  • Tsjaad
  • Kirgizië
  • Sierra Leone

Ben jij een expert op één van deze gebieden, stuur dan een mail naar info@upact.nl.