• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
    • Overzicht vacatures
    • Uitgebreid zoeken
    • Vacature toevoegen
    • Registreer organisatie
    • Organisatie dashboard
    • Aanmelden werkzoekende
    • Werkzoekende dashboard
    • Prijzen vacatureplaatsen
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Mensenrechten
Partnerbericht

Jamia uit Bangladesh zal weinig hebben aan het EU-voorstel voor eerlijke productieketens

Opniestuk Elles van Ark – managing director CNV Internationaal, Karen Brouwer – managing director Mondiaal FNV en Alexander Kohnstamm – directeur Fair Wear Foundation

Niemand wil dat de kleren die je draagt gemaakt zijn door kinderarbeid, of dat de makers een te laag loon krijgen om van te kunnen leven. Op dit moment krijgt bijna niemand die in de kledingfabrieken werkt een leefbaar loon. Er ligt nu een Europees voorstel dat misstanden in productieketens moet voorkomen. Maar dit voorstel slaat de plank mis, zolang het blijft focussen op het juridisch afdekken van risico’s voor bedrijven in plaats van het voorkomen van mensenrechtenschendingen.

  • Mondiaal FNV logo_groot (002)
    Mondiaal FNV
10-05-2022 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Bangladesh02

Op 11 mei staat het Nederlandse standpunt over het Europese voorstel op de agenda van de Tweede Kamer. Volgens CNV Internationaal, Fair Wear Foundation en Mondiaal FNV een mooie kans voor Nederlandse politici om te zorgen dat Europese bedrijven een prijs betalen die een leefbaar loon mogelijk maakt. Het Nederlandse kabinet moet op drie punten inzetten om de Europese richtlijn alsnog verbetering te laten brengen voor de mensen die onze kleren maken.

Laten we dat illustreren aan de hand van het verhaal van Jamia, die in een fabriek in Bangladesh kleding voor Nederlandse modemerken naait. Net als de meeste kledingarbeiders werkt Jamia standaard zes dagen per week. Ze verdient 92 euro per maand en moet daarom geregeld overuren maken om haar huur en eten te kunnen betalen.

Allereerst is van belang welke bedrijven onder de richtlijn gaan vallen. In het Europese voorstel worden alleen grote bedrijven verplicht om verantwoord te ondernemen. Europa kent heel veel kledingmerken. Als het voorstel niet verandert zal 95% van de Europese kledingbedrijven niet onder de nieuwe regels vallen. Het kabinet moet daarom in Brussel pleiten voor een richtlijn waar niet alleen grote bedrijven onder vallen. Alleen dan zal de nieuwe regelgeving verbetering brengen voor de miljoenen kledingarbeiders zoals Jamia, die in vaak onveilige fabrieken te weinig verdient om haar gezin te onderhouden, terwijl ze te veel uren draait om haar kinderen naar bed te kunnen brengen.

Ten tweede laat het Europese plan nu toe dat bedrijven hun verantwoordelijkheid voor misstanden niet zelf hoeven te nemen. Hiermee zou Europa afwijken van internationale normen. Europa vindt het OK als bedrijven hun verantwoordelijkheid via contracten afwentelen op onderaannemers. Deze onderaannemers hebben in de regel een (financieel) zwakkere positie om te kunnen investeren in goede arbeidsomstandigheden. Daarnaast is het een risico dat Westerse bedrijven daardoor vaker van leverancier zullen veranderen om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Zo komen niet alleen deze leveranciers, maar ook werknemers zoals Jamia in de knel te zitten.

Tot slot: op dit moment krijgt 80% van de vrouwelijke textielwerkers in Dhaka, Bangladesh te maken met (seksueel) geweld. Als Jamia daar ook mee te maken krijgt moet zij de mogelijkheid hebben een klacht in te dienen, het liefst bij de fabriek zelf of desnoods bij het kledingmerk. Internationale normen schrijven voor dat slachtoffers verhaal kunnen halen en dat kledingmerken ervoor verantwoordelijk zijn dat werknemers toegang hebben bij een klachtenmechanisme. Lokale stakeholders uit productielanden moeten betrokken worden, bijvoorbeeld via lokale vakbonden. In het Europese voorstel is dit nu niet goed geregeld. Het kabinet moet Europa hierop bijsturen. Slachtoffers moeten verhaal kunnen halen en genoegdoening kunnen krijgen.

Alle werknemers die actief zijn in de kledingsector hebben recht op hun fundamentele mensenrechten zoals een veilige werkplek, leefbaar loon en vakbondsvrijheid. Bedrijven moeten dan ook verantwoordelijk gehouden worden volgens de internationale normen voor verantwoord ondernemen. Negen jaar na het instorten van kledingfabriek Rana Plaza en vele andere schandalen in de kledingsector, verdienen kledingarbeiders een échte oplossing en niet nóg een papieren werkelijkheid. Wij hopen dat de minister zich in Brussel gaat inzetten voor een echt goede wet waar de duizenden textielarbeiders niet alleen op papier wat aan hebben maar straks ook in de praktijk. De wet is immers niet bedoeld om Europese bedrijven op te zadelen met administratieve lasten maar om het leven van de mensen onderaan in de ketens te verbeteren.

Mondiaal FNV logo_groot (002)

Mondiaal FNV

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meest gelezen op OneWorld

  • WhatsApp Image 2021-12-23 at 12.42.30
    • Sociaal onrecht

    Wat ‘woke’ écht betekent (en hoe het misbruikt wordt)

    Van racismewaarschuwing tot conservatief hondenfluitje.

    13-09-2022
    • Cole Verhoeven
    • Jacob Boersema
  • Couple sharing love
    • Seks & gender

    Wat als je partner (of jijzelf) geen seks meer wil?

    Is het erg om minder of zelfs geen seks te hebben?

    23-07-2020
    • Sophie Duvekot
  • Oneworld-AZSHarderwijk-5 SQR
    • Reportage

    Hier zijn ze wél trots op ‘hun’ azc

    In Harderwijk hebben nieuwkomers en omwonenden een goede band.

    19-05-2023
    • Coen Ramaer
  • CMS FORMAT war on woke 2
    • Politiek

    De ‘war on woke’ is goed georganiseerd

    Rechtse politici in Europa kijken voor anti-woke-campagnes naar de VS.

    26-05-2023
    • Jacob Boersema

Meer politiek

  • Toussaint Louverture_xf&m
    • Politiek

    Waarom je Haïti’s ‘vader’ Toussaint Louverture (±1743-1803) moet kennen

    Wie was deze leider in de ‘eerste Black Lives Matter-beweging’?

    26-05-2023
    • Femke van Zeijl
  • CMS FORMAT war on woke 2
    • Politiek

    De ‘war on woke’ is goed georganiseerd

    Rechtse politici in Europa kijken voor anti-woke-campagnes naar de VS.

    26-05-2023
    • Jacob Boersema
  • Oneworld-AZSHarderwijk-5 SQR
    • Reportage

    Hier zijn ze wél trots op ‘hun’ azc

    In Harderwijk hebben nieuwkomers en omwonenden een goede band.

    19-05-2023
    • Coen Ramaer
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2023 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed