Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

De Sint is het land nog niet uit of de jongeren komen met een verlanglijstje voor volgend jaar: eerlijk en duurzaam geproduceerde mobieltjes. Al jarenlang verschijnen er telkens weer berichten over mensenrechtenschendingen, slechte arbeidsomstandigheden en ernstige milieuvervuiling in de productielanden van mobiele telefoons. Duizenden jongeren in heel Europa willen nu snel verbetering. Zij hebben hun handtekening gezet onder de actiekaarten van makeITfair. Met deze actiekaarten roepen ze hun eigen mobiele telefoonaanbieders zoals T-Mobile, KPN, Tele2 en Vodafone op tot actie."Met de productie van mobieltjes is veel mis. Jongeren willen dat die productie eerlijker en schoner wordt. Volgend jaar moeten er met de feestdagen duurzame mobieltjes in de winkel liggen", zegt Paulien Gankema, voorzitter van JMA.

Bij de KPN Winkel op het Rokin zullen de jongeren laten zien hoe het er aan toe gaat aan de hand van beeldend materiaal van fabrieksmedewerkers uit de lagelonenlanden en kinderarbeid uit de mijnen. Tijdens de actie roepen jongeren de mobiele telefoonaanbieders op er voor zorgen dat mobieltjes langer te gebruiken zijn en willen zij het gebruik van gerecyclede metalen promoten. "Jongeren willen dat bedrijven als KPN hun invloed gebruiken in de productieketen van mobiele telefoons. Als zij duurzame en eerlijke mobieltjes aanbieden zullen jongeren ze zeker kopen! Er had allang iets aan het verduurzamen van het productieproces gedaan moeten worden," aldus Paulien Gankema.

Producenten wachten telkens weer de consumentendruk af en nemen zelf nauwelijks verantwoordelijkheid, terwijl verbeteringen hoognodig zijn. Met de handel in grondstoffen die gebruikt worden in mobiele telefoons, zoals koltan, wordt de bloedige burgeroorlog in Oost-Congo gefinancierd. De werkomstandigheden van de vaak minderjarige mijnwerkers zijn levensgevaarlijk en ze zijn slachtoffer van afpersing en moderne slavernij. Fabrieksarbeiders in China zijn soms wanhopig door de werksituatie waarin ze terecht gekomen zijn; dit jaar alleen al hebben 18 werknemers van Foxconn die de i-Phone maakt een zelfmoordpoging gedaan waaraan 14 van hen zijn overleden. Dit alles om mobieltjes gratis weg te kunnen geven bij een abonnement van onze mobiele telefoonaanbieders.


Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

U bent welkom tijdens de overhandiging van de handtekeningen:
Maandag 6 december 16.00 uur
KPN winkel Amsterdam Rokin 54
1012 KV AMSTERDAM

Neemt U bij voorkeur van tevoren contact hierover op. Vanaf 6 uur op 6 december zijn foto’s van de actie via de contactpersonen te verkrijgen en te downloaden vanaf http://www.jma.org/media-gallery/fotos/makeitfair-sint-actie

Contactgegevens:
Emma Daniels, +31 (0)619774882, emma@jma.org
Leontien Aarnoudse, + 31 (0)624659192, l.aarnoudse@somo.nl

Deze handtekeningen actie is een initiatief van makeITfair: http://makeitfair.org/wat-kan-ik-doen/ik-wil-een-eerlijke-groene-telefoon

Meer informatie over de makeITfair campagne: http://www.makeITfair.org

makeITfair is een Europees project dat binnen de elektronica industrie arbeidsomstandigheden wil verbeteren en milieuschade wil voorkomen. makeITfair wil mensen bewust maken van de ernstige arbeidsrechtenschendingen en milieuproblemen bij het maken van mobiele telefoons, laptops en mp3 spelers.

Jongeren Milieu Actief (JMA) is een vereniging voor en door jongeren tussen de 12 en 28 jaar die zich inzet voor een beter milieu. Zij laat zien dat het helemaal niet moeilijk is en juist leuk kan zijn om je milieubewust te gedragen. JMA is de jongerenorganisatie van Milieudefensie. www.jma.org

makeITfair wordt gehost door SOMO, een onafhankelijke not-for-profit onderszoeks- en netwerkorganisatie. SOMO richt zich op duurzame ontwikkeling, zowel sociaal, ecologisch als economisch. Sinds 1973 onderzoekt SOMO multinationale ondernemingen en de gevolgen van hun activiteiten voor mens en milieu wereldwijd. www.SOMO.nl

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
somo

SOMO

SOMO is een onafhankelijke not-for-profit onderzoeks- en netwerkorganisatie. SOMO richt zich op duurzame ontwikkeling, zowel sociaal, …
Profielpagina