• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Investeer in ondernemerschap bij Afrikaanse jongeren

BLOG. Wil internationale samenwerking daadwerkelijk bijdragen aan nieuw perspectief voor jongeren in Afrika, dan is het tijd voor focus en drastische keuzes. ICCO maakt er drie.

  • ICCO
20-09-2017 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail

Afrika staat voor een uitdaging van buitengewone proporties. Jaarlijks zijn 18 miljoen banen nodig om de groeiende groep jongeren van werk te voorzien. Wil internationale samenwerking daadwerkelijk bijdragen aan nieuw perspectief voor jongeren in Afrika, dan is het tijd voor focus en drastische keuzes. ICCO maakt er drie.

Afrika is het jongste continent ter wereld. De helft van de bevolking in Afrika is jonger dan 25 jaar. Tot 2035 komen er jaarlijks een half miljoen vijftienjarigen bij.  Per jaar zijn 18 miljoen banen nodig om die groeiende groep jongeren van werk te voorzien.

ICCO geeft 3 keuzes voor nieuw perspectief jongeren in Afrika

Gebrek aan werkgelegenheid, aan mogelijkheden om te studeren en aan adequate sociale vangnetten dwingt jongeren om geld te verdienen met een laag loon of lage productiviteit. Of om hun geluk te beproeven en leven te wagen op gammele bootjes richting Europa. Traditionele ontwikkelingsprogramma’s spelen niet voldoende in op demografische ontwikkelingen. Om daadwerkelijk een doorbraak teweeg te brengen is moeten we focussen, en drastisch kiezen.

1.     Kiezen voor agribusiness: De landbouwsector in Afrika biedt een enorm potentieel dat nog nauwelijks is aangeboord. De vraag naar voedsel wereldwijd en de prijs van landbouwproducten is hoog. Volgens de Wereldbank heeft Afrika meer dan voldoende onontgonnen landbouwgebieden en waterbronnen om de landbouwsector te laten groeien. Nu is de gemiddelde leeftijd van een boer in Afrika 60 jaar.  Als jongeren de mogelijkheid krijgen zich hierin te ontwikkelen en agribusinesses te ontwikkelen, zal dit een enorm vliegwieleffect hebben ook voor andere sectoren.

Want een bloeiend landbouwbedrijf investeert in technologische vernieuwing en infrastructuur en stimuleert kwalitatieve vakopleidingen. En nodigt uit om de verwerkingsindustrie verder te ontwikkelen, waarin nog veel kansen liggen voor om lokaal waarde toe te voegen aan exportproducten. Met andere woorden: zet in op agribusinesses als katalysator voor economische groei.

2.     Kiezen voor ondernemerschap: jongeren moeten niet volgen, maar leidend worden. Zij zijn het die hun samenleving moeten vormgeven. We moeten bijdragen aan een beweging waarin zij zich emanciperen en zelfvoorzienend worden. Hun eigen keuzes maken, met respect voor hun tradities en (voor)ouders. Trainingen, coaching en opleidingen aanbieden en hen vertrouwen geven in hun eigen vermogen.

Kiezen voor ondernemerschap betekent durven kiezen voor investeringen in de kleine groep next generation farmers die de potentie heeft om hun ondernemerschap te verzilveren, en daarmee werkgelegenheid te kunnen creëren voor anderen. Impact creëren door de instroom van ontwikkelingsprogramma’s breed te houden en zoveel mogelijk landbouwers een brede basis mee te geven, maar verderop te trechteren.

3.     Kiezen voor jongeren: zij hebben de potentie en zijn geschikt en bereid tot het aangaan van het avontuur. Hun leercurve is vele malen hoger dan van ouderen. Zij snakken naar informatie over nieuwe technologie. En technologische vernieuwing met geodata biedt enorme nieuwe mogelijkheden voor productieverhoging, verhoogt de status van het beroep voor jongeren en sluit aan bij de praktijkkennis die de jongere generatie veelal in Afrika al heeft (gebruik smartphones etc.).

Inzet op alle fronten tegelijk

Een geïntegreerde benadering is nodig. Inzet op alle fronten tegelijk. Op korte termijn zorgen voor inkomen waar jongeren nu zo’n behoefte aan hebben. En tegelijk op lange termijn inzetten op sustainable agrifirms, rekening houdend met klimaatverandering en groei van de wereldbevolking. Inzet ruraal én urbaan: verstedelijking betekent meer vraag naar vers aangeleverd voedsel, maar minder beschikbaarheid van landbouwgrond in de nabijheid van steden. Daarom moet naast verbeterde infrastructuur in rurale gebieden, ook gekeken worden naar mogelijkheden van urban farming.

Op beter onderwijs dat zich richt op landbouw innovatie. Op toegang tot technologieën en innovatie, zoals het gebruik van ICT voor de voorspelling van het weer en smartphones voor zicht op regionale, nationale én internationale markten. Inzet op toegang tot financiële diensten, zodat jongeren de financiering kunnen krijgen die nodig is. Op het durven beschikbaar stellen van grants én investeringen. Op toegang tot verbeterde zaden, insecticiden en mest. Op stevige wetgeving en toegang tot land en hulpbronnen. En op een beter imago voor de landbouwsector. Een imago dat laat zien dat dit een bloeiende sector kan zijn, waar kansen liggen.

Focus op werkgelegenheid in landbouwsector voor Afrikaanse jongeren

Afrikaanse landen moeten zelf de lead en verantwoordelijk nemen voor programma’s die werkgelegenheid van jongeren bevorderen en de juiste randvoorwaarden – een goede enabling environment – scheppen. Maar internationale maatschappelijke organisaties, donoren en de private sector kunnen bijdragen met kennis, (investerings-)kapitaal en marktoegang.

Een paradigma shift. Dat is wat nodig is. Daaraan draagt ICCO bij dankzij jarenlange ervaring in het stimuleren van ondernemerschap. Door het inzetten van alle nodige instrumenten, als Agribusinessbooster, Terrafina en Impactbooster. Wij roepen op tot een drastische focus op werkgelegenheid in de landbouwsector voor Afrikaanse jongeren. Zodat zij zich niet langer overbodig en kansloos hoeven te voelen. Maar daadwerkelijk kunnen zorgen voor demographic dividend voor hun samenleving.

ICCO

ICCO is de Interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Wereldwijd geven wij financiële steun en advies aan lokale …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • CMS format water 2
    • Achtergrond

    In deze Nederlandse gemeente heeft de helft van de inwoners vaak geen water

    Water is er zeven keer zo duur als in de rest van Nederland.

    14-04-2022
    • Urisha Blake
  • CMS FORMAT freelancers
    • Achtergrond

    Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond

    Bijna de helft kan er niet van leven.

    01-04-2022
    • Jolanda van de Beld
  • indonesië
    • Achtergrond

    Wat kan Indonesië juridisch met Ruttes ‘diepe excuses’?

    Als de excuses vooral sociaal wenselijk zijn, is het de vraag of ze wat waard zijn.

    25-02-2022
    • Fitria Jelyta
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2022 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed