Partnerbericht

Join The Ketchup Project

Amsterdam, 1 juni 2016 – The Ketchup Project, een initiatief van een groep duurzame Nederlandse ondernemers, gaat samen met Keniaanse boeren voedselverspilling tegen door tomaten te drogen en er ketchup van te maken. Met een crowdfundingcampagne, die per 1 juni a.s. van start gaat,  zet het team een eerste stap om de Nederlandse markt te betreden.

Anne Janssens, medeoprichter van The Ketchup Project: “Gelukkig is er de laatste tijd veel aandacht voor duurzame landbouw, maar er wordt nog weinig gedaan aan verspilling. De verspilling die je alleen al in Afrika ziet, van groenten en fruit, maar dus ook van kapitaal, is gigantisch. Daar willen we wat aan doen.”.

Wereldwijd probleem

Verspilling van groenten en fruit direct na de oogst is een wereldwijd probleem. Vooral in ontwikkelingslanden wordt veel weggegooid. In Kenia wordt naar inschatting 65% van de mango- en 40% van de tomatenoogst verspild. Dat komt met name door een grillige markt en slechte logistiek.

Zonde”, vindt Janssens. Met haar collega’s bedacht ze in samenwerking met boeren uit Kenia het plan om tomaten te drogen en er een smakelijke, gezonde ketchup van te maken. Zo zijn de tomaten langer houdbaar. De ketchup is bestemd voor de Europese en Keniaanse markt. Een simpele oplossing met veel impact.

Lokale verbeteringen

De boeren krijgen een flinke inkomstenboost”, stelt de medeoprichter. “Tomaten in de vorm van ketchup leveren de boeren twintig keer meer op dan de verkoop van verse tomaten op de lokale markt.”.

De extra inkomsten worden besteed aan effectievere en duurzamere landbouw. Ook wordt een deel van de inkomsten apart gezet voor essentiële levensverbeteringen van hun gemeenschappen. “We richten ons op drie thema’s: scholing, gezondheidszorg en huisvesting”, legt Janssens uit “en werken samen met lokale partijen om eenvoudige en effectieve oplossingen te vinden.”.

Lekkere ketchup aan de voorkant en flinke impact aan de achterkant!

Duurzaam

Daarnaast werkt het team aan een duurzame verwerking en transport. “Drogen van tomaten kost minder energie dan inkoken, de gebruikelijk methode om ketchup te maken. De benodigde energie wordt bovendien duurzaam opgewekt, met biomassa van notenschillen. Het transport van de gedroogde tomaten en kruiden is sowieso heel licht en veroorzaakt daardoor weinig uitstoot.”, zegt Janssens.

Crowdfunding

Om de ketchup op de markt te brengen, heeft The Ketchup Project minimaal € 10.000 nodig. Om die reden is het team via Oneplanetcrowd een crowdfundingcampagne gestart. Zodra dit bedrag is binnengehaald, gaat The Ketchup Project van project naar product. De boeren maken dan samen met het Nederlandse team ketchup voor alle crowdfunders. Het team ontwikkelt een merknaam en het flesontwerp. Kort daarna komt de ketchup in Nederlandse winkels te liggen.

Op 18 en 19 juni 2016 kunnen geïnteresseerden de ketchup voorproeven tijdens de NeighbourFood Market in Amsterdam.